اجرای 30 هزار طرح‌ اشتغال‌زایی اجتماع‌ محور در مناطق محروم کشور/ 10 هزار مسکن ویژه محرومین احداث می‌شود


اجرای 30 هزار طرح‌ اشتغال‌زایی اجتماع‌ محور در مناطق محروم کشور/ 10 هزار مسکن ویژه محرومین احداث می‌شود

مدیرعامل بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از برنامه این بنیاد برای اجرای 30 هزار طرح‌اشتغال‌زایی (به‌ویژه در مناطق سیل‌زده) طی سال جاری خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سعید جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر این‌که «ایران بزرگ امروز بیش از هر زمان دیگر به کار و کارآفرینی نیاز دارد» اظهار داشت: این سخن گران‌بهای مقام معظم رهبری به‌خوبی نشان از اهمیت و ضرورت کارآفرینی به عنوان بازوی محرک در اقتصاد مقاومتی دارد.

وی افزود: از همین رو، در این برهه‌ حساس از زمان توجه به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی امری ضروری است. یکی از مهم‌ترینِ این سیاست‌ها، تأمین شرایط و فعال‌سازی تمامی امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه‌ی کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی است. این امر که لازم است با هدف تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقای درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط انجام شود، می‌تواند زمینه را برای دست‌یابی به یکی از مهم‌ترین سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی فراهم کند.

به گفته جعفری، ‌اکنون در کشور نهادهای بسیاری فعالیت خود را در این راستا آغاز کرده‌ و نتایج مثبت و مثمرثمری نیز داشته‌اند. بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) یکی از همین نهادهای پرتلاش است که در پیشانی فعالیت‌های خود، به خودکفایی مردم مناطق محروم و هم‌وطنانی که مجالی برای بروز استعدادهای خود نداشته‌اند، می‌پردازد.

مدیرعامل بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با بیان اینکه بنای تأسیس بنیاد برکت، دستور مقام معظم رهبری خطاب به رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بوده است، عنوان کرد: بنیاد برکت در راستای رهنمود معظم له در 20 آذر ماه سال 1386 توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تأسیس شد تا به عنوان مجموعه‌ای برای توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی و انجام امور عام‌المنفعه، در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته فعالیت کند.

جعفری خاطرنشان کرد: این نهاد با رجوع به قرآن کریم (آیه‌ی 96 از سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف) «برکت» نامیده شد تا از همان ابتدا پیام‌آور برکت و توسعه در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته‌ کشور باشد.

وی با بیان اینکه بنیاد برکت که منابع مالی آن از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تأمین می‌شود، در بیش از 11سال فعالیت مستمر خود دستاوردهای ارزنده‌ای در زمینه‌های گوناگونی به ارمغان آورده است، افزود: بنیاد برکت به منظور توسعه و توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی در مناطق محروم آغاز به کار کرد، به همین دلیل وجود راهبردی مناسب و منحصر به فرد از همان ابتدا بر بنیان‌گذاران آن آشکار بود. بر همین مبنا و پس از مطالعات اقتصادی بیش از 80 مدل مشابه در جهان، الگوی فعالیت این بنیاد تدوین شد؛ الگویی که مطالعه‌ی آن نشان می‌دهد نه کم‌نظیر، که در سطح جهان بی‌نظیر است.

جعفری گفت: هم اکنون بنیاد برکت در حوزه‌های وسیعی در جهت خدمت به محرومین و نقاط کم‌تر توسعه‌یافته فعالیت دارد که مواردی از قبیل توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی، توسعه‌ فضاهای آموزشی از طریق تأسیس مدارس برکت، انجام امور زیربنایی، ساخت مراکز فرهنگی- مذهبی، توسعه‌ خدمات بیمه‌ای، مالی و حمایتی، ساخت بیمارستان و افزایش دسترسی آحاد جامعه به‌ویژه هم‌وطنان ساکن مناطق محروم به خدمات بهداشتی و درمانی را شامل می‌شود.

