دلیل اصرار مقامات آمریکایی بر تصویب لوایح FATF +فیلم


دلیل اصرار مقامات آمریکایی بر تصویب لوایح FATF +فیلم

در حالی حامیان اجرای درخواست های FATF در داخل کشور ادعا می کنند که برای مقابله با سیاست‌های تحریمی آمریکا باید لوایح FATF را تصویب کنیم که مقامات آمریکایی اصرار دارند ایران باید این لوایح را تصویب کند تا جلوی دور زدن تحریم ها توسط ایران را بگیرند.

به گزارش مشرق، در ماه های اخیر، حامیان اجرای درخواست های گروه ویژه اقدام مالی FATF در داخل کشور استدلال می کردند که برای مقابله با سیاست‌های تحریمی آمریکا باید به کنوانسیون های مرتبط با FATF یعنی کنوانسیون های پالرمو و CFT بپیوندیم.

بیشتر بخوانید:

تکرار سناریوی انتخابات ۹۶ در ۹۸/ ارتباط بین تیترهای زنجیره‌ای با FATF

*ادعای حامیان FATF: مقابله با تحریم های آمریکا با تصویب لوایح FATF

به عنوان مثال، حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت در تاریخ ۳ بهمن ماه ۹۷ با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در زمینه مسایل بانکی تلاش می‌کنند تا نقل و انتقال مالی را برای ایران دچار مشکل کنند، گفت: «آنها برای رسیدن به این هدف به دنبال یارگیری هستند و مسأله مبارزه مالی با تروریسم را در این راستا بهانه قرار داده‌اند». رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه امروز همه دنیا می‌دانند که ایران هم پیشتاز مبارزه با تروریسم بوده و هست و با اشاره به اینکه لوایح ۴ گانه‌ای که دولت در این زمینه تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده اهمیت ویژه‌ای دارد، افزود: «همه باید بدانند که ایران نه تنها در مبارزه عملی با تروریسم بلکه در همه زمینه‌ها در این راستا پیشگام و پیشتاز است. امروز در زمینه مسایل مالی و انسداد راه‌هایی که برخی گروه‌ها می‌خواهند برای اقدامات تروریستی از سیستم بانکی و پولشویی و نظایر آن استفاده کنند، با همه توان مقابله می‌کنیم و آمریکایی‌ها که امروز صهیونیست‌ها نیز پشتیبان آنها هستند، باید در این زمینه دچار شکست شوند. خوشبختانه دولت و مجلس با همکاری هم اقدامات خوبی راجع به لوایح ۴گانه به انجام رسانده‌اند و امیدواریم نهادهای دیگری هم که در این زمینه باید اقداماتی را در مراحل نهایی انجام دهند با سرعت بیشتر تلاش کرده تا بتوانیم این لوایح را به تصویب رسانده و این امید آمریکا را ناامید و توطئه آنها را در موضوع مالی و بانکی خنثی کنیم».

دلیل اصرار مقامات آمریکایی بر تصویب لوایح FATF +فیلم

همچنین سید محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از حامیان تصویب لوایح FATF در مصاحبه با سایت جماران در تاریخ ۵ اسفندماه ۹۷ گفت: «من قبلاً نیز هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام و هم در مصاحبه‌هایی که داشتم، این موضوع را مطرح کردم که در مجموع پیوستن کشور به FATF بیشتر به نفع جمهوری اسلامی است. زیرا اگر ما نپیوندیم، ترامپ را خوشحال کرده و کمک می‌کنیم تا تحریم هایی که علیه ایران وضع کرده، گسترده تر شود».

به علاوه، رسانه های حامی دولت نیز در گزارش هایی این موضوع را مطرح می کردند. به عنوان مثال، خبرگزاری ایسنا در گزارشی به قلم زهرا اصغری با عنوان «چرا آمریکا نمی‌خواهد ایران به FATF بپیوندد؟» در تاریخ ۲۹ مهرماه ۹۷ نوشت: «FATF قرار نیست برای سیستم مالی و بانکی معجزه باشد یا عصای نوح در دریای تحریم های آمریکا اما قطعاً سد بند محکمی در برابر بخش قابل توجهی از آنهاست».

*اصرار مقامات آمریکایی بر تصویب لوایح FATF توسط ایران

حامیان اجرای درخواست های گروه ویژه اقدام مالی FATF در داخل کشور در حالی این ادعاها درباره مخالفت آمریکا با تصویب لوایح FATF را مطرح می کنند که مقامات آمریکایی در دو سال اخیر، بارها بر ضرورت تصویب لوایح FATF بخصوص الحاق ایران به کنوانسیون های پالرمو و CFTتاکید کرده اند و از عدم الحاق ایران به این کنوانسیون‌ها انتقاد کرده اند. در ادامه به برخی از این اظهارنظرها اشاره می کنیم:

دلیل اصرار مقامات آمریکایی بر تصویب لوایح FATF +فیلم

سیگال مندلکر معاون تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا در نشست آیپک و در جمع صهیونیست‌ها در ۲۵ مهرماه ۹۶ درباره این موضوع گفت: «ما مصر هستیم ایران به‌صورت موثر و خیلی دقیق رژیم مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را اجرا کند که منجر به بهبود شفافیت، از بین رفتن فساد و تامین مالی تروریسم شود یا ایران را از سیستم مالی بین‌المللی حذف کند. ما همچنان ایران را نسبت به تعهداتش در قالب برنامه اقدام FATF پاسخگو می‌دانیم و اگر ایران نتواند تعهداتش را انجام دهد، ما از FATF می‌خواهیم اقدامات متقابل را بازگرداند. تا زمانی که ایران نتواند تامین مالی تروریسم را به‌اندازه کافی جرم‌انگاری کند باید در لیست سیاه FATF باقی بماند».

مندلکر در نشستی به میزبانی لابی ضدایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در ۱۵ خردادماه ۹۷ هم دوباره به موضوع رابطه ایران و FATF اشاره کرد و گفت: «در طول بیش از یک دهه،FATF ریسک تامین مالی تروریسم برآمده از ایران و تهدیدی را که این ریسک برای نظام مالی بین‌المللی ایجاد می‌کند، یادآور شده است. با وجود این، ایران تعهدات بین‌المللی‌اش برای پاکسازی نظام مالی خود، برخورد با فعالیت‌های غیرقانونی و توقف کامل تامین مالی تروریسم را اجرا نکرده است. در روزهای پس از برجام، ایران فرصت کافی داشت تا اقدامات لازم را برای آنکه به یک کشور دارای ارزش سرمایه‌گذاری بدل شود، انجام دهد. بار این مسئولیت برعهده ایران بود تا گام‌های لازم برای مشروعیت‌بخشی به خود را بردارد و بازهم ایران این کار را نکرد. در ماه فوریه،FATF به این جمع‌بندی رسید که ایران بخش اعظم الزامات برنامه اقدام مقابله با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم را انجام نداده است. FATF برای اولین‌بار در یک بیانیه علنی فهرستی جامع از نواقص اصلی ایران را منتشر و بر ریسک تامین مالی تروریسم و تهدید ناشی از آن برای نظام مالی بین‌المللی تاکید کرد». سپس مندلکر با تکرار ۹ درخواست FATF از ایران که در بیانیه نشست فوریه ۲۰۱۸ (اسفندماه ۹۶) این نهاد بین‌الدولی آمده بود (یکی از این درخواست‌ها، تصویب و اجرای لایحه الحاق ایران به کنوانسیون CFT بود)، از عدم اجرایی‌شدن این درخواست‌ها انتقاد کرد.

دلیل اصرار مقامات آمریکایی بر تصویب لوایح FATF +فیلم

یکی دیگر از مقامات آمریکایی که درباره این موضوع اظهارنظر کرده است، مارشال بیلینگزلی دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا است که حدود یک سال است ریاست FATF هم بر عهده دارد. بیلینگزلی در جلسه کنگره آمریکا در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ (۹ آذر ۱۳۹۶) یعنی دقیقاً یک روز بعد از اعلام وصول لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، صراحتاً در پاسخ به یکی از نمایندگان کنگره آمریکا تاکید می‌کند که برای حفظ فشارها به ایران و جلوگیری از دور زدن تحریم های آمریکا توسط کشورمان بخصوص سپاه، ضرورت دارد ایران قوانینی درباره مقابله با تامین مالی تروریسم و پولشویی تصویب و اجرایی کند. دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «در رابطه با حفظ فشارها بر روی حکومت ایران، یکی از کارهایی که آنها (ایرانی ها) باید انجام دهند این است که باید یک چارچوب قانونی ایجاد کنند و برای توقف تامین مالی تروریسم پاسخگو باشند. آنها به اندازه کافی قانون ندارند و من هم نمی دانم که آن قوانین را اگر داشتند رعایت می کردند یا نه؟ اما آنها این چارچوب قانونی را ندارند و ما آنقدر اصرار می کنیم تا قوانین مقابله با پولشویی را تصویب و اجرا کنند. باید علیه بخش مالی آنها اقدامات مقابله ای انجام دهیم». فیلم این اظهارات بیلینگزلی در ادامه آمده است:

علاوه بر این، اخیراً مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا هم درباره تصویب لوایح FATF توسط ایران اظهارات مهم و صریحی داشته است.

دلیل اصرار مقامات آمریکایی بر تصویب لوایح FATF +فیلم

پمپئو در کنفرانس خبری مشترک با هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در تاریخ ۱۰ خردادماه ۹۸ گفت: «ایران بطور کامل نتوانسته است تعهدات خود ذیل برنامه اقدام FATF که در سال ۲۰۱۶ پذیرفته است را تکمیل کند. به عنوان بخشی از برنامه اقدام، ایران تعهد داده است که دو کنوانسیون پالرمو (مقابله با جرائم سازمان یافته فراملی) و کنوانسیون CFT (مقابله با تامین مالی تروریسم) را تصویب کند. اما همان‌طور که ما از اصلی‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان انتظار داشتیم، آنها تصمیم گرفته اند که این کار را انجام ندهند. امروز من از ایران می خواهم که هر دو معاهده را بدون تأخیر و بدون هیچگونه حق شرطی به تصویب برساند». فیلم این اظهارات پمپئو در ادامه آمده است:

*چرا آمریکا بر تصویب لوایح FATF توسط ایران اصرار دارد؟

ایران در سال های اخیر که تحت تحریم های آمریکا قرار گرفته است، در حوزه های مختلف سعی کرده است این تحریم ها را دور بزند. به عنوان مثال، ایران توانسته است تحریم‌های نفتی را به روش های مختلف از جمله مخفی نگه داشتن مشتریان، وسیله حمل آن (نفتکشها با پرچم کشورهای دیگر)، و همچنین مقصد نهایی (پالایشگاه ها و …) دور بزند. در حوزه های دیگر نیز به واسطه شرکت‌های پوششی توانسته است، ذی‌نفع واقعی مبادلات اقتصادی را از تیررس آمریکایی ها مخفی نگه دارد. در برخی از موارد، دور زدن تحریم ها توسط ایران کشف شده و جلوی آن گرفته شده است، اما در موارد متعددی، ایران در دور زدن تحریم موفق بوده و جلوی آسیب بیشتر بر معیشت مردم گرفته شده است.

آمریکا برای اینکه بتواند به صورت کامل از دور زدن تحریم توسط ایران جلوگیری کند، نیاز به اطلاعات اقتصادی دقیقی از تعاملات تجاری و بانکی ایران دارد که بخشی از این اطلاعات به واسطه پیامرسان بانکی سوئیفت که یک پیام‌رسان اروپایی است و بخش دیگری از آن به واسطه تعامل ایران با نهادهای بین‌المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به دست آمده است. اما بخش عمده ای از این اطلاعات در صورت اجرای برنامه اقدام FATF بخصوص تصویب لوایح پالرمو و CFT می‌تواند به خارج از کشور منتقل شود و باعث افزایش ضربه پذیری اقتصاد کشور و معیشت مردم شود.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در