پاسخ قاطع هیئت‌های مذهبی به تخریب و کنایه سلبریتی‌ها


پاسخ قاطع هیئت‌های مذهبی به تخریب و کنایه سلبریتی‌ها

علی رغم همه فضاسازی‌ها و تخریب‌هایی که به بهانه اختصاص هزینه هیئت‌های مذهبی و مناسبت‌هایی مثل عزاداری محرم حسینی به فقرا و نیازمندان می‌شود، همین هیئات محمل اصلی در گره‌گشایی از مشکلات و معضلات بزرگ مردم هستند، ادعایی که سیل اخیر آن را تایید می‌کند.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف-آمنه مستقیمی: بی تردید یکی از وجوه امتیاز و انحصار تشیع در میان همه مکاتب و مذاهب، توجه ویژه به آئین ها و مناسک مذهبی و شانیت قائل شدن برای مناسبت هایی است که هر کدام از آنها در تاریخ سازی و آینده سازی نه فقط برای شیعه و مسلمان، بلکه برای کل بشریت نقشی بی بدیل ایفا کرده و می کند.

برای همین است که از قدیم الایام در کنار مساجد، حسینیه ها و مهدیه ها و هیئت ها متولد شده و در طول زمان قد کشیده و دامنه اثرگذاری شان مرزهای محلات و شهرها و حتی کشورها را درنوردیده است. امروز هم پس از مسجد، این هیئت ها هستند که هم در مناسبت های مذهبی و هم در دیگر ایام سال (به صورت هفتگی و ماهانه) با برنامه های خود مانع می شوند روزمرگی ها، ما را از تنفس در فضای مذهب و معنویت دور کند.

البته این همه کارکرد هیئت و مراسم ها و مناسبت های مذهبی نیست ... بلکه آنها محملی برای گره گشایی از مشکلات و معضلات بزرگ مردم می شوند چنان که در جریان سیل اخیر یکی از بزرگ ترین حامیان و جمع کنندگان کمک های خیر مردمی برای حمایت از سیل زدگان، هیئت های مذهبی بودند.

پاسخ قاطع هیئت‌های مذهبی به تخریب و کنایه سلبریتی‌ها

برای مثال در ماه مبارک رمضان از طریق اجرای طرح هایی همچون «هر هیئت، یک زندگی» و «طرح ماه بخشندگی» در هیئات مذهبی، مبالغ قابل توجهی برای تامین 18 قلم از ملزومات اصلی زندگی سیل زدگان جمع آوری شد.

برای مثال هیئت «محبین ولیعصر(عج)» که از هیئت های قدیمی و سابقه دار و فعال شرق تهران محسوب می شود در یکی از شب های ماه مبارک رمضان میزبان طرح بزرگ «ماه بخشندگی» شد. در پی همت اعضاء و اهالی این هیئت وسایل زندگی دو خانواده سیل زده تامین شد.

یا در حسینه «دلریش» نمایشگاه ماه بخشندگی برپا و اقلام خریداری شده برای سیل زدگان در آن به بازدید گذاشته شد.

طرح «ماه بخشندگی»، پویش بزرگ هیئت های مذهبی برای تامین وسایل زندگی سیل زدگان در هیئت الرضا علیه السلام نیز اجرا شد. در این مراسم از همه هیئتی ها و محبین اهل بیت(ع) خواسته شد برای تهیه اقلام ضروری زندگی هموطنان سیل زده، در طرح ماه بخشندگی همراهی و مشارکت کنند.

این طرح تقریباً در اکثر هیئات مذهبی تهران در طول ماه مبارک رمضان اجرا شد که در پی آن کمک های قابل توجهی برای تامین ملزومات اصلی زندگی سیل زدگان فراهم شده است.

اجرای این طرح مبتکرانه، خودجوش و مردمی با بسترسازی در فضای معنوی هیئت ها آنهم در ماه مهمانی خدا توانست بخشی مهمی از هدف روزه داری یعنی توجه به نیازمندان و گره گشایی از مشکل آنها را تامین کند مگر نه آنکه از اصلی ترین فلسفه روزه داری درک حال فقرا و نیازمندان است، اما این اقدام هیئت ها باعث شد مردم گامی جلوتر رفته و در عین درک این حال، درصدد رفع یا حداقل کاهش آن برآیند.

