متن «ماده 9» طرح پارلمان اصلاحات و اختلاف اصلاح‌طلبان بر سر آن


متن «ماده 9» طرح پارلمان اصلاحات و اختلاف اصلاح‌طلبان بر سر آن

طرح پارلمان اصلاحات هنوز در شورای هماهنگی این جریان به نتیجه نرسیده و حالا اختلافات در «ماده 9» این طرح بالا گرفته است.

به گزارش مشرق، پارلمان اصلاحات که این روزها شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را درگیر خود کره است، ۱۱ سال قبل توسط «محمدعلی نجفی» که این روزها به دلیل پرونده قتل همسرش در زندان به سر می‌برد، کلید خورد.

بیشتر بخوانید:

مرعشی: اصلاح‌طلبان از ضعف‌های دولت آسیب دیده‌اند

منتجب‌نیا: نیازی به شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیست

هاشمی: توقع مردم از رأی سال ۹۶ برآورده نشد

التماس شریعتمداری از اصلاح طلبان برای حمایت از روحانی

اصلاح‌طلبان می‌گویند که با طرح پارلمان اصلاحات که نوعی سهمیه‌بندی در میان احزاب اصلاح‌طلب است می‌توان تجربه ۲۴ خرداد ۹۲ را به یک رویه سیاسی دائمی تبدیل کنند و رفتارهای منسجم‌تری داشته باشند.

پارلمان اصلاحات (یا نام‌های مشابهی مانند مجمع ملی اصلاح‌طلبان) پس از انتخابات سال ۹۶، از سوی مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری مجدد در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مطرح شد اما از همان ابتدا به مذاق عده‌ای خوش نیامد.

آنهایی که در شورای عالی اصلاح‌طلبان نشسته و دور عارف به عنوان رئیس این شورا گرد آمده‌اند با طرح پارلمان اصلاحات موافق نیستند و معتقدند که در قالب همین شورا هم می‌توان فعالیت کرد اما احزاب اصلاح‌طلب نمی‌پذیرند چرا که احزاب معتقدند شأن و جایگاهشان در شورای عالی درست در نظر گرفته نشده است.

طبق اظهار نظر فعالان حزبی اصلاح‌طلب پارلمان اصلاحات بیش از اینکه همانند شورای عالی سیاست گذاری بر روی اشخاص حقیقی تکیه داشته باشد بر احزاب تکیه دارد.

احزاب اصلاح‌طلب این روزها در روند بررسی طرح پارلمان اصلاحات دچار اختلاف شده‌اند و طبق پیگیری‌های خبرنگار، اختلاف نیز در «ماده ۹» این طرح است.

* «ماده ۹» طرح پارلمان اصلاحات چه می‌گوید؟

ماده ۹) اعضای مجمع عالی اصلاح طلبان:

ترکیب اعضای مجمع عالی اصلاح طلبان در زمان تأسیس به شرح ذیل است:

۱-۹) هر حزب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به تعداد ۱۵ نفر از اعضای خود را ترجیحاً با شرایط ذیل برای بررسی و تصویب نهایی به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بصورت مکتوب طی نامه رسمی معرفی خواهد کرد (۱- دبیرکل ۲- نماینده شاخه یا کمیته جوانان حزب ۳- نماینده شاخه یا کمیته زنان حزب ۴ – تعداد ۱۲ نفر از اعضای آخرین دوره شورای مرکزی حزب و مسیٔولین شعب استانی)

۲-۹) حداکثر تعداد ۱۱ نفر از نمایندگان اصلاحطلب فعلی مجلس شورای اسلامی واجد شرایط متقاضی عضویت با معرفی رسمی فراکسیون اصلاح طلبان مجلس شورای اسلامی برای مدت دو سال انتخاب خواهند شد

۳-۹) حداکثرتعداد ۱۱ نفر از وزیران اصلاحطلب قبلی یا فعلی متقاضی عضویت که از بین معرفی شدگان واجد شرایط با رای کتبی و مخفی اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای مدت دو سال انتخاب خواهند شد

۴-۹) حداکثر تعداد ۱۱ نفر از استانداران اصلاحطلب فعلی یا قبلی متقاضی عضویت که از بین معرفی شدگان واجدشرایط با رای کتبی و مخفی اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای مدت دو سال انتخاب خواهند

شد .۵-۹) تعداد ۱۱ نفر از فعالان اصلاح‌طلب از بین روزنامه نگاران، هنرمندان، ورزشکاران، دانشگاهیان متقاضی عضویت که از بین معرفی شدگان واجد شرایط با رای کتبی و مخفی اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای مدت دو سال انتخاب خواهند شد.

۶-۹) حداکثر تعداد ۱۱ نفر از بین دبیران کل احزاب اصلاح طلب خارج از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعم از ملی و استانی که درخواست کتبی متقاضی عضویت در مجمع عالی را ارائه کرده باشند با رای اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به عنوان عضو به مجمع عالی اصلاح طلبان دعوت خواهند شد.

۷-۹) تعداد ۲۹۱ نفراز فعالین سیاسی و حزبی استان ها، با در نظر گرفتن سهمیه هر حوزه انتخابیه به تعداد نمایندگان آن حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی با انتخاب و معرفی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان های مختلف کشور.

تبصره ۱: واگذاری مسیٔولیت و اختیارات از مجمع عالی اصلاح طلبان به شورای مرکزی و از شورای مرکزی به کمیسیون ها و کمیته ها و یا هیات ریٔیسه ممنوع است و همه اعضا در ارکان ذکر شده شخصاً باید وظایف خود را عمل کنند.

تبصره ۲: تعداد اعضای شورای عالی اصلاح طلبان در نخستین دوره برای همه احزاب برابر خواهد بود اما در دوره‌های بعد براساس مصوبات نمایندگان احزاب موسس قابل تغییر است.

طبق پیگیری‌های خبرنگار، قرار است اصلاح‌طلبان یکشنبه هفته آینده ۹۸/۰۳/۲۶ دوباره این ماده را بررسی کنند، و همزمان کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز گزارش جامع و نهایی خود را نیز به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ارائه خواهد کرد اما باید دید که آیا بالاخره تکلیف این طرح مشخص می‌شود یا خیر؟

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد