آیا «آبه» حامل پیام‌های مثبتی از سوی ترامپ به ایران است


آیا «آبه» حامل پیام‌های مثبتی از سوی ترامپ به ایران است

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال 2020 و مذاکره با ایران به منزله یکی از اهدف ترامپ برای داشتن برگ برنده در این انتخابات گفت: براین مبنا این احتمال می‌رود که دونالد ترامپ در سفر به ژاپن یک سری اطمینان‌بخشی‌هایی به ایران داده باشد که آقای آبه قرار است این نقطه‌نظرات مثبت را به ایران منتقل کند.

آیا «آبه» حامل پیام‌های مثبتی از سوی ترامپ به ایران است

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ابعاد مهم سفر وزیر خارجه آلمان و نخست‌وزیر ژاپن به تهران گفت: این دو سفر دارای دو هدف متفاوت است. با توجه به سفر چهار روزه دونالد ترامپ به ژاپن، وی از مقامات ژاپنی درخواست کرد که میان ایران و امریکا وساطت کنند تا ایران وارد مذاکره با امریکا شود. در این باره تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های زیادی وجود دارد. اول اینکه ژاپن جایگاه و ظرفیت سیاسی بالایی در حل مناقشات منطقه‌ای و جهانی ندارد و بیشتر به عنوان یک قدرت اقتصادی در جهان مطرح است، اما با توجه به رابطه نزدیک ژاپن با امریکا، آقای شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، در سفر به ایران نقطه‌نظرات ترامپ درباره مذاکرات احتمالی با ایران را به ایران منتقل خواهد کرد و شاید ایران با این نظرات موافقت کند و با یک‌سری شروط وارد مذاکره با امریکا شود.

چرا سفر نخست‌وزیر ژاپن مهمتر از سفر وزیر خارجه آلمان است

وی افزود: اما این گمانه‌زنی با توجه به اعمال تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران و تهدیدات مداوم علیه ایران ضعیف است، هرچند در حوزه سیاست هر اتفاقی ممکن است. شاید دونالد ترامپ در سفر به ژاپن یک سری اطمینان‌بخشی‌هایی به ایران داده باشد که آقای آبه قرار است این نقطه‌نظرات مثبت را به ایران منتقل کند.

هانی‌زاده اظهار کرد: اما سفر روز گذشته وزیر امور خارجه آلمان بیشتر حول محور برجام و روابط ایران و اتحادیه اروپا می‌چرخد. با توجه به تعلل و کارشکنی اتحادیه اروپا در عمل به تعهدات خود در برجام، وزیر خارجه آلمان در سفر به ایران سازوکار همکاری‌های مالی با ایران را مورد بحث قرار داد و به نظر می‌رسد این دو سفر هر چند ارتباطی با هم ندارند اما هر دو در روند کاهش تنش‌ها می‌توانند مؤثر باشند.

این کارشناس مسائل سیاسی با مهم‌تر دانستن سفر نخست‌وزیر ژاپن نسبت به سفر وزیر امور خارجه آلمان به ایران، گفت: اتحادیه اروپا تاکنون تصمیم قاطعی در رابطه با اجرایی کردن برجام اتخاذ نکرده و شاید مشخص شدن آینده روابط ایران و امریکا بتواند در تصمیم‌گیری نهایی اتحادیه اروپا تأثیر اصلی را داشته باشد.

دو هدف اصلی ترامپ در سیاست خارجی

هانی‌زاده درباره اینکه رفتار نوسانی امریکا تا چه حد فضا را برای میانجی‌گری سایر کشورها از سخت‌ می‌کند، گفت: رئیس‌جمهور امریکا در آستانه یک انتخابات دیگری قرار دارد و ترامپ مصر است که در انتخابات 2020 شرکت کند و به پیروزی برسد و برای پیروزی در انتخابات دو مسئله معامله قرن و مذاکره با ایران را در حوزه سیاست خارجی به عنوان برگ برنده خود مطرح کرده است.

وی ابراز کرد: درباره معامله قرن قرار براین است که تا دو ماه آینده این طرح اجرایی شود اما به دلیل قدرت محور مقاومت و مخالفت‌های ایران این طرح تاکنون با شکست مواجه شده و اجرایی شدن آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا، نیز اخیرا در دیدار رهبران یهودیان امریکا به طور صریح بیان کرده اجرایی کردن طرح معامله قرن با مشکل مواجه شده است و لذا فعلا ترامپ در دستیابی به یکی از دو هدف خود در حوزه سیاست خارجی ناکام مانده است.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: درباره موضوع مذاکره با ایران اگر ترامپ موفق شود که ایران را وادار به مذاکره بدون پیش شرط با امریکا کند این تبدیل به یک امتیاز ویژه برای او در جریان انتخابات آتی ریاست جمهوری می‌شود. منتهی تحقق این مذاکرات بستگی به این دارد که در گام اول امریکا برجام را بپذیرد و به این توافق بین‌المللی برگردد و بعد تمام تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران را در حوزه‌های نفتی، مالی و پتروشیمی را لغو کند. در این صورت ایران راه‌ها را باز گذاشته و احتمال مذاکره وجود خواهد داشت.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جزئیات تازه از مرگ 6 کارگر در آتش سوزی شرق تهران