گردشگرانی که روی توریست‌های خارجی را سفید کردند


گردشگرانی که روی توریست‌های خارجی را سفید کردند

ماجرای انتشار تصاویر چند زن و مرد با پوشش نامناسب که مشغول قایق‌سواری در سد لفور استان مازندران بودند در فضای مجازی سیل عظیمی از اظهارنظرها را به همراه داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آنا، ماجرای انتشار تصاویر چند زن و مرد با پوشش نامناسب که مشغول قایق‌سواری در سد لفور استان مازندران بودند در فضای مجازی سیل عظیمی از اظهارنظرها را با خود به همراه داشته است.

گذشته از بحث حجاب و بایسته‌هایی که در همین خصوص باید در کشور ما رعایت شود اما نکات فراوانی در این‌خصوص قابل ذکر است که می‌طلبد کارشناسان مذهبی و کارشناسان حقوقی از زوایای مختلف نسبت به این موضوع ورود کرده و بررسی کنند.

گردشگران خارجی هم ملزم به رعایت حجاب هستند

مهمترین نکته‌ای که شاید بتوان به‌عنوان ورود به بررسی این ناهنجاری به آن اشاره کرد این است که حتی گردشگران خارجی هم به محض ورود به کشورمان خود را ملزم به رعایت قوانین دانسته و نسبت به رعایت حجاب خود ملزم هستند.

این در حالی است که متأسفانه برخی از افراد جامعه از این فراتر رفته و با عدم رعایت هنجارها قصد خودنمایی و برهم زدن نظم اجتماعی رادارند.

بحث‌ها تا جایی پیش می‌رود که برخی موضوع گردشگری و عدم توجه به گردشگری را به مسئله حجاب ربط می‌دهند و می‌گویند یکی از دلایل کم‌رنگ شدن گردشگری بحث حجاب اجباری است و ازآنجاکه بانوان برای ورود به ایران ناچارند شرایط کشور ما را در نظر بگیرند به همین دلیل از سفر به ایران منصرف می‌شوند .

قانون هر کشوری بر اساس دین، شرع و هنجارهای آن کشور نوشته می‌شود و افرادی که در هر جامعه‌ای زندگی می‌کنند ملزم به رعایت این قواعد و قوانین هستند.

در بحث حقوق قانون به معنای حد و مرز و در عرف جامعه نیز هر قانون به‌منظور زندگی بهتر افراد جامعه تعریف می‌شود.

پس از پیروزی و استقرار نظام اسلامی در کشور ازآنجاکه قرآن کریم بهترین راه را برای زندگی افراد نشان می‌دهد، قوانین کشور بر اساس این کتاب آسمانی نوشته شد.

در آیه ۳۰ سوره نور به بحث حجاب و پوشش اشاره‌ شده است:«مردان و زنان مؤمن را بگو تا چشم‌ها از نگاه بپوشانند و فروج و اندام‌شان را محفوظ دارند و زینت و آرایش خود را جز آنچه قهرا ظاهر می‌شود آشکار نسازند. (زنان) باید سینه، بر و دوش خود را به مقنعه بپوشانند و زینت و جمال خود را آشکار نساز‌ند جز بر محارم و اطفال غیر ممیز... .»

حجاب یکی از همین قوانینی است که در کشور ما به اجرا درآمد و همه افراد ملزم به رعایت آن شده‌اند.بر اساس همین قوانین حجاب هیچ منافاتی با آزادی ندارد بلکه با آنچه خلاف عفت عمومی است مخالفت دارد.

بر اساس این قانون تمامی افرادی که در کشور زندگی می‌کنند ملزم به رعایت حجاب هستند و تخطی از قانون به‌عنوان ناهنجاری به‌حساب می‌آید.

اما در این خصوص تعداد کمی از افراد از این قوانین تخطی کرده و با ناهنجاری و عدم رعایت قوانین فضای جامعه را ملتهب می‌کنند در حالی که زندگی در یک جامعه باید مبتنی بر قواعد و مقررات آن باشد.

رعایت هنجارهای اجتماعی منافاتی با سفر ندارد

در همین خصوص احمد مازنی در گفتگو با خبرگزاری آنا گفت:‌ نکته مهم در حوزه گردشگری این است که حجاب و رعایت هنجارهای جامعه هیچ منافاتی با سفر و گردشگری ندارد و نباید آن‌ها را در تضاد باهم تصور کنیم و نباید گمان کنیم که اگر رفتارهای غیرشرعی باب شود گردشگری بهتری خواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ایران از جمله مسائلی است که گردشگران را به ایران می‌کشاند اضافه کرد:‌ فردی که به ایران سفر می‌کند ایران را به‌عنوان کشوری با تمدن و فرهنگ چند هزارساله می‌شناسد و نکته‌ای که او را به کشور ما می‌کشاند دیدن همین میراث تاریخی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: حجاب در فرهنگ دیرینه ما وجود داشته است و حتی دیدن پوشش و حجاب مردم نکته‌ای جذاب برای گردشگران داخلی است و نمی‌توان بحث پوشش را در این حوزه مانع دانست.

مازنی با تأکید بر اینکه در ایران بعضی‌ها فراتر از گردشگران حرکت می‌کنند و حتی پوشش نامناسب‌تری از گردشگران خارجی دارند، افزود: بیش از یک میلیارد مسلمان در دنیا زندگی می‌کنند که با پوشش اسلامی آشنا هستند. از سوی دیگر تعداد زیادی از افراد گردشگر قبل از سفر با قوانین کشور مقصد آشنایی پیدا می‌کنند و بعد سفر خود را انجام می‌دهند به همین دلیل قوانین کشور نمی‌تواند عاملی برای سفر گردشگران به‌حساب بیاید.

تأثیر شبکه‌های بیگانه در نشر فرهنگ غربی

علیرضا شریفی یزدی نیز به خبرگزاری آنا گفت: عدم رعایت شئونات اسلامی به چند قسمت تقسیم می‌شود. برخی‌ها به دلیل وجود رسانه‌های بیگانه و سفرهای خارجی دچار تغییر سبک زندگی شده‌اند.

وی افزود: در میان قشر خاصی از مردم زندگی در خارج از ایران و سفرهای مداوم به موضوعی عادی تبدیل‌شده است و با فرهنگی آشنا شده‌اند که با قوانین ما همخوانی ندارد.

این جامعه‌شناس اجتماعی تصریح کرد: در کنار این نیز گروهی نیز تلاش می‌کنند در برابر قانون قد علم کرده و به مبارزه با آن بپردازند.

شریفی یزدی با تأکید بر اینکه حجاب در کشور ما به‌عنوان یک قانون و اصل و اساس وجود دارد، ادامه داد: موضوع رعایت حجاب و شئونات اسلامی از طریق رسانه‌های بیگانه در برخی از خانه‌ها رنگ خود را از دست‌داده است؛ اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که گرایش بیشتر مردم به مقوله حجاب مسئله‌ای نیست که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد؛ اما برای گروه اندکی نیز که این ارزش‌ها و باورها کم‌رنگ شده باید کار فرهنگی انجام داد.

وی با ذکر مثالی گفت: قبل از انقلاب حجاب اجباری نبود اما در سال‌های ۵۶ و ۵۷ که سال‌های منتهی به انقلاب بود، میزان گرایش مردم به حجاب بسیار افزایش پیدا کرد و این موضوع به دلیل مباحث فرهنگی بود.

این جامعه‌شناس اجتماعی با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم حجاب را نهادینه کنیم باید به‌جای آنکه به بخش‌های قانونی چنگ بزنیم به سراغ مسائل فرهنگی برویم، ادامه داد: نکته‌ای که سبب می‌شود برخی در برابر مسئله حجاب ناهنجاری کنند این است که بیشتر تلاش کرده‌ایم که با قانون مسئله را پیش ببریم. این موضوع شاید بتواند در کوتاه‌مدت جواب دهد اما در درازمدت نمی‌تواند کارساز باشد.

وی با اشاره به اینکه باید فکری هم برای گردشگران خارجی نیز که به ایران وارد می‌شوند کرد، ادامه داد: به نظر می‌رسد که اگر مکان‌هایی برای گردشگران خارجی تعبیه کنیم که آن‌ها بتوانند بر طبق قوانین خود عمل کنند، شاید بتوانیم بحث گردشگران خارجی را نیز حل کنیم زیرا در زمان فشارها و تحریم‌هایی که به آن دچار هستیم، ورود گردشگر و ارزآوری می‌تواند راهکار مناسبی برای کاهش فشار اقتصادی باشد.

حفظ هنجارهای جامعه از هر مسئله دیگری مهم‌تر است

با این‌وجود مجید ابهری معتقد است که حفظ هنجارهای جامعه از هر مسئله دیگری مهم‌تر است

این آسیب‌شناس اجتماعی به خبرگزاری آنا گفت:‌ وقتی بی‌قانونی و ناهنجاری در بخشی از جامعه رخ می‌دهد نمی‌توان گفت بر سایر قسمت‌ها تأثیری ندارد. زیرا تمامی مسائل کشور مانند حلقه‌های زنجیر به هم متصل است و نمی‌توانند از هم منفک باشند.

وی افزود: عدم رعایت برخی از هنجارها می‌تواند آسیب‌های اجتماعی متعددی را به دنبال داشته باشد و سایر بخش‌ها را با خود درگیر کند.

ابهری قایق‌سواری چند زن و مرد در سد لفور استان مازندران را نمونه‌ای از این هنجارشکنی‌ها عنوان کرد و اضافه کرد:‌ این ولنگاری تلاش می‌کند قبح‌زدایی کرده و موج جدیدی از هنجارشکنی را در جامعه راه‌اندازی کند.

وی تأکید کرد:‌ تفریح، گردشگری و نشاط از نکاتی هستند که در آموزه‌های دینی به آن سفارش شده است سازمان‌هایی مانند میراث فرهنگی نیز به این موضوع می‌پردازند اما همین سازمان‌ها متولی نظارت بر سفرها و جلوگیری از بروز هنجارشکنی هستند.

این آسیب‌شناس اجتماعی خاطرنشان کرد: اما با این‌وجود هنجارشکنی‌هایی مانند حادثه لفور خارج از تصور نیست و همیشه افرادی هستند که تلاش می‌کنند با هنجارشکنی فضای جامعه را خدشه‌دار کنند اما باید با قوانین مدون و برخورد قاطع از چنین مسائلی جلوگیری شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معشوق