وی درباره فعالیت‌های بنیاد برکت عنوان کرد: فلسفه‌ وجودی بنیاد برکت، کمک و همیاری برای بهبود و ارتقای توانمندی اقتصادی و کارآفرینی افراد، گروه‌ها و واحدهای کسب و کار مستعد فعالیت و فاقد دانش و مهارت لازم در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته‌ کشور، در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران و رهنمودهای مقام معظم رهبری است

راه‌اندازی و توسعه طرح‌های اقتصادی در مناطق محروم

مدیرعامل بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بیان کرد: بنیاد برکت با مشارکت در راه‌اندازی و توسعه‌ طرح‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و ...، انجام طرح‌های عمرانی و زیربنایی، مدرسه‌سازی و ارائه‌ خدمات سلامت، بیمه‌ای، مالی، حمایتی و عام‌المنفعه، به دنبال تأثیر کلی بر توسعه‌ اقتصادی مناطق محروم کشور، افزایش فرصت‌های شغلی، توسعه‌ کارآفرینی، فقرزدایی و جلوگیری از مهاجرت نیروهای محلی به شهرهای بزرگ است.

به گفته جعفری، بنیاد برکت در افق سند بیست ساله جمهوری اسلامی ایران با بهره‌مندی از امکانات و توانمندی‌های بالقوه و بالفعل کارآفرینان و ظرفیت سازمان‌های غیردولتی و عام‌المنفعه، قصد دارد در توزیع مناسب درآمد و ایجاد فرصت‌های برابر، به دور از فقر و تبعیض و بهره‌مند از رشدی پرشتاب و مستمر اقتصادی و ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته، اقدام‌های مؤثری را به انجام برساند.

وی افزود: حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی و حقوق مردم، تأکید بر عدالت اجتماعی و اقتصادی، حفظ کرامت انسانی، مسئولیت‌پذیری، صیانت و توجه خاص به حقوق و نیازهای ضروری اقشار آسیب‌پذیر، از ارزش‌های بنیادین و اساسی مورد تأکید بنیاد برکت به شمار می‌روند.

جعفری درباره ویژگی‌‌ فعالیت‌های بنیاد برکت گفت: در نگرش بنیاد برکت نسبت به فعالیت‌های محرومیت‌زدایی و توانمندسازی اقتصادی تأکید بر این باور که توسعه‌ اقتصادی مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته از طریق سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی بنگاه‌های اقتصادی با توجه به مزیت‌های نسبی در این مناطق انجام می‌گیرد.

وی با بیان این‌که در فعالیت‌های این نهاد بر ایجاد فرصت‌های شغلی محلی و جلوگیری از مهاجرت نیروهای بومی از مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته تاکید می‌شود، عنوان کرد: هم‌چنین تأکید بر مشارکت بنیاد برکت به شکل غیرتصدی ‌گرایانه و غیرماندگار به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران محلی در جهت را‌ه‌اندازی بنگاه‌های اقتصادی در قالب اصول اقتصاد و مالیه‌ اسلامی (مشارکت‌های حقوقی و مدنی) از دیگر ویژگی‌های بنیاد برکت است.

به گفته‌ جعفری، تأکید بر کمک به توسعه‌ اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته از طریق استفاده از مشارکت مردمی و آموزشی در زمینه‌ اصول و روش‌های صحیح شرکت‌داری و توجه ویژه به انجام امور زیربنایی و ایجاد فضاهای آموزشی و فرهنگی به عنوان مکمل فعالیت‌های اقتصادی در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته از جمله ویژگی‌های مذکور است.

این مسئول درباره‌ سند راهبردی بنیاد برکت (1399- 1395) و بیانیه‌ مأموریت گفت: بنیاد برکت به عنوان نماینده‌‌ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در ارزش‌آفرینی اجتماعی و ارائه‌ خدمات به محرومین با تمرکز بر مناطق کم‌تر توسعه‌یافته‌، ماموریت‌های مشارکت در توانمندسازی اقتصادی، توسعه‌ کارآفرینی و اشتغال‌زایی، کمک به آبادانی و توسعه‌‌ فضاهای آموزشی و فرهنگی – مذهبی، کمک به ارتقای سطح سلامت و توسعه‌ فضاهای بهداشتی و درمانی و ارائه‌ خدمات حمایتی، بیمه‌ای و مالی به محرومین را در چارچوب اساس‌نامه و تکالیف ابلاغی به انجام می‌رساند.

وی افزود: بدین منظور بنیاد برکت با به‌کارگیری خردمندانه‌‌ منابع و تبعیت از سبک راهبری مشارکتی هوشمندانه‌ جهادی، خود را متعهد می‌داند ضمن نقش‌آفرینی در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، با رویکرد عدم ماندگاری و عدم تصدی‌گری و صیانت از کرامت انسانی محرومین، حقوق ذی‌نفعان خود را به نحو مطلوب تأمین کرده و به ایجاد فرصت‌های بیش‌تر و مؤثرتر برای ارتقای سطح رفاه محرومان کمک کند.

جعفری درباره بیانیه‌ چشم‌انداز بنیاد برکت گفت: بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، در افق 11 ساله مجموعه‌ای است؛ سرآمد در ارزش‌آفرینی اجتماعی، نوآور در توانمندسازی اقتصادی مناطق کم‌تر توسعه‌یافته از طریق خلق ارزش‌های مشترک اقتصادی و اجتماعی، خوش‌نام در توسعه‌ کارآفرینی و اشتغال پایدار در مناطق کم‌تر توسعه‌یافته و پیشرو و پویا در ارائه‌ی خدمات نوین به محرومین و ساکنان این مناطق.

جعفری با تاکید بر این‌که «توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی»، اولویت نخست بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) است، گفت: عملکرد بنیاد برکت طی 11 سال‌ فعالیت نشان می‌دهد که مهم‌ترین دغدغه‌ این بنیاد، رفع ریشه‌ای محرومیت در اقصی نقاط ایران اسلامی است و برای رسیدن به این هدف والا، توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی همواره نخستین اولویت بنیاد برکت بوده است؛ امری که جز با رعایت سیاست‌ها و اولویت‌های اقتصاد مقاومتی انجام‌پذیر نخواهد بود.

وی افزود: سیاست راهبردی مهم بنیاد برکت در اجرای پروژه‌های اقتصادی در مناطق محروم کشور، همواره پرهیز از تصدی‌گری، اجرا و استفاده‌ کامل از توان سازمان‌های غیردولتی، عام‌المنفعه، اشخاص حقیقی و حقوقی کارآفرین، و سپردن مسئولیت و مدیریت طرح‌ها به کارآفرینان بومی بوده است. در واقع مشارکت بنیاد برکت صرفاً به‌منظور توانمند‌سازی اقتصادی و استقلال سرمایه‌های خرد خصوصی در مناطق محروم انجام می‌پذیرد.

به گفته‌ی جعفری، الگوی فعالیت در این‌گونه طرح‌ها، مشارکت حداکثر 49 درصدی بنیاد برکت و حداقل 51 درصدی کارآفرین بومی است.

وی در این‌باره توضیح داد: این‌گونه مشارکت در اجرای طرح‌های کوچک و متوسط، با استفاده از مدل‌های مالیه‌ خرد انجام می‌شود. این، یعنی کارآفرینان با داشتن طرحی در مناطق محروم می‌توانند شریکی قدرتمند داشته باشند که آن‌ها را در کارآفرینی‌شان یاری کند. از مزیت‌های فراوان این‌ شیوه‌ مشارکت بنیاد، می‌توان به ایجاد فرصت‌های شغلی محلی و در نهایت جلوگیری از مهاجرت نیروهای بومی از مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته اشاره کرد.

وی عنوان کرد: مشارکت بنیاد برکت با این شیوه‌‌ غیرتصدی‌گرایانه و غیرماندگار، فرصت بی‌مانندی در اختیار کارآفرینان و سرمایه‌گذاران محلی قرار می‌دهد و را‌ه‌اندازی این‌گونه بنگاه‌های اقتصادی در قالب اصول اقتصاد و مالیه‌ اسلامی (مشارکت‌های حقوقی و مدنی)، منجر به هرچه مردمی‌تر شدن اقتصاد می‌شود.

جعفری گفت: در سال‌های گذشته بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل جهش نرخ ارز، کمبود سرمایه در گردش و تعمیق رکود دچار مشکل تولید و حتی تعطیلی کامل شده‌اند و طبیعی است که با توجه به این شرایط، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی رغبت چندانی به حضور در مناطق محروم نداشته باشند. با توجه به این کمبود بزرگ در مناطق محروم، کمک‌های بنیاد برکت به سرمایه‌گذارانی که در این مناطق دچار مشکلات ناشی از تکانه‌های اقتصادی هستند، برای این کارآفرینان بسیار ارزشمند و مثمرثمر خواهد بود.

وی عنوان کرد: هدف نهایی بنیاد برکت از مشارکت با واحدهای تولیدی و انجام سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها، تولید و ایجاد اشتغال است که موجب حفظ نیروی کار بومی، تثبیت جمعیت و جلوگیری از مهاجرت‌ شده و توانایی‌های اقتصادی را از بالقوه به بالفعل تبدیل می‌کند.

جعفری خاطرنشان کرد: بنابر گفته‌ مقام معظم رهبری«مدظله‌العالی» مبنی بر این‌که کارآفرینی یک عبادت محسوب می‌شود و از اهمیت خاصی در توسعه‌ اقتصادی برخوردار است، از همین رو بنیاد برکت از بدو تأسیس تاکنون توجه ویژه‌ای به این امر داشته و آن را هدفی والا برای خود تلقی کرده است که البته عملکرد بنیاد در این زمینه بسیار موفقیت‌آمیز بوده، به‌طوری که تاکنون 345 طرح در 31 استان کشور توسط بنیاد برکت به مرحله‌ی اجرا رسیده‌ و 224 طرح به شرکای کارآفرین واگذار شده است. حجم کل سرمایه‌گذاری اجرای این طرح‌ها بالغ بر 54 هزار میلیارد ریال بوده است که اشتغال‌زایی 190 هزار نفر (38 هزار شغل مستقیم و 152 هزار شغل غیرمستقیم) را به‌ همراه داشته است.

الگوی توانمندسازی اقتصادی اجتماع‌محور و تسهیلات‌محور

وی درباره‌ الگوی توانمندسازی اقتصادی اجتماع‌محور و تسهیلات‌محور افزود: از ابتدای سال 1393 و با گذشت 6 سال از فعالیت بنیاد برکت براساس الگوی توانمندسازی بنگاه‌محور، هم‌زمان با آغاز واگذاری‌های عمده‌ی سهام بنیاد به کارآفرینان بومی، بازنگری و اصلاح فرآیند مشارکت اقتصادی براساس بازخوردهای احصا شده، آغاز شد. در این راستا، کمیته‌‌ی تحقیق و توسعه‌‌ی بنیاد برکت مأموریت یافت تا با بررسی سازمان‌های غیردولتی برتر جهان در حوزه‌ی توانمندسازی و فقرزدایی، ارزیابی و ارتباط مؤثر با سازمان‌های مردم‌نهاد و همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی مطرح، الگوهای جدید توانمندسازی اقتصادی را تدوین و برای اجرا به بنیاد برکت ارائه کند.

وی عنوان کرد: پس از انجام مطالعه‌‌ی عمیق مبانی نظری و تطبیقی، بررسی میدانی از طریق بازدید بیش از 100 نقطه‌ روستایی کشور به منظور تحلیل وضعیت و شناخت ویژگی‌های محیطی و نیز مذاکره، تبادل‌نظر با صاحب‌نظران و فعالان در زمینه‌‌ی مدیریت رشد جوامع محلی، توسعه‌‌ روستاها، ایجاد فعالیت اقتصادی و توسعه‌‌ اشتغال، بنیاد برکت اقدام به طراحی الگوهای جدید برای توانمندسازی اقتصادی، توسعه‌ کارآفرینی و اشتغال‌زایی مناطق محروم کرده که دو مورد از آن در قالب دو آیین‌نامه‌ «آفتاب» (آیین‌نامه‌ی فقرزدایی و توان‌افزایی برکت)، «آسمان» (آیین‌نامه‌ی سرمایه‌گذاری مردم و اشتغال نیروی انسانی) از سال 1395 و الگوی سوم و چهارم تحت عنوان «مهتاب» (مدل هادی تلاش اقتصادی برکت) و الگوی «سحاب» (سرمایه‌گذاری حمایتی اقتصادی برکت) از سال 1397 در دستور کار بنیاد برکت قرار گرفته است.

مدیرعامل بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خاطرنشان کرد: بنیاد برکت در سال 1397 بالغ بر 10 هزار طرح‌اشتغال‌زایی را با ظرفیت 31800 فرصت شغلی و حجم سرمایه‌گذاری 8 هزار و 500 میلیارد ریال، در حوزه‌ی‌ اشتغال‌زایی اجتماع‌محور در 2742 روستا از 77 شهرستان 18 استان ایجاد کرده است. این تعداد در سال 1398 قرار است به 30 هزار طرح‌اشتغال‌زایی (به‌ویژه در مناطق سیل‌زده) برسد.

به گفته جعفری، بنیاد برکت هم‌چنین تاکنون 190 طرح تسهیلات‌محور را با ظرفیت 4700 فرصت شغلی و حجم سرمایه‌گذاری 3 هزار میلیارد ریال، در مناطق محروم 31 استان کشور ایجاد کرده است.

وی درباره‌ مسئولیت‌های اجتماعی، محرومیت‌زدایی و توسعه‌ خدمات بنیاد برکت افزود: فعالیت‌های بنیاد برکت در زمینه‌های توانمندسازی اقتصادی کمک شایانی به تثبیت جمعیت و ایجاد فعالیت‌های اقتصادی پایدار در مناطق محروم کرده که حاصل آن، ایجاد خدمات متنوع و تأسیس مراکز خدماتی و زیرساختی در آن مناطق و در نتیجه توانمند شدن آن مناطق بوده است.

جعفری گفت: پس از آغاز فعالیت‌های بنیاد، این نیاز به توانمند شدن در مناطق محروم بیش از پیش نمود پیدا کرد، به‌طوری که حجم و تنوع خدمات بنیاد از سه نوع خدمت که شامل توانمندسازی اقتصادی، توسعه‌ی‌ امور زیربنایی و مدرسه‌سازی با اعتباری بالغ بر چهار هزار و 833 میلیارد ریال در بدو تأسیس بود، به 55 نوع خدمت در حوزه‌ی‌ مسئولیت‌های اجتماعی و محرومیت‌زدایی با اعتباری بالغ بر 86 هزار میلیارد ریال در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته‌ی 31 استان کشور افزایش یافته است.

فعالیت توانمندسازی اقتصادی بنیاد برکت

وی افزود: از جمله فعالیت‌های یاد شده، علاوه بر اجرای طرح‌های توانمندسازی اقتصادی می‌توان به فعالیت‌های زیربنایی، آموزشی و فرهنگی مانند طرح‌های راه‌سازی، پل‌سازی، آب‌رسانی، برق‌رسانی، احداث مراکز ICT و مخابراتی، احداث خانه‌ی بهداشت، پاسگاه و حوزه‌ی انتظامی، احداث مسکن محرومین، ساخت و تکمیل بیمارستان، اجرای پروژه‌های آب‌خیزداری و زیرساخت باغبانی، ساخت مدرسه، مسجد، حوزه‌های علمیه، دارالقرآن و خانه‌های عالم، اشاره کرد. بنیاد برکت در راستای این فعالیت‌ها تاکنون اجرای بیش از 34 هزار پروژه را با اعتباری بالغ بر 15 هزار و پانصد میلیارد ریال برنامه‌ریزی کرده است.

جعفری درباره‌‌ ساخت مدارس برکت گفت: یکی از بنیادی‌ترین و ماندگارترین فعالیت‌های بنیاد برکت، ساخت مدرسه در روستاها و مناطق محروم کشور است. تاکنون قرارداد ساخت 1600 مدرسه‌ برکت با 9 هزار کلاس درس و ظرفیت پذیرش 190 هزار دانش‌آموز با اعتباری بالغ بر 8 هزار و 200 میلیارد ریال با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور منعقد شده که از این تعداد، 1110 مدرسه با 6 هزار کلاس درس به بهره‌برداری رسیده است و 2500 روستای محروم کشور تحت پوشش مدارس برکت قرار گرفته‌اند.

اجرای طرح‌های توسعه منطقه‌ای

جعفری درباره‌ اجرای طرح‌های توسعه‌‌ منطقه‌ای گفت: پس از اجرای موفق طرح جامع توسعه‌ و احیای منطقه‌ اندیکا، لالی و بخش عشایری مسجد سلیمان، اجرای طرح‌های توسعه‌‌‌ی جامع و پایدار در 21 نقطه‌ محروم از 10 استان کشور، شامل: جزیره‌ هرمز، شهرستان‌های نهبندان، راور، سروآباد، بیجار، سرباز، دلگان، نورآباد، تکاب، هویزه، حمیدیه، کارون، باوی و بخش‌های باشت، دیشموک، لوداب، چاروسا، شعیبیه، سردشت و شهیون، درگز، دلفان و کوهدشت براساس الگوی اسلامی- ایرانی و با مشارکت همه‌جانبه‌ مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط ملی و استانی، در دستور کار قرار گرفته است.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی برکت افزود:رسیدگی به امور فرهنگی جزو اولویت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است. به همین منظور، بنیاد برکت تلاش ویژه‌ای برای ساخت اماکن فرهنگی مذهبی دارد. تاکنون قرارداد ساخت 1320 مرکز فرهنگی و مذهبی، شامل مسجد، حسینیه، خانه‌ عالم، مصلی، دارالقرآن، حوزه‌ی‌ علمیه و کتاب‌خانه با اعتبار 1350 میلیارد ریال در مناطق محروم کشور منعقد شده که 1000 واحد آن‌ها به بهره‌برداری رسیده یا‌ آماده‌ی افتتاح است که نشان از عملکرد موفق بنیاد در این حوزه دارد.

جعفری درباره‌ ساخت مسکن محرومان خاطرنشان کرد: مسکن ایمن و استاندارد، از اساسی‌ترین نیازهای هم‌وطنان در مناطق محروم کشور است. در این راستا، بنیاد برکت با توجه ویژه به ساخت مسکن محرومان، قرارداد ساخت 30 هزار واحد مسکن محرومین را در مناطق محروم کشور به‌ویژه در روستاهای تخریب‌شده‌ جنگ تحمیلی در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر و منطقه‌ی اندیکا، لالی در استان خوزستان و مناطق محروم استان هرمزگان، کرمانشاه، کردستان، ایلام و کرمان، با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اعتباری بالغ بر 1040 میلیارد ریال به امضا رسانده که تاکنون بیش از 11 هزار واحد از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده‌ یا آماده‌ی افتتاح است.

ساخت 10 هزار واحد مسکن در مناطق محروم

وی افزود: بنیاد برکت به نمایندگی از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) هم‌چنین ساخت 10 هزار و 55 واحد مسکن را برای ساکنان مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته با همکاری کمیته‌‌ امداد امام خمینی(ره) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حجم سرمایه‌گذاری 4500 میلیارد ریال در دست اقدام دارد. بنیاد برکت علاوه بر بازسازی و مرمت 20 هزار واحد مسکونی آسیب‌دیده در سیل اخیر کشور، به ترتیب برای مشارکت در ساخت یک‌هزار و 550 واحد مسکن محرومین در استان‌های خراسان شمالی و فارس و شهرستان سنقر استان کرمانشاه برنامه‌ریزی کرده است. هم‌چنین گروه توسعه‌ اقتصادی تدبیر از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تا به امروز 3 هزار و 386 واحد مسکن محرومین را در 9 نقطه‌ی محروم کشور با حجم سرمایه‌گذاری 2700 میلیارد ریال ساخته است.

جعفری با اشاره به ساخت بیمارستان و مراکز بهداشت و درمان گفت: بیمارستان یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های بخش بهداشت و درمان به‌شمار می‌رود و همواره از نیازهای ضروری و اصلی مناطق محروم بوده است. با توجه به این موضوع، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به‌منظور ارتقای بهداشت و درمان و براساس اعلام نیاز و مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کار تکمیل و ساخت 11 بیمارستان و 4 مرکز درمان سرطان با ظرفیت 2 هزار و 500 تخت و حجم سرمایه‌گذاری 35 هزار و 300 میلیارد ریال، در شهرهای محروم کشور را از طریق بنیاد برکت در دست اقدام دارد. این فعالیت‌های گسترده با پرداخت هزینه‌ای بالغ بر6 هزار و 50 میلیارد ریال از سال 1394 آغاز شده و هم‌چنان در حال انجام است. هم‌چنین بنیاد برکت با ساخت 200 مرکز جامع سلامت و مراکز بهداشتی، درمانی شهری و روستایی، با اعتباری بالغ بر 700 میلیارد ریال، گام بلندی در جهت تحت پوشش قرار دادن خدمات درمانی حدود 525 نقطه‌ی روستایی برداشته است.

وی درباره‌ خدمات بیمه‌ای برکت گفت: بنیاد برکت هم‌چنین فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه‌‌ی ارائه‌ی‌ خدمات بیمه‌ای به روستاییان و ساکنان مناطق محروم دارد. در این زمینه، انواع بیمه‌نامه (شامل بیمه‌ی تکمیل درمان، آتش‌سوزی و حوادث انفرادی و ....) برای تحت پوشش قرار دادن 2 میلیون و 800 هزار نفر در 8 هزار روستا صادر شده است. همچنین این بنیاد در طرح برکت مهدوی، بالغ بر 200 هزار نفر یتیم را تحت پوشش بیمه‌ی برکت قرار داده است.

فعالیت‌های بنیاد برکت در استان کرمانشاه

مدیرعامل بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) درباره فعالیت‌های انجام شده در استان کرمانشاه گفت: 2 هزار و 943 طرح از سوی بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ه) در استان کرمانشاه با حجم سرمایه‌گذاری 3 هزار و 970 میلیارد ریال شامل 846 طرح توانمندسازی اقتصادی، 2 هزار و 96 طرح زیربنایی و فرهنگی و یک طرح در حوزه سلامت و سایر خدمات به بهره‌برداری رسیده یا در دست اقدام است.

مدیرعامل بنیاد برکت در خصوص فعالیت‌های مدرسه‌سازی این بنیاد در استان کرمانشاه نیز تشریح کرد: ساخت 405 کلاس درس با اعتباری بالغ بر 544 میلیارد ریال در روستاهای کرمانشاه، اسلام آباد غرب، جوانرود، سنقر، صحنه، هرسین، ثلاث باباجانی و ... اجرا شده است.

وی از ساخت 20 باب مسجد با اعتبار 17 میلیارد ریال در روستاهای اسلام آباد غرب، پاوه، جوانرود، سنقر، صحنه، کرمانشاه، کنگاور، گیلانغرب و ... خبر داد و افزود: مشارکت در 21 طرح اقتصادی بنگاه‌محور در حوزه‌هایی هم‌چون پرورش دام، صنایع چاپ، تولید محصولات بهداشتی، قند، تولید انواع قیر، چاپ نایلون، تولید گیاهان گلخانه‌ای و ... با حجم کل سرمایه‌گذاری 2 هزار و 551 میلیارد ریال و ایجاد فرصت‌های شغلی برای 7 هزار و 740 نفر نیز از جمله فعالیت‌های بنیاد برکت در استان کرمانشاه است.

جعفری با بیان این‌که بنیاد برکت به دلیل سیاست‌های عدم ماندگاری از 13 طرح فوق خارج و سهم خود را به کارآفرینان محلی واگذار کرده است، گفت: هم‌چنین 820 طرح اقتصادی اجتماع‌محور «سحاب» (سرمایه‌گذاری حمایتی اشتغال‌زایی برکت) و «آسمان» (آیین‌نامه‌ی سرمایه‌گذاری مردمی و اشتغال نیروی انسانی) نیز در مناطق محروم سراسر استان کرمانشاه با سرمایه‌گذاری 718 میلیارد ریال و اشتغال ایجاد شده برای 2 هزار و 662 نفر اجرایی شده است.

وی از اجرای 19 طرح اقتصادی تسهیلات‌محور (اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به طرح‌های اقتصادی خرد) با حجم سرمایه‌گذاری 141 میلیارد ریال و 130 فرصت شغلی ایجاد شده و اجرای پروژه‌های زیربنایی و عمرانی از جمله احداث خانه‌ی بهداشت، احداث مخزن آب، تکمیل طرح هادی روستا، احداث مجتمع چند منظوره‌ی ورزشی و فرهنگی، ساخت خانه‌ی عالم و ... با اعتباری بالغ بر 41 میلیارد ریال در روستاها و مناطق محروم دالاهو، پاوه، ثلاث باباجانی، جوانرود، کرمانشاه و... خبر داد.

جعفری با اشاره به مشارکت با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای ساخت 1500 واحد مسکن محرومین با اعتباری بالغ بر 45 میلیارد ریال گفت: هم‌چنین بر اساس تفاهم‌نامه‌ی بنیاد برکت و کمیته‌ی امداد امام خمینی(ره) تجهیز 500 واحد مسکن محرومین با اعتباری بالغ بر 15 هزار میلیون ریال و نیز ارائه‌ی خدمات بیمه‌ای به 4 هزار و 455 نفر از ایتام استان در قالب طرح برکت مهدوی و قرار دادن 27 هزار و 624 نفر تحت پوشش خدمات بیمه‌ی‌ برکت اجرایی شده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اگر خورشید منفجر شود چه بلایی سر زمین می‌آید؟