کارت گرافیک AMD رادئون 5700 و 5700XT با هدف تسلط بر بازار میان‌رده‌ها معرفی شدند


کارت گرافیک AMD رادئون 5700 و 5700XT با هدف تسلط بر بازار میان‌رده‌ها معرفی شدند

AMD در جریان کنفرانسی اختصاصی در رویداد E3 2019، جدید‌ترین پردازنده‌های گرافیکی خود را با معماری Navi، توان پردازشی بالا و قیمت مقرون‌به‌صرفه معرفی کرد.

پس از گمانی‌زنی‌های گسترده و مدت‌ها انتظار، درنهایت جدید‌ترین پردازنده‌های گرافیکی AMD مجهز به نسل جدید معماری این شرکت، به‌صورت رسمی و در جریان رویداد E3 2019 معرفی شدند. رادئون RX 5700 و RX 5700 XT نام جدید‌ترین کارت‌های گرافیک AMD هستند که با ترکیب قیمت و توانایی فنی بسیار خوب خود، کسب سهم بازار میان‌رده‌ی پردازنده‌های گرافیکی را هدف قرار داده‌اند. البته شاید مشخصات فنی یا حتی قیمت پردازنده‌های جدید AMD برای بسیاری از کاربران ناامیدکننده به‌نظر برسد؛ جایی که شاهد برتری قابل‌توجه توان پردازشی یا قیمت به مراتب بهتر در مقایسه با رقبای انویدیا آن نیستیم. درحالی‌که AMD با همین فرمول و در دنیای پردازنده‌های کامپیوتری، اینتل را به‌طور جدی به چالش کشیده و موفق به کسب سهم گسترده‌ای از بازار شده است.

کارت گرافیک AMD رادئون 5700 و 5700XT با هدف تسلط بر بازار میان‌رده‌ها معرفی شدند

به‌گفته‌ی AMD، معماری جدید Navi در تمامی جوانب نسبت به وگا (Vega) پیشرفت تجربه کرده است تا آغازگر عصر جدیدی در خانواده‌ی کارت‌های گرافیک رادئون (Radeon) باشد. ۲۵ درصد بهبود عملکرد به‌ازای هر سیکل کاری و ۵۰ درصد افزایش عملکرد به ازای هر وات، بزرگ‌ترین نقاط برتری نَوی نسبت به وگا هستند. همین آمار‌ها به‌خودی خود خبر از معماری توانمندی می‌دهد که قادر به پوشش نقاط ضعف وگا و بازگرداندند AMD به گود رقابت با انویدیا است.

کارت گرافیک AMD رادئون 5700 و 5700XT با هدف تسلط بر بازار میان‌رده‌ها معرفی شدند

AMD دقایقی پیش و با معرفی دو کارت گرافیک جدید از خانواده‌ی Navi، دوران فعالیت این معماری جدید را آغاز کرد. رادئون RX 5700 XT نام نسخه‌ی توانمند‌تر است که از ۴۰ واحد پردازشی شامل ۲۵۶۰ هسته‌ی پردازشی استریم درکنار ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم GDDR6 با پهنای باند ۴۴۸ گیگابایت برثانیه بهره می‌برد. این پردازنده‌ی گرافیکی دارای فرکانس پایه‌ی ۱۶۰۵ مگاهرتز است که در حداکثر شرایط کاری به ۱۹۰۵ مگاهرتز می‌رسد. AMD همچنین از فرکانس جدیدی با نام Game Clock رونمایی کرد که در رادئون RX 5700 XT برابر با ۱۷۵۵ مگاهرتز است؛ به‌گفته‌ی مدیران AMD، این مشخصه نشانگر حداقل فرکانس کاری کارت گرافیک مذکور حین بازی‌ها است.

کارت گرافیک AMD رادئون 5700 و 5700XT با هدف تسلط بر بازار میان‌رده‌ها معرفی شدند

ترکیب موارد بالا منجر به توان پردازشی ۹.۷۵ ترافلاپسی رادئون RX 5700 XT می‌شود. شاید در وهله‌ی اول این میزان از توان خام پردازشی ناامیدکننده به‌نظر برسد، اما در نظر داشته باشید در کارت‌های گرافیک همه‌چیز توان پردازشی نیست و به‌لطف بهبود ۲۴ درصدی IPC در معماری نَوی، رادئون RX 5700 XT عملکرد بهتری نسبت به نمونه‌ی ۱۲ ترافلاپسی وگا ۶۴ دارد. البته در طرف دیگر نیز انویدیا همچنان با معماری تورینگ برتری خود در این بخش را به رخ می‌کشد تا با تنها ۷.۴ ترافلاپس، عملکردی نزدیک به رادئون RX 5700 XT را ارایه دهد. به‌گفته‌ی AMD، کارت گرافیک مذکور بهترین گزینه‌ی موجود برای انجام بازی در رزولوشن 1440P است و در بازی‌های مختلف تا حداکثر ۲۲ درصد نرخ فریم بهتری نسبت به انویدیا RTX 2070 ارایه می‌دهد.

کارت گرافیک AMD رادئون 5700 و 5700XT با هدف تسلط بر بازار میان‌رده‌ها معرفی شدند

درحالی‌که انویدیا برچسب قیمت ۴۹۹ دلاری را برای کارت گرافیک RTX 2070 در نظر گرفته است، AMD برای جلب نظر کاربران، رادئون RX 5700 XT را با قیمت ۴۴۹ دلار به فروش خواهد رساند. اما باید در نظر داشت که با گذشت چندین ماه از عرضه‌ی RTX 2070، بسیاری از خرده فروشان در حال حاضر این کارت گرافیک را با قیمت حدودی ۴۵۰ دلار عرضه می‌کنند تا AMD در این بخش برتری قیمتی نداشته باشد.

کارت گرافیک AMD رادئون 5700 و 5700XT با هدف تسلط بر بازار میان‌رده‌ها معرفی شدند

عضو دیگر خانواده‌ی نوی را رادئون RX 5700 تشکیل می‌دهد که با ۲۳۰۴ هسته‌ی پردازشی استریم درکنار ۸ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6، توان پردازشی ۷.۹۵ ترافلاپس را به همراه دارد. بدین ترتیب این کارت گرافیک ۲۰ درصد از برادر خود ضعیف‌تر بوده که البته TDP کمتر ۱۷۵ وات (دربرابر ۲۲۵ وات) را نیز به‌همراه دارد. بد نیست بدانید که RTX 2060 به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب RX 5700، توان حرارتی برابر با ۱۶۰ وات دارد.

AMD، کارت گرافیک رادئون RX 5700 را گزینه‌ی ایده‌آلی برای انجام بازی در رزولوشن 1440P عنوان کرده است که به‌ادعای این شرکت در عموم بازی‌های مختلف عملکرد بهتری (تا ۲۱ درصد) نسبت به RTX 2060 را از خود نشان خواهد داد. البته شاید بسیاری از کاربران وجود فناوری رهگیری پرتو در ۲۰۶۰ را دلیلی بر برتری آن بدانند، اما باید در نظر داشته باشید که کارت گرافیک میان‌رده‌ی انویدیا حین فعال کردن قابلیت مذکور، افت فریم شدیدی را تجربه خواهد کرد.

کارت گرافیک AMD رادئون 5700 و 5700XT با هدف تسلط بر بازار میان‌رده‌ها معرفی شدند

بزرگ‌ترین مشکل رادئون RX 5700 را می‌توان قیمت‌گذاری آن عنوان کرد؛ جایی که با برچسب ۳۴۹ دلار، شاید به‌طور اسمی ارزان‌تر از RTX 2060 باشد، اما در حال حاضر قیمت پایه‌ی کارت گرافیک میان‌رده‌ی انویدیا در بسیاری از خرده‌فروشی‌ها حدودا ۳۲۰ دلار است.

درحالی‌که پیش‌تر شایعاتی مبنی بر قیمت‌گذاری بسیار ارزان کارت‌های گرافیکی Navi منتشر شده بود، اما AMD با عرضه‌ی رسمی آن‌ها، تمامی شایعات را تکذیب کرد؛ جایی که خبر از عرضه‌ی محصولی توانمند برای رقابت با RTX 2060 با قیمت ۲۵۰ دلار می‌دادند.

AMD نمونه‌ی توانمندی از معماری نَوی را معرفی نکرد تا هم‌چنان رادئون ۷ به‌عنوان پرچم‌دار پردازنده‌های گرافیکی این شرکت شناخته شود.

AMD همچنین درکنار رونمایی از سخت‌افزار‌های جدید خود، چند قابلیت نرم‌افزاری جدید معماری نَوی را نیز معرفی کرد. (Radeon Image Sharpening (RIS اولین قابلیت جدید این کارت‌های گرافیک است که با درک میزان کنتراست سوژه‌ها، اقدام به بهینه‌سازی آن حین آپ‌اسکیل به رزولوشن 4K می‌کند که به‌گفته‌ی AMD عملکرد به‌مراتب بهتری نسبت به فناوری DLSS انویدیا داشته و هیچ تاثیر منفی بر نرخ فریم بازی نخواهد داشت. فناوری RIS درکنار FidelityFX که ابزاری متن باز برای بهبود جلوه‌های بصری و کنتراست تصاویر است، قادر به بهبود قابل‌توجه خروجی بدون پیچیدگی‌های فناوری‌هایی مانند DLSS است.

کارت گرافیک AMD رادئون 5700 و 5700XT با هدف تسلط بر بازار میان‌رده‌ها معرفی شدند

کارت گرافیک AMD رادئون 5700 و 5700XT با هدف تسلط بر بازار میان‌رده‌ها معرفی شدند

Anti Lag دیگر فناوری جدید AMD است که زمان پاسخ بازی به دستور کاربر (فشار کلید) را به‌خصوص حین بار کاری شدید کارت گرافیک، کاهش می‌دهد. این موضوع در برخی عناوین بازی و برای گیمر‌های حرفه‌ای تأثیرگذار خواهد بود. این فناوری در حال حاضر تنهای برای بازی‌های دایرکت‌ایکس ۹ و ۱۱ در دسترس است و به‌زودی برای کاربران کارت‌های گرافیک قدیمی‌تر AMD با معماری GCN نیز عرضه می‌شود.