پاسخ قاطع هیئت‌های مذهبی به تخریب و کنایه سلبریتی‌ها

شاید همین کارکردها و اثرگذاری هیئت های مذهبی تحت لوای سیره و سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام است که باعث شده از دیرباز علیه مناسبت ها، مناسک و مکان های مذهبی موضع گیری شود ... موضع گیری هایی که در سده معاصر جلوه های مختلفی داشته و هر بار کوشیده به طریقی مسیر این امواج خروشان و بی پایان را سد و یا منحرف کند.

زمانی در دوره پهلوی اول برگزاری مراسم های محرم حسینی و آئین تعزیه خوانی ممنوع شد و پس از آن نیز به طرق مختلف مثل حمایت از بهائیان و باز گذاشتن دست آنها در پهلوی دوم، دشمنی ها با این وجه ممیزه شیعه ادامه یافت.

پس از پیروزی انقلاب هم دشمنی ها با مناسک و محل های تجمع مردم به عشق اهل بیت(ع) با دشمنی و کارشکنی های بی وقفه همراه بوده، چراکه اساساً هیئت های مذهبی، بسترساز حضور بسیاری از رزمندگان در جبهه های نبرد حق علیه باطل شدند.

امروز هم که دشمن جنگ نرم را به جای جنگ سخت برگزیده و اسلحه هایی مثل ماهواره و فضای مجازی را جایگزین توپ و تانک و مسلسل کرده باز هم مستقیم و غیرمستقیم یا توسط ایادی آگاه خود یا با ساده لوحی برخی از دوستان، انگشت اتهام و تخریب را به سمت مناسک و مناسبت های مذهبی و محمل آنها یعنی هیئت ها، حسینه ها و مهدیه ها نشانه می رود.

چنان که در سال های اخیر برخی سلبریتی ها (ناآگاهانه یا آگاهانه) در آستانه ایامی مثل محرم حسینی که نه فقط شیعه و مسلمان بلکه مسیحی، ارمنی و یهودی و پیروان آزاداندیش هر مکتبی را به عشق و شور حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به کوچه و خیابان، مسجد و هیئت می کشاند، به بهانه اختصاص هزینه هیئت ها و برگزاری آئین های مذهبی به فقرا و نیازمندان، با این دشمنی ها هم‌داستان می شوند. چنان که سال گذشته و پیش از محرم حسینی یکی از سلبریتی های جوان سینما طی پست اینستاگرامی خود از مردم خواسته بود، هزینه روضه ها را صرف نیازمندان کنند. البته ایشان هم تصاویر سفر خود به کشورهای دیگر را با فقرا تقسیم کرده بود!

پاسخ قاطع هیئت‌های مذهبی به تخریب و کنایه سلبریتی‌ها

این در حالی است که بنابر آمارهای مستند فقط درباره سیل اخیر، این هیئت ها و بستر مهیای آنها به ویژه در مناسبت های مذهبی (به ویژه در ماه مبارک رمضان) یک تنه توانسته اند بار عظیمی از جمع‌آوری کمک های مردمی را در رفع آسیب های ناشی از سیل بر دوش بکشند، آنهم زمانی که بسیاری از این سلبریتی ها درگیر اکران فیلم های شان و رکوردزنی در گیشه و فراتر از آن تولد فرزندان شان در جایی جز خاک ایران، هستند! چنان که بنابر گمانه زنی ها فرزند رامبد جوان و نگار جواهریان که این روزها برای اکران فیلم «قانون مورفی» در کانادا به سر می برند، به احتمال زیاد در این کشور به دنیا می آید. یعنی خالق خندوانه که هر شب با شعارهایی مثل «ما ایران را خیلی دوست داریم» روی آنتن می رفت، خاکی جز ایران را برای فرزندش برگزیده است.

البته پیش از این، جاده تولد فرزندان سلبریتی ها در خارج از کشور توسط کسانی چون مهناز افشار، سام درخشانی و ... هموار شده بود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر