ضرورت حفظ راهبردی حریم شهر تهران


ضرورت حفظ راهبردی حریم شهر تهران

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر بیان کرد: حفظ راهبردی حریم شهر تهران مسئله‌ای ضروری است که در شورای عالی شهرسازی نیز مورد تصویب قرار گرفته است.

ضرورت حفظ راهبردی حریم شهر تهران
به گزارش فانوس، سید آرش حسینی میلانی در یکصد و چهل و ششمین جلسه صحن علنی شورای شهر تهران در واکنش به گزارش معاونت شهرسازی و معماری گفت: طرح «خانه باغ» چندی پیش از سوی شورای شهر مورد تصویب قرار گرفت. این طرح نیازمند تهیه الزامات و ضوابط تکمیلی مربوط به کاربری‌های سازگار با حفظ باغات است تا به عنوان جایگزین مصوبه قبلی، بستر مناسب برای توسعه اقتصاد سبز شهری را داشته باشیم.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم تدوین ضوابط مربوط به طرح «خانه باغ» گرفتار محدودیت زمانی و ترافیک طرح‌های متعدد در معاونت شهرسازی و معماری نشود.

این عضو شورای شهر تهران تدوین و اجرایی ساختن شاخص‌های توسعه پایدار در حوزه شهرسازی را ضروری دانست و اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه کشور، رعایت حقوق محیط زیستی مردم مورد تاکید قرار گرفته و در این چارچوب لازم است برای اجرایی کردن شاخص‌های توسعه پایدار اقداماتی انجام شود. البته شهرداری در این باره در طرح تفصیلی منطقه ۲۲ بازنگری‌هایی انجام داده، ولی لازم است این شاخص‌ها برای مناطق مختلف تهران تهیه شود و هنوز جای کار بسیاری وجود دارد.

حسینی میلانی افزود: در تهران ما هیچ تناسبی میان معیارهای زیست‌پذیری با بارگذاری‌ها و تراکم‌های ساختمانی نمی‌بینیم. در این چارچوب لازم است معاونت شهرسازی و معماری نقش راهبری را در تدوین ضوابط مربوط به شاخص‌های توسعه پایدار برعهده گیرد.

وی با اشاره به مسئله حریم خاطرنشان کرد: حفظ راهبردی حریم شهر تهران مسئله‌ای ضروری است که در شورای عالی شهرسازی نیز مورد تصویب قرار گرفته است. سند بالادستی حریم تهران از نظر محیط زیستی دارای اهمیت است. در این چارچوب مدیریت یکپارچه موجب عدم گسترش آلودگی هوا، حفظ دارایی‌های سبز، جلوگیری از تجاوز به روددره‌ها می‌شود.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر اضافه کرد: ما برای پیشبرد این مسئله می‌توانیم از ظرفیت‌های شورای عالی استان‌ها و شورای استان تهران استفاده کنیم و به همین خاطر از آقای گلپایگانی می‌خواهم پیگیری‌هایی اثربخش‌تری را در این رابطه انجام دهند. همچنین نهایی شدن تعیین مرز حریم ۱۸۰۰ متر از مطالبات کمیته محیط زیست شورا است که باید هرچه زودتر نهایی شود، زیرا می‌توان با کمک مردم از تجاوز جدید به حریم جلوگیری کرد.

حسینی میلانی شفافیت را یکی از رویکردهای مهم شورای پنجم دانست و ابراز داشت: در حوزه تغییر کاربری‌ها و تصمیمات کمیسیون ماده ۵ ما نیازمند شفاف‌سازی هستیم و ضروری است شورا و شهروندان در جریان امور قرار بگیرند. متاسفانه طی سال‌های گذشته حق شهر رعایت نشده و به همین خاطر لازم است شفاف‌سازی‌هایی به ویژه در حوزه‌های مرتبط با فضای سبز و محیط زیست در فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کمیسیون ماده ۵ انجام شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها