جذب سرریز جمعیت تهران بدون منابع آبی غیرممکن است


جذب سرریز جمعیت تهران بدون منابع آبی غیرممکن است

رئیس دانشگاه سمنان با اشاره به معضل کم‌آبی در استان سمنان گفت: جذب سرریز جمعیت تهران بدون تأمین منابع آبی امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مسعود نصیری زرندی در نشست خبری با اصحاب رسانه از ایجاد رفاه به عنوان نخستین مؤلفه و شرط تحقق توسعه پایدار نام برد و اظهار کرد: اولین شرط توسعه پایدار، ایجاد رفاه است و تأمین آب ابتدایی‌ترین ضرورت این موضوع به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی این دانشگاه برای برگزاری همایش ضرورت‌های انتقال آب خزر به استان سمنان خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تا این همایش با قوت برگزار شود.

رئیس دانشگاه سمنان با بیان اینکه قرار بود این همایش خردادماه سال قبل برگزار شود، گفت: تاکنون به دلایلی از جمله سفر رئیس‌جمهور، طرح انتقال در مجلس و… سه بار زمان برگزاری همایش تغییر و به تعویق افتاد.

نصیری با بیان اینکه دانشگاه سمنان به دنبال کار سیاسی نیست، افزود: تلاش ما بر این است که با بررسی علمی و تخصصی این طرح به اجرایی شدن بهتر این طرح کمک کنیم.

وی از کم‌آبی به عنوان مهمترین مشکل استان سمنان نام برد و گفت: نماینده ولی‌فقیه در استان در سفر رئیس‌جمهور به استان از آب به عنوان مهمترین مطالبه مردم از رئیس‌جمهور یاد کردند لذا دانشگاه نیز در همین راستا تلاش می‌کند تا با بررسی علمی طرح به تحقق این مطالبه به حق مردم منطقه کمک کند.

نصیری با گلایه از آن دسته افراد که به دنبال سیاسی کردن این همایش هستند، گفت: اینگونه افراد به دنبال کاستن از ارزش این حرکت علمی هستند. ضمن آنکه دانشگاه محل کارهای سیاسی نیست بلکه دانشگاه محلی برای گفتمان‌سازی و بررسی‌های تخصصی و علمی است.

وی از آنچه "حساس بودن به مشکلات مردم"می‌خواند به عنوان یکی از وظایف و رسالت‌های دانشگاه نام برد و اضافه کرد: آب امروزه یکی از اصلی‌ترین مشکلات مردم منطقه است و دانشگاه سمنان حسب وظایف ذاتی خود به این حوزه وارد شده تا با بررسی تخصصی و علمی طرح انتقال آب خزر، به رفع مشکلات مردم و کشور کمک کند.

رئیس دانشگاه سمنان با اشاره به ضرورت بررسی علمی طرح‌ها و پروژه‌های مهم خاطرنشان کرد: برخی‌ها گمان می‌کنند که با اجرایی شدن این طرح، دریای خزر از آب خالی و یا آسیب جدی می‌بیند و این درحالی است که بررسی‌های تخصصی نشان می‌دهد این‌گونه نیست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان با اشاره به برخی پیامدهای کم‌آبی در منطقه کویر مرکزی ایران گفت: عدم تأمین منابع آبی می‌تواند به مهاجرت مردم از منطقه دامن بزند و این منطقه را با مشکلات اجتماعی، امنیتی و… مواجه کند.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری همایش ضرورت‌های انتقال آب خزر به استان سمنان، گفت: فرهنگ مصرف، مطالعات فنی، پیامدهای زیست‌محیطی، مطالعات اجتماعی و اقتصادی، مطالعه ژئوپلیتیکی و سیاسی و سرمایه‌گذاری از جمله محورهای این همایش علمی است که با استقبال پژوهشگران و صاحب‌نطران و دانشگاهیان کشور مواجهه شده است.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قرارداد امری تا 2027 تمدید شد