کارت گرافیک AMD رادئون 5700 و 5700XT با هدف تسلط بر بازار میان‌رده‌ها معرفی شدند

رادئون RX 5700 و معماری RDNA قدم رو‌به جلوی خوبی برای AMD هستند. این کارت‌های گرافیک اولین نمونه‌های ۷ نانومتری (پس از رادئون ۷) و مجهز به نسل چهارم درگاه ارتباطی PCIe هستند. قیمت‌گذاری AMD شاید به جذابیت برچسب قیمت پردازنده‌های این شرکت و در مقایسه با رقبای اینتلی آن‌ها نباشد، اما به هیچ وجه نمی‌توان آن‌ها را گران دانست و هنوز به‌لطف قیمتی تقریبا برابر با رقبای اصلی خود و عملکردی بهتر در بازی‌ها، ارزش خرید بسیار بالایی دارند. اما باید در نظر داشت که در بحث بهینه بودن معماری، نَوی پیشرفت قابل توجهی را نسبت به وگا تجربه کرده است؛ جایی که اکنون نرخ فریم بیشتری در بازی‌ها با نزدیک به ۶۰ درصد هسته‌های پردازشی و نزدیک به ۲۵ درصد TDP کمتر (نسبت به نمونه‌ی مشابه در وگا) به ارمغان آمده است. اگر AMD در آینده‌ای نزدیک پردازنده‌ای با ۶۰ واحد پردازشی (نزدیک به ۴۰۰۰ هسته استریم) و معماری نَوی عرضه کند، روی کاغذ باید شاهد عملکردی نزدیک و حتی بهتر از RTX 2080 Ti باشیم.

بااین‌حال در بخش بهینه بودن معماری، نَوی در حال حاضر عملکردی کمی بهتر از پردازنده‌های گرافیکی نسل قبل انویدیا (پاسکال) دارد و معماری تورینگ این شرکت همچنان دست بالاتر را در این زمینه دارد. همچنین فراموش نکنید که انویدیا وعده‌ی عرضه‌ی نسخه‌ی «Super» برخی از کارت‌های فعلی خانواده‌ی RTX را با توان پردازشی بیشتر، داده است.

کارت‌های گرافیک رادئون RX 5700 XT و RX 5700 از تاریخ ۷ ژوئیه (۱۶ تیر) درکنار پردازنده‌های نسل سوم رایزن به فروش خواهند رسید.

مشخصات/پردازندهRadeon VIIRadeon RX 5700 XTRadeon RX Vega 64Radeon RX 5700Radeon RX Vega 56Radeon RX 590
تعداد پردازنده‌ی استریم۳۸۴۰ (۶۰ واحد پردازشی)۲۵۶۰ (۴۰ واحد پردازشی)۴۰۹۶ (۶۴ واحد پردازشی)۲۳۰۴ (۳۶ واحد پردازشی)۳۵۸۴ (۵۶ واحد پردازشی)۲۳۰۴ (۳۶ واحد پردازشی)
فرکانس پایه-۱۶۰۵ مگاهرتز۱۲۴۷ مگاهرتز۱۴۶۵ مگاهرتز-۱۴۶۹ مگاهرتز
فرکانس بوست۱۸۰۰ مگاهرتز۱۹۰۵ مگاهرتز۱۵۴۶ مگاهرتز۱۷۲۵ مگاهرتز۱۴۷۴ مگاهرتز۱۵۴۵ مگاهرتز
نوع حافظهHBM2GDDR6HBM2GDDR6HBM2GDDR5
پهنای BUS حافظه۴۰۹۶ بیت۲۵۶ بیت۲۰۴۸ بیت۲۵۶ بیت۲۰۴۸ بیت۲۵۶ بیت
ظرفیت حافظه VRAM۱۶ گیگابایت۸ گیگابایت۸ گیگابایت۸ گیگابایت۸ گیگابایت۸ گیگابایت
توان پردازشی ۱۳.۸ ترافلاپس۹.۷۵ ترافلاپس۱۲.۷ ترافلاپس۷.۹۵ ترافلاپس۱۰.۵۷ ترافلاپس۷.۱ ترافلاپس
TDP۳۰۰ وات (احتمالا)۲۲۵ وات۲۹۵ وات۱۷۵ وات۲۱۰ وات۲۲۵ وات
فرایند ساخت۷ نانومتری TSMC۷ نانومتری TSMC۱۴ نانومتری گلوبال فاندریز۷ نانومتری TSMC۱۴ نانومتری گلوبال فاندریز۱۲ نانومتری گلوبال فاندریز/سامسونگ
قیمت۶۹۹ دلار۴۴۹ دلار۵۹۹ دلار۳۴۹ دلار۲۹۹ دلار۲۷۹ دلار
نظر شما در رابطه با کارت‌های گرافیک جدید AMD چیست؟ آیا دربرابر محصولات انویدیا ارزش خرید بیشتری دارند؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش