توصیه اخلاقی امام خمینی(ره) به حوزه‌‌های علمیه/نظر معمار انقلاب درباره پویایی فقه


توصیه اخلاقی امام خمینی(ره) به حوزه‌‌های علمیه/نظر معمار انقلاب درباره پویایی فقه

شاگرد و وصی امام خمینی(ره) با بیان اینکه از توصیه‌های همیشگی ایشان درباره حوزه علمیه، جدی گرفتن درس‌های اخلاق بود، گفت: امام راحل به مسئولان حوزه‌ها درباره پویا بودن فقه تاکید کرده و می گفتند: «هر چه پول و ساختمان زیاد گردد، درس و معنویت کم می‌شود».

آیت‌الله «حیدرعلی جلالی خمینی» در گفت و گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با بیان اینکه حوزه های علمیه و مساجد، مبدا شکل گیری و مرکز استمرار انقلاب اسلامی هستند، بیان کرد: امام خمینی(ره) به همین دلیل در جمع تعدادی از مدیران حوزه علمیه قم فرمودند: «اگر حوزه علمیه درست شود، ایران درست می شود» در واقع تاکید مکرر مقام معظم رهبری درباره مساجد و حوزه های علمیه نیز به دلیل نقش مهم این دو مرکز در تربیت مبلغان دینی و تربیت نیروهای انقلابی است.

شاگرد و وصی امام خمینی(ره) افزود: از سخن معمار کبیر انقلاب این موضوع برداشت می شود که اگر حوزه های علمیه در مسیر انقلابی گری گام بردارند، نظام اسلامی در پیشبرد اهداف مقدس خود موفق می شود و اگر این مرکز دچار فساد شود، سایر بخش های کشور نیز دچار فساد می شوند؛ بنابر این، حوزه علمیه مهم ترین نقش را در ادامه مسیر انقلاب اسلامی دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: امام خمینی(ره) همیشه به مسئولان حوزه های علمیه توصیه می کردند که باید فقه پویا ملاک عمل باشد تا بتوان به سوالات و شبهات مردم در حوزه های مختلف پاسخ داد. ایشان بر همین اساس به دو عنصر زمان و مکان در اجتهاد در متون دینی اعتقاد داشتند.

تولیت حوزه علمیه آیت الله جلالی خمینی تاکید کرد: یکی از توصیه های همیشگی امام خمینی(ره) درباره حوزه علمیه این بود که درس های اخلاق جدی گرفته شود و این طور نباشد که صرفاً هفته ای یا ماهی یک جلسه اخلاقی در مدارس علمیه برگزار شود، بلکه تاکید داشتند طلاب از وجود استادان برجسته و کسانی که خود عامل به دستورات و احکام دینی هستند، بهره مند شوند.

وی با اشاره به پاسخ بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی به نامه حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی درباره حوزه های علمیه، بیان کرد: در متن نامه حاج احمد آقا آمده است که امام(ه) تصریح کردند «هرچه پول و ساختمان زیاد گردد، درس و معنویت کم می‌شود.» رهبر کبیر انقلاب اسلامی، ساده زیستی را یکی از شاخص های حوزه علمیه موفق معرفی کردند.

آیت‌الله جلالی خمینی در پایان خاطرنشان کرد: الحمدالله عمده حوزه های علمیه و استادان و طلاب مدارس علمیه ساده زیست هستند و به فراگیری علوم دینی و حوزوی و بی توجهی به امورات دنیوی، بیش از همه توجه دارند. این رویکرد باید ملاک عمل همه حوزویان شود تا بتوانند به رسالت مهم خود در عصر جمهوری اسلامی به درستی عمل کنند.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر