موزه نفت و بنزین در تهران گشایش می‌یابد


موزه نفت و بنزین در تهران گشایش می‌یابد

موزه صنعت نفت یا بنزین خانه، یکم تیر در تهران گشایش می‌یابد

موزه نفت و بنزین در تهران گشایش می‌یابدبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ این موزه در یکی از قدیمی‌ترین جایگاه‌های بنزین تهران است که در سال ۱۳۱۹ در دروازه دولت تأسیس شد. این دومین موزه صنعت نفت ایران بعد از موزه نفت آبادان به شمار می‌رود.
پمپ بنزین دروازه دولت از جمله جایگاه‌های قدیمی در شهر تهران است که توسط شرکت نفت انگلیس و ایران در دوران پهلوی اول ساخته شد و معماری ویژه‌ای دارد. بنای پمپ بنزین دروازه دولت در کل آجری و نمای آن به صورت طاق‌هایی با کاشی‌کاری‌های هفت رنگ فیروزه‌ای است، طاق‌های قوس‌دار با کاشی کاری‌های نفیس، قاب‌های دور هر طاق به صورت نقش گِره بود که با طرح‌های اسلیمی تزیین شده که از فضای سوختگیری تفکیک شده است و دیوار‌های داخلی با اندود گچ پوشانده شده است. پمپ بنزین دروازه دولت در زمینی ذوزنقه‌ای به مساحت حدود ۹۰۰ متر مربع بنا شده است. پمپ بنزین دروازه دولت با پلانی به شکل سه مربع و پیش آمدگی در قسمتی از مربع میانی احدث شده است. اتاق‌های جانبی دارای ابعادی ۵ در ۵ متر بوده ولیکن مربع میانی با ابعاد ۶ در ۶ متر احداث شده است.
در این موزه دانش آموزان، دانشجویان و علاقه مندان می‌توانند با فناوری بکار گرفته شده در پمپ بنزین‌های دیروز تا امروز، تانکرها، لوله کشی، تاریخچه و اسناد مرتبط با سوخت، بسته بندی‌های مختلف روغن، ​امشی، نفت، کوپن‌های سهمیه بندی سوخت و ... آشنا شوند.
این فضای موزه‌ای می‌تواند برای بازدیدکنندگان، یادآور خاطرات مرتبط با سوخت در ایران باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک