هوای استان قزوین سالم و آلودگی هادر کمترین میزان ممکن است


هوای استان قزوین سالم و آلودگی هادر کمترین میزان ممکن است

قزوین- مدیرکل محیط زیست استان قزوین گفت: هوای استان قزوین سالم و با مدیریت منطقی و اصولی پسماندهای خانگی، صنعتی و بیمارستانی سلامت شهروندان تحت نظارت کامل و مستمر است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن پسندیده به مناسبت روز جهانی محیط زیست در نشست خبری که ظهر دوشنبه در محیط زیست قزوین برگزار شد گفت: اصل ۵۰ قانون اساسی صیانت از محیط زیست را لازم دانسته و سازمان محیط زیست به عنوان یک نهاد حاکمیتی در کنار مقررات زیست محیطی حفاظت از منابع خدادادی را بر عهده دارد.

وی بیان کرد: قانون هوای پاک، مدیریت پسماندها و الزامات برنامه ششم می‌تواند به محیط زیست کمک کند اما در این میان نقش اطلاع رسانی مهم است تا همه بدانند تکلیفشان چیست و قانون در برابر متخلفان چه نگاهی دارد.

پسندیده یادآور شد: استان قزوین با تنوع زیستی، گیاهی و جانوری و داشتن اکوسیستم‌های بی نظیری چون کوهستان، آبشار، چشمه سار، دریاچه می‌تواند با صیانت از آنها برای رونق گردشگری هم از این سرمایه‌ها استفاده کند.

هوای استان قزوین سالم و آلودگی هادر کمترین میزان ممکن است

وی اظهار داشت: طبیعت، گونه‌های گیاهی و جانوری هم حقوقی دارند که باید حفظ شود و رسالت ما در این حوزه نیز سنگین است.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: استقرار بیش از ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی در استان ایجاب می‌کند نسبت به رعایت الزامات زیست محیطی دقت لازم صورت گیرد تا آب و خاک و هوا و سلامت انسان‌ها به خطر نیفتد و در کنار آن توسعه پایدار نیز صورت گیرد.

پسندیده اضافه کرد: با وجود حدود ۴ هزار واحد صنعتی در استان رعایت استانداردهای تولید و مدیریت پسماند مهم است که پایش واحدهای صنعتی در اولویت قرار دارد که در این راستا در سال گذشته ۴۹۹ واحد تولیدی بازرسی و سنجش شد که آلایندگی ۲۳۵ واحد بالاتر از حد استانداردها تشخیص داده شد و ۲۶۴ مورد استانداردها را در زمینه فاضلاب رعایت کرده بودند.

وی گفت: همچنین ۴۰۷ واحد برای بهسازی و استاندارد سازی اخطار گرفتند و ۸۴ مورد نمونه برداری از خروجی هوا صورت گرفت که مشخص شد ۲۴ مورد استاندارد نیست و ۶۰ مورد مجاز است.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین افزود: اگر الزامات محیط زیستی از سوی واحدهای صنعتی رعایت نشود پس از اخطار و تذکر لازم نسبت به برخورد قانونی و جریمه نقدی واحدها اقدام خواهد شد.

هوای استان قزوین سالم و آلودگی هادر کمترین میزان ممکن است

پسندیده اضافه کرد: در بررسی‌ها مشخص شده تعداد ۱۰ تا ۱۵ واحد آلاینده در استان داریم که اگر به اخطارها توجه نکنند جریمه شده و اگر آلودگی آنها به سلامت انسان آسیب برساند تعطیل می‌شوند.

وی اظهار داشت: خوشبختانه اکثر واحدهای صنعتی مسائل زیست محیطی را رعایت می‌کنند و های تک هستند و تعداد محدودی که مشکل دارند با تذکر و اخطار و جریمه وضعیت خود را اصلاح خواهند کرد.

هوای استان قزوین سالم است

پسندیده با اشاره به وضعیت هوای پاک در استان قزوین گفت: وضعیت کیفی هوای استان در سال‌های اخیر مطلوب بوده و شرایط ناسالم نداشته‌ایم و در این میان تعداد روزهای نا سالم برای گروه‌های حساس بسیار محدود بوده است.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین یادآور شد: در سال ۱۳۹۶ تعداد روزهای ناسالم برای افراد و گروه‌های حساس حدود ۱۵ روز بود که این وضعیت در سال گذشته به ۵ روز رسید و امسال تاکنون هیچ روز ناسالم نداشته‌ایم.

وی اظهار داشت: در سال گذشته بیش از ۱۸۰۶ مورد پایش زیست محیطی و کنترل هم صورت گرفت.

هوای استان قزوین سالم و آلودگی هادر کمترین میزان ممکن است

آلایندگی نیروگاه شهید رجایی به حداقل رسیده است

پسندیده در مورد وضعیت آلایندگی نیروگاه شهید رجایی قزوین هم گفت: این نیروگاه به صورت هفتگی میزان مصرف و نوع سوخت را اعلام می‌کند که در حال حاضر با اقدامات انجام شده ۸۸ درصد مصرف سوخت نیروگاه گازی و ۱۲ درصد مازوت است.

وی بیان کرد: مسئولان نیروگاه برای کاهش آلایندگی خوب عمل کرده‌اند و محیط زیست نیز نظارت کافی دارد تا آلایندگی این واحد کنترل شده و تولید از استاندارد خارج نشود.

سیمان آبیک در محدوده جغرافیایی قزوین نیست

پسندیده در خصوص وضعیت آلودگی کارخانه سیمان آبیک هم تصریح کرد: از نظر جغرافیایی این کارخانه در محدوده استان البرز است ولی آلودگی آن در استان قزوین بیشتر است لذا پیگیری لازم برای کاهش آلایندگی آن صورت می‌گیرد.

وی گفت: وضعیت آلایندگی کارخانه سیمان فقط در چرخه تولید نیست و دغدغه ما آلودگی بخش معدن آن نیز هست که سیستم‌های پایش فعال شده و با نظارت مستمر تلاش می کتیم این وضعیت بهتر شود.

هوای استان قزوین سالم و آلودگی هادر کمترین میزان ممکن است

محیط زیست با رعایت اسناد بالادستی

مدیرکل محیط زیست استان قزوین بیان کرد: تدوین برنامه عملیاتی یک ساله با اتکا به اسناد بالادستی از رویکردهای امسال است که این کار در دو بخش ستاد و شهرستان در محدوده زمانی مشخصی اجرا خواهد شد.

وی اظهار داشت: نظارت و پایش واحدهای آلاینده، نظارت بر فعالیت مراکز معاینه فنی، سیستم تصفیه خانه‌ها و آزمایشگاه‌ها و برگزاری مستمر کارگروه محیط زیست از برنامه‌های این اداره در سال جاری است.

پسندیده تصریح کرد: در شهرستان البرز مدیریت نخاله‌ها و تصفیه خانه مهم است و در قزوین مدیریت سایت محمد آباد و ساماندهی نخاله ساختمانی در اولویت است و در شهرک صنعتی لیا مشکل پسماند از دغدغه هاست که خوشبختانه مدول دوم تصفیه خانه لیا در حال اجراست که با تکمیل آن نگرانی‌ها برطرف می‌شود.

هوای استان قزوین سالم و آلودگی هادر کمترین میزان ممکن است

۴۵۰ هزار هکتار منطقه تیراندازی و شکار ممنوع

مدیرکل محیط زیست استان قزوین در ادامه با اشاره به وضعیت پوشش طبیعی و مناطق تحت حفاظت استان گفت: در حال حاضر ۴۵۰ هزار هکتار مناطق شکار و تیراندازی ممنوع و ۱۳۰ هزار هکتار مناطق حفاظت شده در طارم، الموت و باشگل داریم.

وی اضافه کرد: میزان جمعیت وحوش کل و بز در مناطق حفاظت شده ۲۳.۲۴ درصد رشد داشته و تعداد قوچ و میش وحشی فرقی نکرده و در زیستگاه آهو در باشگل ۴۸.۱۵ درصد افزایش جمعیت ثبت شده است.

هوای استان قزوین سالم و آلودگی هادر کمترین میزان ممکن است

پسندیده اظهار داشت: منطقه باشگل ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد و یک منطقه بی نظیر محسوب می‌شود و در طارم و الموت جانوارانی چون پلنگ و خرس هم داریم که ۵ دستگاه دوربین در مناطق تحت حفاظت نصب شده تا حرکت جانوران رصد شود.

وی گفت: یکی از دغدغه‌های ما به دلیل وسعت مناطق تحت پوشش حفاظت از حیواناتی است که به دام‌ها، مزارع و باغات کشاورزان آسیب می‌رساند که گاهی شکایت‌هایی می‌رسد که خرس و یا گراز و پلنگ به مزارع آنها حمله کرده که ابتدا باید روستاییان مراقبت لازم را داشته باشند و از دام و کندوی خود حفاظت کرده و آنها را بیمه کنند تا بخشی از خسارت جبران شود.

پسندیده بیان کرد: از نگاه محیط زیست توجه به حقوق مردم و حیوانات برای ما مهم است لذا گاهی پروانه شکار می‌دهیم تا جمعیت جانوری بالانس شود که در این میان در سال قبل ۸۴ مورد پروانه میر شکاری صادر شد.

گوشت‌های شکار غیر مجاز کشف شده میان نیازمندان توزیع می‌شود

پسندیده در خصوص کشف شکار غیرمجاز هم اظهار داشت: در سال گذشته ۱۳۸ مورد شکار غیر مجاز پرندگان و ۲۸ مورد پستانداران و ۱۸ مورد چرای غیر مجاز شناسایی و در این راستا ۴۵ قبضه سلاح غیر مجاز کشف شد.

هوای استان قزوین سالم و آلودگی هادر کمترین میزان ممکن است

وی بیان کرد: گوشت شکارهای غیرمجاز ضبط شده در اختیار مراکز بهزیستی برای توزیع بین سالمندان و مددجویان و محرومان تحت پوشش قرار می‌گیرد.

مدیریت پسماندها بخوبی صورت می‌گیرد

پسندیده گفت: مدیریت پسماندهای خانگی، بیمارستانی و صنعتی در استان قزوین بسیار اهمیت دارد تا سلامت شهروندان به مخاطره نیفتد.

وی اظهار داشت: در سال قبل از دفن پسماند صنعتی سایر استان‌ها در قزوین جلوگیری و در ادامه از انتقال پسماند دارویی و شیمیایی استان‌های کشور به قزوین ممانعت شد.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین یادآور شد: البته انتقال و دفن بهداشتی پسماندهای صنعتی، خانگی و بیمارستانی بر اساس یک کنوانسیون و پیمان نامه در کشورمان و نیز سطح جهان پس از بی خطر سازی و رعایت کامل اصول بهداشتی مجاز است اما اگر الزامات رعایت نشود می‌تواند خطرناک باشد.

پسندیده اضافه کرد: محیط زیست با دفن پسماندهای صنعتی در سایت محمدآباد به شرط آنکه قابلیت لند فیل را داشته باشد موافقت می‌کند و ساماندهی و نظارت بر پسماندهای عفونی با نظارت دانشگاه علوم پزشکی است.

هوای استان قزوین سالم و آلودگی هادر کمترین میزان ممکن است

دفن ۱۷ هزار تن پسماند صنعتی در قزوین تکذیب می‌شود

وی در ادامه در خصوص انتشار خبری در رسانه‌ها و فضای مجازی مبنی بر انتقال ۱۷ هزار تن پسماند صنعتی از استان‌های کشور به قزوین گفت: یک کارخانه بازیافت پسماند صنعتی با دو شعبه در کشور داریم که یک واحد آن در قزوین قرار دارد و دفن پسماندها را انجام می‌دهد که گفته شد این مواد به این کارخانه منتقل خواهد شد که این خبر تکذیب می‌شود.

پسندیده اضافه کرد: شعبه بازیافت این کارخانه در استان قزوین مدتی است که تعطیل شده و هیچ موادی نیز به آن منتقل نشده و در نهایت برای ادامه فعالیت آن نیز برنامه زیست محیطی خواسته‌ایم تا در آینده نیز دچار مشکل نشود.

وی در خصوص انتقال پسماند پتروشیمی از خوزستان هم گفت: در آذر ماه سال گذشته با استان خوزستان مکاتبه شد تا محموله‌ای به واحد بازیافت قزوین منتقل نشود.

پسندیده در مورد انتقال ۳۰۰ تن پسماند نیروگاهی از مشهد و نکاح هم اظهار داشت: این پسماند برای انتقال به لیا و در نهایت صادرات به کشور آلمان با نظر سازمان محیط زیست مجوز لازم را گرفت و دو ماه فرصت دادیم تا تعیین تکلیف و صادر شود که در اسفند ماه سال قبل این محموله به خارج صادر شد.

هوای استان قزوین سالم و آلودگی هادر کمترین میزان ممکن است

سبزی کاری با پساب خطرناک است / نظارت بر کشت سبزیجات ضروری است

مدیرکل محیط زیست استان قزوین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که پرسید آیا سبزی کاری با پساب و فاضلاب خام در استان مشاهده شده است گفت: برای تأمین سلامت شهروندان باید از آبیاری مزارع سبزی با پساب و فاضلاب خام بشدت خودداری شود که متولی اصلی در این خصوص سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی است که باید نظارت کنند.

وی گفت: شواهد نشان می‌دهد در استان قزوین یک سری پساب تصفیه نشده وارد مزارع کشاورزی می‌شود و کانون‌هایی داریم که نگران کننده است و در این راستا مسیرهای منتهی پساب به مزارع شناسایی شده و باید تدبیر لازم برای رفع مشکلات آن صورت گیرد.

پروژه رحیم آباد به کلاچای متوقف شده است

پسندیده در مورد توقف پروژه ساخت جاده رحیم آباد به کلاچای به دلیل نداشتن مطالعات زیست محیطی هم اظهار داشت: یکی از الزامات در اجرای پروژه‌های ملی و ساخت جاده داشتن مطالعات زیست محیطی است که این مسیر فقط در محدوده استان قزوین موافقت‌های اولیه را داشته اما کافی نیست.

وی یادآور شد: داشتن مطالعات زیست محیطی برای مجموعه مسیر در استان‌های قزوین و گیلان الزامی است که این موضوع رعایت نشده و فقط در محدوده استان قزوین از نظر محیط زیست بیش از ۱۷ اشکال اساسی وجود دارد که باید برطرف شود.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین بیان کرد: مقرر شده اگر اصلاحات مسیر صورت نگیرد و مجوز سازمان محیط زیست صادر نشود ادامه کار متوقف شود که این کار صورت گرفته است.

هوای استان قزوین سالم و آلودگی هادر کمترین میزان ممکن است

وی اضافه کرد: ساخت این مسیر در کیلومتر ۴ تا ۹ از باراحین تا دو راهی میزوج مشکلی ندارد و یک پل ساخته خواهد شد و بک مسیر در دو لاین اجرا شده است.

پسندیده در مورد ساخت جاده قزوین، الموت به تنکابن هم گفت: این مسیر تا کیلومتر ۶۰ اجرا شده و پس از آن تا کیلومتر ۹۰ محدودیت‌های ویژه داریم از جمله تهدید رانش زمین و مسیر عبور وحوش منطقه به دلیل وجود زیستگاه حیات وحش از موانع ادامه کار است که امیدواریم مشکلات زیست محیطی آن برطرف شود.


به گزارش خبرنگار مهر، حسن پسندیده به مناسبت روز جهانی محیط زیست در نشست خبری که ظهر دوشنبه در محیط زیست قزوین برگزار شد گفت: اصل ۵۰ قانون اساسی صیانت از محیط زیست را لازم دانسته و سازمان محیط زیست به عنوان یک نهاد حاکمیتی در کنار مقررات زیست محیطی حفاظت از منابع خدادادی را بر عهده دارد.

وی بیان کرد: قانون هوای پاک، مدیریت پسماندها و الزامات برنامه ششم می‌تواند به محیط زیست کمک کند اما در این میان نقش اطلاع رسانی مهم است تا همه بدانند تکلیفشان چیست و قانون در برابر متخلفان چه نگاهی دارد.

پسندیده یادآور شد: استان قزوین با تنوع زیستی، گیاهی و جانوری و داشتن اکوسیستم‌های بی نظیری چون کوهستان، آبشار، چشمه سار، دریاچه می‌تواند با صیانت از آنها برای رونق گردشگری هم از این سرمایه‌ها استفاده کند.

هوای استان قزوین سالم و آلودگی هادر کمترین میزان ممکن است

وی اظهار داشت: طبیعت، گونه‌های گیاهی و جانوری هم حقوقی دارند که باید حفظ شود و رسالت ما در این حوزه نیز سنگین است.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: استقرار بیش از ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی در استان ایجاب می‌کند نسبت به رعایت الزامات زیست محیطی دقت لازم صورت گیرد تا آب و خاک و هوا و سلامت انسان‌ها به خطر نیفتد و در کنار آن توسعه پایدار نیز صورت گیرد.

پسندیده اضافه کرد: با وجود حدود ۴ هزار واحد صنعتی در استان رعایت استانداردهای تولید و مدیریت پسماند مهم است که پایش واحدهای صنعتی در اولویت قرار دارد که در این راستا در سال گذشته ۴۹۹ واحد تولیدی بازرسی و سنجش شد که آلایندگی ۲۳۵ واحد بالاتر از حد استانداردها تشخیص داده شد و ۲۶۴ مورد استانداردها را در زمینه فاضلاب رعایت کرده بودند.

وی گفت: همچنین ۴۰۷ واحد برای بهسازی و استاندارد سازی اخطار گرفتند و ۸۴ مورد نمونه برداری از خروجی هوا صورت گرفت که مشخص شد ۲۴ مورد استاندارد نیست و ۶۰ مورد مجاز است.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین افزود: اگر الزامات محیط زیستی از سوی واحدهای صنعتی رعایت نشود پس از اخطار و تذکر لازم نسبت به برخورد قانونی و جریمه نقدی واحدها اقدام خواهد شد.

هوای استان قزوین سالم و آلودگی هادر کمترین میزان ممکن است

پسندیده اضافه کرد: در بررسی‌ها مشخص شده تعداد ۱۰ تا ۱۵ واحد آلاینده در استان داریم که اگر به اخطارها توجه نکنند جریمه شده و اگر آلودگی آنها به سلامت انسان آسیب برساند تعطیل می‌شوند.

وی اظهار داشت: خوشبختانه اکثر واحدهای صنعتی مسائل زیست محیطی را رعایت می‌کنند و های تک هستند و تعداد محدودی که مشکل دارند با تذکر و اخطار و جریمه وضعیت خود را اصلاح خواهند کرد.

هوای استان قزوین سالم است

پسندیده با اشاره به وضعیت هوای پاک در استان قزوین گفت: وضعیت کیفی هوای استان در سال‌های اخیر مطلوب بوده و شرایط ناسالم نداشته‌ایم و در این میان تعداد روزهای نا سالم برای گروه‌های حساس بسیار محدود بوده است.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین یادآور شد: در سال ۱۳۹۶ تعداد روزهای ناسالم برای افراد و گروه‌های حساس حدود ۱۵ روز بود که این وضعیت در سال گذشته به ۵ روز رسید و امسال تاکنون هیچ روز ناسالم نداشته‌ایم.

وی اظهار داشت: در سال گذشته بیش از ۱۸۰۶ مورد پایش زیست محیطی و کنترل هم صورت گرفت.

هوای استان قزوین سالم و آلودگی هادر کمترین میزان ممکن است

آلایندگی نیروگاه شهید رجایی به حداقل رسیده است

پسندیده در مورد وضعیت آلایندگی نیروگاه شهید رجایی قزوین هم گفت: این نیروگاه به صورت هفتگی میزان مصرف و نوع سوخت را اعلام می‌کند که در حال حاضر با اقدامات انجام شده ۸۸ درصد مصرف سوخت نیروگاه گازی و ۱۲ درصد مازوت است.

وی بیان کرد: مسئولان نیروگاه برای کاهش آلایندگی خوب عمل کرده‌اند و محیط زیست نیز نظارت کافی دارد تا آلایندگی این واحد کنترل شده و تولید از استاندارد خارج نشود.

سیمان آبیک در محدوده جغرافیایی قزوین نیست

پسندیده در خصوص وضعیت آلودگی کارخانه سیمان آبیک هم تصریح کرد: از نظر جغرافیایی این کارخانه در محدوده استان البرز است ولی آلودگی آن در استان قزوین بیشتر است لذا پیگیری لازم برای کاهش آلایندگی آن صورت می‌گیرد.

وی گفت: وضعیت آلایندگی کارخانه سیمان فقط در چرخه تولید نیست و دغدغه ما آلودگی بخش معدن آن نیز هست که سیستم‌های پایش فعال شده و با نظارت مستمر تلاش می کتیم این وضعیت بهتر شود.

هوای استان قزوین سالم و آلودگی هادر کمترین میزان ممکن است

محیط زیست با رعایت اسناد بالادستی

مدیرکل محیط زیست استان قزوین بیان کرد: تدوین برنامه عملیاتی یک ساله با اتکا به اسناد بالادستی از رویکردهای امسال است که این کار در دو بخش ستاد و شهرستان در محدوده زمانی مشخصی اجرا خواهد شد.

وی اظهار داشت: نظارت و پایش واحدهای آلاینده، نظارت بر فعالیت مراکز معاینه فنی، سیستم تصفیه خانه‌ها و آزمایشگاه‌ها و برگزاری مستمر کارگروه محیط زیست از برنامه‌های این اداره در سال جاری است.

پسندیده تصریح کرد: در شهرستان البرز مدیریت نخاله‌ها و تصفیه خانه مهم است و در قزوین مدیریت سایت محمد آباد و ساماندهی نخاله ساختمانی در اولویت است و در شهرک صنعتی لیا مشکل پسماند از دغدغه هاست که خوشبختانه مدول دوم تصفیه خانه لیا در حال اجراست که با تکمیل آن نگرانی‌ها برطرف می‌شود.

هوای استان قزوین سالم و آلودگی هادر کمترین میزان ممکن است

۴۵۰ هزار هکتار منطقه تیراندازی و شکار ممنوع

مدیرکل محیط زیست استان قزوین در ادامه با اشاره به وضعیت پوشش طبیعی و مناطق تحت حفاظت استان گفت: در حال حاضر ۴۵۰ هزار هکتار مناطق شکار و تیراندازی ممنوع و ۱۳۰ هزار هکتار مناطق حفاظت شده در طارم، الموت و باشگل داریم.

وی اضافه کرد: میزان جمعیت وحوش کل و بز در مناطق حفاظت شده ۲۳.۲۴ درصد رشد داشته و تعداد قوچ و میش وحشی فرقی نکرده و در زیستگاه آهو در باشگل ۴۸.۱۵ درصد افزایش جمعیت ثبت شده است.

هوای استان قزوین سالم و آلودگی هادر کمترین میزان ممکن است

پسندیده اظهار داشت: منطقه باشگل ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد و یک منطقه بی نظیر محسوب می‌شود و در طارم و الموت جانوارانی چون پلنگ و خرس هم داریم که ۵ دستگاه دوربین در مناطق تحت حفاظت نصب شده تا حرکت جانوران رصد شود.

وی گفت: یکی از دغدغه‌های ما به دلیل وسعت مناطق تحت پوشش حفاظت از حیواناتی است که به دام‌ها، مزارع و باغات کشاورزان آسیب می‌رساند که گاهی شکایت‌هایی می‌رسد که خرس و یا گراز و پلنگ به مزارع آنها حمله کرده که ابتدا باید روستاییان مراقبت لازم را داشته باشند و از دام و کندوی خود حفاظت کرده و آنها را بیمه کنند تا بخشی از خسارت جبران شود.

پسندیده بیان کرد: از نگاه محیط زیست توجه به حقوق مردم و حیوانات برای ما مهم است لذا گاهی پروانه شکار می‌دهیم تا جمعیت جانوری بالانس شود که در این میان در سال قبل ۸۴ مورد پروانه میر شکاری صادر شد.

گوشت‌های شکار غیر مجاز کشف شده میان نیازمندان توزیع می‌شود

پسندیده در خصوص کشف شکار غیرمجاز هم اظهار داشت: در سال گذشته ۱۳۸ مورد شکار غیر مجاز پرندگان و ۲۸ مورد پستانداران و ۱۸ مورد چرای غیر مجاز شناسایی و در این راستا ۴۵ قبضه سلاح غیر مجاز کشف شد.

هوای استان قزوین سالم و آلودگی هادر کمترین میزان ممکن است

وی بیان کرد: گوشت شکارهای غیرمجاز ضبط شده در اختیار مراکز بهزیستی برای توزیع بین سالمندان و مددجویان و محرومان تحت پوشش قرار می‌گیرد.

مدیریت پسماندها بخوبی صورت می‌گیرد

پسندیده گفت: مدیریت پسماندهای خانگی، بیمارستانی و صنعتی در استان قزوین بسیار اهمیت دارد تا سلامت شهروندان به مخاطره نیفتد.

وی اظهار داشت: در سال قبل از دفن پسماند صنعتی سایر استان‌ها در قزوین جلوگیری و در ادامه از انتقال پسماند دارویی و شیمیایی استان‌های کشور به قزوین ممانعت شد.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین یادآور شد: البته انتقال و دفن بهداشتی پسماندهای صنعتی، خانگی و بیمارستانی بر اساس یک کنوانسیون و پیمان نامه در کشورمان و نیز سطح جهان پس از بی خطر سازی و رعایت کامل اصول بهداشتی مجاز است اما اگر الزامات رعایت نشود می‌تواند خطرناک باشد.

پسندیده اضافه کرد: محیط زیست با دفن پسماندهای صنعتی در سایت محمدآباد به شرط آنکه قابلیت لند فیل را داشته باشد موافقت می‌کند و ساماندهی و نظارت بر پسماندهای عفونی با نظارت دانشگاه علوم پزشکی است.

هوای استان قزوین سالم و آلودگی هادر کمترین میزان ممکن است

دفن ۱۷ هزار تن پسماند صنعتی در قزوین تکذیب می‌شود

وی در ادامه در خصوص انتشار خبری در رسانه‌ها و فضای مجازی مبنی بر انتقال ۱۷ هزار تن پسماند صنعتی از استان‌های کشور به قزوین گفت: یک کارخانه بازیافت پسماند صنعتی با دو شعبه در کشور داریم که یک واحد آن در قزوین قرار دارد و دفن پسماندها را انجام می‌دهد که گفته شد این مواد به این کارخانه منتقل خواهد شد که این خبر تکذیب می‌شود.

پسندیده اضافه کرد: شعبه بازیافت این کارخانه در استان قزوین مدتی است که تعطیل شده و هیچ موادی نیز به آن منتقل نشده و در نهایت برای ادامه فعالیت آن نیز برنامه زیست محیطی خواسته‌ایم تا در آینده نیز دچار مشکل نشود.

وی در خصوص انتقال پسماند پتروشیمی از خوزستان هم گفت: در آذر ماه سال گذشته با استان خوزستان مکاتبه شد تا محموله‌ای به واحد بازیافت قزوین منتقل نشود.

پسندیده در مورد انتقال ۳۰۰ تن پسماند نیروگاهی از مشهد و نکاح هم اظهار داشت: این پسماند برای انتقال به لیا و در نهایت صادرات به کشور آلمان با نظر سازمان محیط زیست مجوز لازم را گرفت و دو ماه فرصت دادیم تا تعیین تکلیف و صادر شود که در اسفند ماه سال قبل این محموله به خارج صادر شد.

هوای استان قزوین سالم و آلودگی هادر کمترین میزان ممکن است

سبزی کاری با پساب خطرناک است / نظارت بر کشت سبزیجات ضروری است

مدیرکل محیط زیست استان قزوین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که پرسید آیا سبزی کاری با پساب و فاضلاب خام در استان مشاهده شده است گفت: برای تأمین سلامت شهروندان باید از آبیاری مزارع سبزی با پساب و فاضلاب خام بشدت خودداری شود که متولی اصلی در این خصوص سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی است که باید نظارت کنند.

وی گفت: شواهد نشان می‌دهد در استان قزوین یک سری پساب تصفیه نشده وارد مزارع کشاورزی می‌شود و کانون‌هایی داریم که نگران کننده است و در این راستا مسیرهای منتهی پساب به مزارع شناسایی شده و باید تدبیر لازم برای رفع مشکلات آن صورت گیرد.

پروژه رحیم آباد به کلاچای متوقف شده است

پسندیده در مورد توقف پروژه ساخت جاده رحیم آباد به کلاچای به دلیل نداشتن مطالعات زیست محیطی هم اظهار داشت: یکی از الزامات در اجرای پروژه‌های ملی و ساخت جاده داشتن مطالعات زیست محیطی است که این مسیر فقط در محدوده استان قزوین موافقت‌های اولیه را داشته اما کافی نیست.

وی یادآور شد: داشتن مطالعات زیست محیطی برای مجموعه مسیر در استان‌های قزوین و گیلان الزامی است که این موضوع رعایت نشده و فقط در محدوده استان قزوین از نظر محیط زیست بیش از ۱۷ اشکال اساسی وجود دارد که باید برطرف شود.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین بیان کرد: مقرر شده اگر اصلاحات مسیر صورت نگیرد و مجوز سازمان محیط زیست صادر نشود ادامه کار متوقف شود که این کار صورت گرفته است.

هوای استان قزوین سالم و آلودگی هادر کمترین میزان ممکن است

وی اضافه کرد: ساخت این مسیر در کیلومتر ۴ تا ۹ از باراحین تا دو راهی میزوج مشکلی ندارد و یک پل ساخته خواهد شد و بک مسیر در دو لاین اجرا شده است.

پسندیده در مورد ساخت جاده قزوین، الموت به تنکابن هم گفت: این مسیر تا کیلومتر ۶۰ اجرا شده و پس از آن تا کیلومتر ۹۰ محدودیت‌های ویژه داریم از جمله تهدید رانش زمین و مسیر عبور وحوش منطقه به دلیل وجود زیستگاه حیات وحش از موانع ادامه کار است که امیدواریم مشکلات زیست محیطی آن برطرف شود.

کد خبر 4637196

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران