رویای خرید مسکن این بار در اصفهان...


رویای خرید مسکن این بار در اصفهان...

اگرچه کارشناسان معتقدند که سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و ساخت و ساز، علاوه بر کسب سود موجب رونق چرخ اقتصاد کشور می‌شود و با ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و افزایش قدرت خرید می‌تواند شرایط را برای خرید مسکن مهیا کند، اما گفته می شود ساخت و سازها اکنون در اصفهان مطابق با سلایق مردم انجام نمی‌شود و با توجه به رکود تورمی حاکم بر کشور، سازندگان مسکن...

به گزارش ایسنا، امروز بسیاری از زوج های جوان می گویند، همین که بتوانیم از پس مخارج روزمره خود برآییم، کافی است و دیگر پولی برای پس انداز جهت خرید مسکن باقی نمی ماند، از سوی دیگر شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که تسهیلات خرید مسکن نیز جوابگوی هزینه ها و ارقام موجود نیست.

علی که حدود 9 سال از زندگی مشترکش می گذرد، می گوید: متاسفانه در این مدت هر چه تلاش کردم قادر به خرید مسکن نشدم و از سوی دیگر به خصوص طی دو سال گذشته قیمت رهن و اجاره آنقدر افزایش یافته که نمی توان پس انداز درستی برای خرید مسکن داشت و گویی خرید مسکن اکنون به رویایی دست نیافتنی برای زوج های جوان تبدیل می شود. این در حالیست که اسلامی-وزیر راه و شهرسازی اواخر سال گذشته در حاشیه همایش بزرگداشت روز مهندس، در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در حال حاضر مدت زمان انتظار برای خرید مسکن در ایران چقدر است، گفته بود که در برخی شهرها به غیر از دهک‌های یک و دو، مدت زمان خرید مسکن چیزی حدود سه سال است، همچنین برای دهک‌های سه تا هفت چیزی حدود سه سال مدت زمان خرید مسکن است حال اینکه برای دهک هشت مدت زمان خرید مسکن حتی به کمتر از یک سال می‌رسد.

البته اسلامی بر این عقیده است که تعادل بخشی در بازار مسکن به ویژه برای اقشار کم‌درآمد و متوسط از وظایف وزارت راه و شهرسازی است و جریان تولید مسکن باید به جریان پایدار تبدیل شود تا اقشار کم‌درآمد امید داشته باشند که خانه‌دار می‌شوند.

از سوی دیگر، در گذشته در برخی آمارها اعلام شده که 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور است و شاید دیگر نیازی به ساخت و ساز نباشد، اما آنچه باید در نظر گرفت امروز ساخت و سازها مطابق با نیاز و قدرت خرید مردم انجام نمی شود و انبوه سازان با سرمایه گذاری و ساخت خانه هایی با متراژ بالا به خصوص 150 متر به بالا در انتظار بازگشت سرمایه خود، حتی با تاخیر یک تا دو ساله هستند و معتقدند که این خانه ها خریداران خاص خود را دارد.

البته دبیر انجمن انبوه سازان مسکن اصفهان معتقد است، آمارهای نادرست همچون 2.5 میلیون خانه خالی در کشور، متاسفانه آدرسی غلط به سازندگان داد، در حالیکه این آمار اشتباه بود و هنوز در کشور و اصفهان نیاز به ساخت و ساز داریم.

با این وجود فعالان بخش مسکن به خصوص در اصفهان امروز معتقدند: ساخت و سازهایی که در این کلانشهر می شود با توجه به شرایط اقتصادی امروز و رکود حاکم بر بازار مطابق با قدرت خرید مردم نیست و زوج های جوان توان خرید خانه های گران با متراژ 100 متر و یا بالاتر را ندارند. نیازسنجی درستی با توجه به شرایط زندگی مردم در بخش مسکن نمی شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان با اعتقاد بر اینکه جامعه ایران، امروز جوان است، پیش از این به ایسنا، گفته بود که کشور آرام‌آرام به سمت خانواده های بدون فرزند یا تک فرزندی و زندگی‌های دو نفره و یا مجردی می‌رود که در این شرایط مردم تمایل به خرید آپارتمان‌های 50، 70 و در نهایت 100 متری دارند.

رسول جهانگیری با تاکید بر اینکه در حال حاضر در اصفهان آپارتمان‌های 50 و یا 70 متری به ندرت ساخته می‌شود، گفت: متاسفانه آپارتمان‌ها در کشور نسبت به تقاضا و ذائقه مردم اصفهان ساخته نشده است و در حالیکه نرخ هر متر آپارتمان از 2.5 تا 3 میلیون تومان به بالا و حتی در برخی مناطق با نرخ 35 میلیون تومان معامله می شود، خرید مسکن برای زوج های جوان حتی در مناطق حاشیه شهر نیز مشکل شده است.

به گفته این فعال بازار مسکن، حدود چهار سال گذشته که بازار مسکن رونق گرفت، هر فردی با هر تخصصی که سرمایه‌ای داشت، وارد حرفه ساخت‌وساز شد، اما متناسب با نیاز مردم ساخت‌وسازها انجام نشد درحالی‌که امروز تقاضای مردم آپارتمان‌های زیر متراژ 100 متر در اصفهان است.

البته معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در خصوص ضرورت ساخت آپارتمان هایی با متراژ پایین با توجه به ذائقه مردم در اصفهان، معتقد است که ما نمی‌توانیم سرمایه گذاری را وادار به ساخت آپارتمانی با متراژ پایین در یک منطقه مناسب کرد.

سید احمد حسینی نیا چندی پیش به ایسنا گفته بود که اگر خود سرمایه گذار تمایل به ساخت آپارتمانی با متراژ پایین داشته باشد از تصمیم وی استقبال می‌کنیم، البته طبق ضوابط و مقررات شهرسازی اصفهان، به واحدهای مسکونی کمتر از 60 متر مجوز داده نمی‌شود.

وی در خصوص در نظر گرفتن سیاست‌هایی برای تشویق انبوه سازان به ساختمان‌هایی با متراژ پایین، گفت: سیاست‌های دولت در بحث بافت فرسوده به شرط اجرا خوب است و می توان در این مناطق سیاست های تشویقی اعمال کنیم و اکنون به دنبال طرحی برای اجرای مسکن امید در اصفهان هستیم.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن اصفهان در خصوص اینکه چرا انبوه سازان ساخت و ساز در کشور را مطابق نیازسنجی و یا براساس مزیت های اقتصادی یک منطقه انجام نمی دهند، به خبرنگار ایسنا، گفت: متاسفانه تمام کارهای اقتصادی ما این مشکل را دارد که نیازسنجی درستی نمی شود و معمولا براساس نظرات شخصی و تجربه پروژه های مشابه اتفاق می افتد و این مشکل نیز در بخش مسکن وجود دارد.

احمد تولا با بیان اینکه در اصفهان تعدادی ساختمان با متراژ بالا و تعدادی با متراژ پایین ساخته می شود، افزود: این گونه ساخت و سازها بستگی به مکان آن دارد که ساخت و ساز در آن انجام می شود. با این وجود با متراژهای بزرگ در زمانی که شرایط بازار خوب باشد، بحث فروش آن وجود دارد، چرا که هنوز افرادی هستند که خواهان خرید مسکن با متراژ بالا هستند.

وی تاکید کرد: به طور طبیعی اگر سرمایه گذاری که ساخت و ساز می کند، نتواند ساختمان خود را بفروشد و یا مشابه ساختمان آن فروخته نمی شد، به سمت ساخت و سازهایی با متراژ بالا نمی رفت، اما این انبوه سازان به طور قطع حتی با یک توقف زمانی می توانند این خانه ها را به افراد خریدارآن، بفروشند.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن اصفهان معتقد است امروز در اصفهان نیاز داریم که واحدهای مسکونی با قیمت مناسب و متوسط و متوسط به سمت پایین تولید کنیم و البته این نیازمند هدایتگری دولت است، به این معنا که دستگاه های اجرایی باید سیاست گذاری کنند که انبوه ساز بیشتر در این مسیر سرمایه گذاری داشته باشد.

وی افزود: البته در سال های گذشته این سیاست گری وجود داشت و نمونه بارز آن مسکن مهر بود که صرفه نظر از نقاط ضعف و قوت آن، بخش عمده ای از واحدهای مسکونی با قیمت پایین ساخته شد.

تولا ادامه داد: پروژه هایی همچون مسکن مهر چراغ سبز را به سمت مسکن ارزان بود و در آن زمان بخش خصوصی نیز به این سمت هدایت شد.

وی با اعتقاد بر اینکه بهترین پروژه های مسکن مهرهای کشور در اصفهان ساخته شده است، گفت: البته انبوه سازان در آن زمان علاقمند به این نوع ساخت و ساز نبودند و تمایل به ساخت مسکن با کیفیت بهتر داشتند، اما دولت تا این حد پشتیبانی کرد، با این وجود اکنون دولت می تواند سرمایه گذاران را به سمت واحدهای مسکونی متوسط هدایت، تشویق و ترویج کند و بخش خصوصی را به این سمت سوق دهد.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن اصفهان اظهار کرد: البته ساخت و سازهایی با متراژ پایین در اصفهان به صورت کم انجام می شود و در این شهر متراژی کمتر از 60 متر نداریم و با احتساب شهرهایی همچون بهارستان، امروز متراژ پایین مسکن در محدوده 70 متر است و سپس به سمت ساختمان هایی با متراژهای بالای 100 متر می رویم.

وی تاکید کرد: البته اکنون تقاضا در اصفهان به سمت آپارتمان هایی با متراژ 100 متر به بالا یا در همین محدوده است و اگر انبوه سازی اقدام به ساخت سوئیت کند، معمولا به فروش نمی رود و در اصفهان از آن استقبال نمی شود و در حالیکه در تهران شرایط به گونه ای دیگر است.

تولا با بیان اینکه در تهران بخش عمده ای از زمان مردم خارج از منزل است، گفت: این اتفاق در اصفهان برعکس است و بخش عمده ای از زمان مردم در منزل طی می شود و آنها تمایل دارند در فضایی با متراژ بالا زندگی کنند.

به گزارش ایسنا، برخی فعالان حوزه مسکن بر این عقیده اند که امروز شرایط کشور به نحوی است که پس از ساخت و ساز و فروش واحدهای مسکونی متراژ بالا، باید سرمایه گذاری در خانه هایی با متراژ پایین در اصفهان نیز آغاز شود تا علاوه بر افزایش توان قدرت خرید مسکن در بین زوج های جوان، بازار مسکن از رکود تورمی خود خارج و دوباره رونق به آن بازگردد.

گزارش از: ریحانه سجادی-خبرنگار اقتصادی ایسنا-منطقه اصفهان

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس