گزارش تسنیم| پایان انتخابات قزاقستان با پیروزی شکننده 70 درصدی توکایف


گزارش تسنیم| پایان انتخابات قزاقستان با پیروزی شکننده 70 درصدی توکایف

انتخابات قزاقستان در حالی به پایان رسید که روند پیروزی‌های قاطع حزب حاکم نوراوتان به پایان رسید، و توکایف با رای نسبتا شکننده 70 درصدی و کوسانوف با رای بی‌سابقه 15 درصدی از جانب اپوزوسیون، نخستین بار نتیجه‌ای متفاوت در انتخابات قزاقستان را رقم زدند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، صبح روز گذشته انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری قزاقستان با حضور 7 کاندیدای نهایی برگزار شد. این نخستین انتخابات تاریخ این کشور است که نورسلطان نظربایف در آن شرکت نداشت. همچنین از جهت حضور نیروهای اپوزوسیونی همچون امیرجان کوسانوف نیز این انتخابات منحصر به فرد تلقی می‌شود.

اعلام انتخابات زودهنگام در قزاقستان در حالی اعلام شد که توکایف می‌توانست طبق قانون اساسی حداقل تا یک سال دیگر بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند. با این حال، به رغم آن که نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهور پیشین قبل‌تر صریحا اعلام کرده بود در سال 2019 انتخابات پیش از موعد نداریم، تصمیم وی مبنی بر برگزاری انتخابات پیش از موعد اعلام شد. این امر با مخالفت‌هایی از سوی برگی گروه‌ها، چهره‌ها و فعالین مدنی قزاق مواجه گردید که منجر به بروز اعتراضاتی در شهرهای بزرگ این کشور نظیر آلماتی و نورسلطان (آستانه سابق) شد. معترضین علاوه بر تصمیم توکایف برای برگزاری انتخابات زودهنگام اعتراضات دیگری در خصوص تغییر نام پایتخت، عدم تغییر رویکردهای سنتی نظربایف در دولت، محدودیت آزادی‌های مدنی، مسائل اقتصادی و بیکاری و ... را نیز مطرح می‌کردند.

با این حال به هر ترتیب روز گذشته از ساعت 7 به وقت محلی نورسلطان فرایند انتخابات با حضور برخی ناظران خارجی آغاز گردید و تا ساعت 20 به وقت محلی پایتخت این کشور ادامه داشت. کمیسیون مرکزی انتخابات قزاقستان میزان مشارکت شهروندان واجد شرایط این کشور در انتخابات مذکور را 77.4 درصد اعلام کرد که شاید برای یک جمهوری در آسیای مرکزی قابل قبول باشد. همانطور که پیش از این نیز قابل پیش‌بینی بود، قاسم ژومارت توکایف، رئیس‌جمهور فعلی، نامزد حزب حاکم نوراوتان و چهره مورد حمایت نورسلطان نظربایف توانست با کسب 70.13 آراء، پیروزی قاطع خود در این انتخابات را به دست آورد و برای یک دوره 5 ساله رئیس‌جمهور رسمی و قانونی این کشور باشد. توکایف پیش از این رئیس مجلس سنای قزاقستان بود که اکنون دریغه نظربایوا، دختر رئیس‌جمهور سابق ریاست آن را بر عهده دارد.

بر اساس گزارش منتشر شده در خبرگزاری دولتی کازاینفورم به نقل از موسسه افکار عمومی این کشور که بر اساس نظرات رای دهندگان اتخاذ شده است، نتایج به دست آمده از آراء ماخوذه به شرح ذیل است: ژامبیل احمدبیک‌اف، نماینده حزب کمونیست قزاقستان 3.86 آراء، دانیا یسپایوا، نماینده حزب دموکراتیک آک ژول معادل 5.32 درصد، امیرجان کوسانوف، نماینده جنبش ملی-میهنی آلت تگدری 15.39 درصد، تولیتای رحیم‌بیک‌اف، نماینده حزب میهنی دموکراتیک خلق آیول 3.03 درصد، امانگلدی تاسپیخوف، نماینده فدراسیون انجمن‌های تجاری قزاقستان1.41 درصد، صادیبیک توگل، نماینده انجمن جمهوری‌خواهی «اولی دالا» 0.86 درصد و قاسم ژومارت توکایف، نماینده حزب حاکم نوراوتان نیز در نهایت 70.13 درصد آراء را در این انتخابات به دست آورده است.

البته باید همچنان منتظر اعلان نتایج نهایی از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات این کشور ماند.

با وجود آن که توکایف بر روی کاغذ یک پیروزی قاطع 70 درصدی را در انتخابات مذکور به دست آورد، بسیاری از تحلیل‌گران بر این عقیده‌اند که با توجه به سوابق انتخابات پیشین قزاقستان این یک پیروزی شکننده است. نورسلطان نظربایف در انتخابات گذشته بدون استثناء با آراء بالای 90 درصد و بعضا بیش از 95 درصد پیروزی مطلق انتخابات را از آن خود می‌کرد. کاهش حدود 25 درصدی آراء رئیس‌جمهور مورد نظر وی، به معنای بازتر شدن فضای سیاسی این کشور برای اپوزوسیون است. به ویژه با توجه به آن که امیرجان کوسانوف، مهم‌ترین گزینه اپوزوسیون حاضر در انتخابات که از مخالفان سرسخت دولت به شمار می‌رود، توانست در یک اقدام بی‌سابقه بیش از 15 درصد آراء را به دست آورد. این موضوع می‌تواند در آینده به تقویت مخالفین و کاهش قدرت مطلق نیروهای نظربایف در بدنه دولت بینجامد.

کوسانوف در همین راستا در واکنش به نتایج اولیه انتخابات گفته است: این حقیقت که اپوزوسیون توانسته به جایگاه دوم در انتخابات دست یابد، خود یک دستاورد بزرگ است. او همچنین با اشاره به ضرورت اتحاد نیروهای اپوزوسیون سیاسی قزاق، تاکید کرده است که اگر او نامزد ائتلافی از احزاب اپوزوسیون قزاقستان بود، می‌توانست سهم بسیار بیشتری از آراء را به دست آورد. او در نهایت بدون اعتراض به نتایج انتخابات به توکایف، رئیس‌جمهور این کشور بابت پیروزی تبریک گفته است. تسپیخوف و توگل نیز که به نوعی از مخالفین دولت محسوب می‌شوند نیز ضمن پذیرش نتایج انتخابات به توکایف پیام تبریک فرستاده‌اند. شماری از ناظران خارجی انتخابات نظیر ناظران لهستانی نیز انتخابات قزاقستان را سالم، قانونی و شفاف اعلام کرده‌اند.

گزارش تسنیم| پایان انتخابات قزاقستان با پیروزی شکننده 70 درصدی توکایف

گزارش تسنیم| پایان انتخابات قزاقستان با پیروزی شکننده 70 درصدی توکایف

تصاویری از اعتراضات روز گذشته قزاقستان

این مواضع در حالی صورت می‌گیرد که از روز گذشته تجمعات اعتراضی متعددی در شهرها و مناطق مختلف قزاقستان، به ویژه شهرهای نورسلطان و آلماتی برگزار شده بود. در همین راستا، تظاهرکنندگان به عدم برگزاری انتخابات دموکراتیک و شفاف اعتراض داشتند. با ورود گسترده نیروهای امنیتی به این مساله، شمار زیادی از معترضین که تعداد آن ها به بیش از 100 نفر هم در گزارش‌ها می‌رسد، بازداشت شدند. در میان بازداشت‌شدگان خبرنگار رادیو آزادی، وابسته به ایالات متحده نیز به چشم می‌خورد. فعالین غربی در شبکه‌های اجتماعی اظهارات زیادی در خصوص این اعتراضات و برخورد نیروهای امنیتی قزاق با معترضین مطرح کرده‌اند و به نظر می‌رسد با پایان این انتخابات این فشارها همچنان ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زخم هموفیلی بر تن رنجور بیماران