تبیین علمی منتقدین طرح انتقال آب را مجاب می‌کند


دبیر علمی همایش ضرورت‌های انتقال آب خزر به استان سمنان از ارسال بیش از 60 مقاله علمی به دبیرخانه این همایش خبر داد و گفت: این همایش علمی شنبه 25 خرداد ماه در دانشگاه سمنان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مجید قلهکی در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: مقالات ارسالی به دبیرخانه ضرورت انتقال آب دریای خزر به استان سمنان در چهار مرحله مورد داوری قرار گرفت و ۳۲ مقاله به این همایش علمی راه یافت.

وی با اشاره به محورهای این همایش علمی و میزان استقبال پژوهشگران از آنها تصریح کرد: ۹ مقاله در ارتباط با محور "فرهنگ مصرف" هشت عنوان مقاله در محور "مطالعات فنی طرح"، ۶ مقاله در ارتباط با محور مسائل زیست‌محیطی، ۶ مقاله در محور اقتصادی-اجتماعی، دو مقاله در ارتباط با محور ژئوپلیتیکی و سیاسی و دو مقاله نیز در ارتباط با محور سرمایه گذاری از سوی داوران پذیرش شدند.

دبیر علمی همایش ضرورت‌های انتقال آب خزر به استان سمنان با بیان اینکه همه مقالات به صورت پوستر در همایش ارائه می‌شوند، افزود: همچنین پنج مقاله از ۳۲ مقاله پذیرش شده نیز به صورت سخنرانی در پنل علمی همایش ارائه خواهد شد.

قلهکی با تقسیم همایش به دو بخش سخنرانی‌های عمومی و علمی گفت: استاندار سمنان، دو تن از نمایندگان مجلس، سردار جلالی، مدیرعامل آب منطقه‌ای و …از سخنرانان پنل صبحگاهی هستند و صاحبان مقاله‌های ارسالی پذیرفته شده نیز از مهمانان پنل علمی همایش هستند، همچنین چهره‌های شاخصی همچون دکتر کردوانی، آیت‌الله اختری و..از دیگر سخنرانان همایش هستند.

وی از رویکرد اقناعی همایش به این طرح ملی خبر داد و گفت: طرح انتقال آب خزر به استان در بودجه امسال دارای ردیف اعتباری است و به تأیید نمایندگان مجلس رسیده است. البته این طرح در سال ۹۶ نیز دارای ردیف اعتباری بود اما در بودجه ۹۷ ردیف آن حذف و در بودجه امسال با تلاش نمایندگان این طرح ملی دوباره صاحب ردیف اعتباری شد.

قلهکی با اشاره به رویکردهای دانشگاه سمنان در خصوص این همایش خاطرنشان کرد: وظیفه دانشگاه در محدوده دانشگاه و فضای علمی است و می‌کوشد با بررسی علمی طرح و طرح ضرورت‌های آن به تبیین طرح انتقال آب خزر بپردازد.

وی با اشاره به نیاز جدی استان سمنان به منابع جدید آبی گفت: استان سمنان از قطب‌های بزرگ صنعتی و معدنی کشور است و در دو بخش شرب و صنعت به منابع آبی جدید نیاز دارد. ضمن آنکه برخلاف برخی تبلیغات نادرست قرار نیست که آب منتقل شده صرف بخش کشاورزی شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان با اشاره به برخی اطلاعات نادرست که از سوی برخی منتقدین مطرح شده افزود: در این طرح قرار است که سالانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب از آب خزر شیرین‌سازی و منتقل شود که این رقم به مثابه یک "سی سی" از ۴۰ هزار سی سی خزر است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که اگر اطلاعات درست و علمی در اختیار برخی منتقدین طرح قرار بگیرد آنها نیز مجاب می‌شوند چرا که این طرح از نظر علمی هیچ‌گونه مشکلی ندارد.

قلهکی از برپایی این همایش به عنوان شروعی برای عرضه درست و علمی اطلاعات مرتبط با این طرح نام برد و اضافه کرد: اجرایی شدن این طرح علاوه بر تأمین بخشی از آب مورد نیاز استان سمنان، منافعی نیز برای استان‌های شمالی دارد که ایجاد مخازن ساحلی از جمله آنها است.

دبیر علمی همایش ضرورت‌های انتقال آب خزر به سمنان از این استان به عنوان پیشقراول طرح شیرین‌سازی آب خزر نام برد و گفت: ما به دنبال استفاده بهینه از منابع آبی در دسترس هستیم چرا که پدران ما در ایران از صدها پیش با ایجاد قنات و حفاظت از منابع آبی به شکل‌گیری تمدن ایرانی کمک کردند.

وی با اشاره به افت منابع آبی کشور و پایین رفتن ایستایی آن در یکی دو دهه گذشته خاطرنشان کرد: ما باید در کنار اجرایی شدن طرح‌های انتقال آب و استفاده بهینه از منابع، در زمینه فرهنگ مصرف و افزایش راندمان آبی نیز تلاش کنیم وگرنه با توجه به شرایط اقلیمی کشور و کاهش بارش‌ها، زندگی در این مناطق از کشورمان تا سال ۲۰۳۰ با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بی پیکر