کاهش نرخ سود تاثیری بر تولید ندارد


کاهش مطالبات معوق بانک‌ها از دولت و تسهیلات گیرندگان، کنترل تورم، ارائه مشوق‌های مناسب به سرمایه‌گذاران در بخش‌های مولد و صادرات و از همه مهم‌تر بهبود شرایط سیاسی و رفع یا گذر از تحریم‌ها از جمله عواملی هستند که می‌توانند موجب کاهش نرخ سود بانکی و به تبع آن نرخ سود تسهیلات بانکی شوند.

به گزارش بنکر (Banker)، مرتضی اکبری، مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر کاهش نرخ سود بانکی هیچ تاثیری بر رونق تولید نخواهد داشت و صرفا بستری برای رانت‌های غیر عادلانه فراهم می‌کند.
وی افزود: البته شناسایی بخش‌هایی از تولید و صادرات که فعالیت آنها بازده خوبی دارد و اعطای تسهیلات با نرخ سود معمول به این بخش‌ها با نظارت صحیح بر مصرف تسهیلات و پرداخت یارانه سود توسط دولت (و نه بانک‌ها) در صورت نتیجه‌بخش بودن حاصل کار این بخش‌ها و به‌صورت موازی، افزایش هزینه سرمایه سایر بخش‌های غیرمولد و کاهش سودآوری آنها، می‌توانند راهکارهای مناسبی برای اقدامات کوتاه‌مدت باشد. وی در پاسخ به این سوال که چرا با اینکه کاهش نرخ سود می‌تواند به رونق تولید کمک کند بانک‌ها تمایلی به کاهش نرخ سود بانکی ندارند تصریح کرد: نرخ سود بانکی بالا، نظام بانکی را ناکارآمد می‌کند. وی ادامه داد: اگر نرخ سود سپرده‌ها بالا برود نرخ سود تسهیلات هم افزایش می‌یابد و هر چقدر نرخ سود تسهیلات بالا می‌رود احتمال برگشت سرمایه‌ها و منابع بانک‌ها کاهش پیدا کرده و معوقات بانکی افزایش می‌یابد. از طرفی امکان شیفت کردن هزینه معوقات به سپرده‌گذار نیست و باید خود بانک هزینه معوق شدن اصل و فرع تسهیلات را بپردازد. این موضوع به‌شدت ساختار مالی آنها را به هم می‌ریزد، بنابراین بالا رفتن نرخ سود سپرده‌ها اصلا به نفع بانک‌ها نیست.مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تصریح کرد: دلیل مقاومت بانک‌ها در مقابل کاهش نرخ سود بانکی به کسری نقدینگی آنها مربوط می شود. اکثر تسهیلات اعطایی بانک‌ها در گذشته معوق شده‌اند و از طرفی بانک باید سود سپرده‌گذاران را در سررسید‌های مقرر پرداخت کند.
وی ادامه داد: بنابراین گپ نقدینگی ناشی از معوقات بانک‌ها، آنها را مجبور به رقابت شدید و ناسالم کرده و سعی می‌کنند با اعلام نرخ بالاتر، از خروج منابع و افزایش گپ نقدینگی جلوگیری یا برای کم کردن کردن گپ نقدینگی از طریق سپرده جدید، نرخ جذاب‌تری اعلام کنند و نتیجه اش این خواهد بود که نظام بانکی ناکارآمد، موجب افزایش نرخ سود بانکی می‌شود و نرخ سود بالا، نظام بانکی را ناکارآمد می‌سازد که این خود یک تسلسل باطل خواهد بود. مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزود: نرخ سود بانکی (نرخ سود بدون ریسک) عمدتا تابع نرخ تورم است و البته شرایط سیاسی و رکود حاکم بر فعالیت‌های اقتصادی، علاوه بر نرخ تورم، بر نرخ سود بانکی قویا تاثیرگذار خواهد بود.
وی تصریح کرد: در خوش‌بینانه‌ترین حالت و بدون در نظر گرفتن سایر فاکتورها، انتظار می‌رود نرخ سود بانکی حداقل برابر با نرخ تورم باشد. به این دلیل که کسی که سپرده خود را نزد بانک می‌گذارد حداقل انتظاری که دارد این است که قدرت خریدش بعد از دوره سپرده‌گذاری حفظ شود. اکبری با تاکید براینکه با نگاهی به روند اخذ تسهیلات از بانک‌ها در سال‌های گذشته در می‌یابیم که در شرایط تورمی کشور، همیشه تامین مالی از بانک‌ها ارزان‌ترین راه تامین مالی برای اشخاص حقیقی و حقوقی بوده است، گفت: این تسهیلات‌گیرندگان هستند که با توسل به انواع روش‌ها مانند اخذ تسهیلات به اسم تولید یا صادرات یا تامین کالای ضروری کشور و... و در سایه حمایت مسوولان به نام اشتغال‌زایی و تولید ملی با تصویب قوانین حمایتی و اعمال انواع فشار، منابع بانک‌ها را با پایین‌ترین قیمت ممکن که همان نرخ سود بانکی است، دریافت کرده‌اند و چون نرخ سود بانکی از نرخ تورم پایین‌تر بوده قطعا می‌توانستند از حاشیه بین تورم موجود و نرخ سود بانکی بهره‌مند شوند. وی ادامه داد: اگر بعضا این بهره‌برداری برای برخی اتفاق نیفتاده، مشکل از نرخ سود نیست بلکه از ناتوانی آنها در استفاده از رانت منابع بانکی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس