استفاده از ظرفیت جهاد‌دانشگاهی در احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب


استفاده از ظرفیت جهاد‌دانشگاهی در احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب

گروه اجتماعی ــ رئیس جهاددانشگاهی ‌واحد قم بر لزوم اقدامی عملی و فرابخشی با حضور دستگاه‎های عالیه نظام برای اجرایی شدن طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب کشور تأکید کرد و گفت: جهاددانشگاهی با ظرفیت‌های گسترده ‌از جمله دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا از همه امکانات ‌در این راستا استفاده می‌کند.

استفاده از ظرفیت جهاد‌دانشگاهی در احیاء و تعادل‌بخشی منابع آببه گزارش ایکنا از قم، محمد حیدری، رئیس جهاد‌دانشگاهی واحد استان قم، امروز، 19 خرداد‌ماه در دیدار با حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ذوالنور، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشارکت جهاددانشگاهی در بخش اطلاع‌‍رسانی طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب گفت: این طرح بزرگ با هدف حفاظت و تأمین و بهره‌وری منابع آب در کشور در حال اجرا است و جهاددانشگاهی واحد استان قم در زمینه اطلاع‌رسانی این طرح با شرکت ‌آب منطقه‌ای استان در حال همکاری است.
وی افزود: آب، سرچشمه حیات تمدن بشری و مهمترین چالش دنیای معاصر و آینده است؛ تغییرات اقلیمی و استحصال بیش از حد از منابع زیرزمینی کشور، بیش از یک هشدار صرفاً علمی و آزمایشگاهی بلکه یک تهدید کاملاً عینی و ملموس است.
وی تصریح کرد: کسری مخازن آب کشور به 130 میلیارد متر‌مکعب می‌رسد و حفر چاه‌های غیر‌مجاز و استفاده از اراضی ممنوعه بحرانی، بدون درنظر گرفتن شرایط اقلیمی کشور، کشت بی‌رویه و غیر‌علمی محصولات کم بهره‌ور و آب‌بر، عدم استفاده صحیح از منابع آبی، کارکرد نامطلوب فاضلاب در بهره‌برداری‌های صنعتی و کشاورزی مشکلات آبی کشور و استان را دو چندان کرده است.
رئیس جهاددانشگاهی واحداستان قم همچنین در این دیدار بیان کرد: جهاددانشگاهی با ظرفیت‌های گسترده خود از جمله دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا، نیروهای توانمند در حوزه اطلاع‌رسانی و فرهنگی خود در خدمت اجرای این پروژه ملی است و از همه امکانات خود در جهت همراهی با شرکت آب منطقه‌ای برای احیا و تعادل‌بخشی منابع آب استفاده می‌کند.
وی گفت: باید ‌مقابل نفوذ لایه‌های زیرین و غیررسمی قدرت را در استفاده بی‌رویه از منابع آب گرفته شود؛ قطعاً مجلس شورای اسلامی می‌تواند با در نظر گرفتن مصالح عالیه نظام و کشور و آینده اقلیم ایران و همچنین الگوسازی در عرصه تمدن نوین اسلامی، قوانین اجرایی‌تری برای حل این مشکلات وضع کند تا شاهد بسترسازی همه جانبه‌ای در زمینه استفاده از منابع آب باشیم.
وی تصریح کرد: امروزه محصولات کشاورزی در کشور کشت می‌شود که در منابع کمتر محروم آبی نیز صرفه اقتصادی ندارد چه برسد به اینکه در منطقه خشکی مثل قم قرار باشد گیاهان پرآب‌بری چون یونجه و پسته کاشته شود؛ از طرفی کشاورزان و بهره‌برداران نیز نیازمند اطلاع‌رسانی درست هستند تا با اطلاع و آگاهی‌های کامل از مشکلات آبی کشور با این طرح همراهی کنند.
وی در پایان گفت: متأسفانه هنوز برخی متوجه خشک بودن اقلیم قم و کشور نشده‌اند و با چند باران تصور می‌کنند که منابع کشور احیا شده است؛ در حالی که منابع هزارساله ما در این چند سال به باد رفته است و به راحتی نمی‌توان جایگزینی برای آن‌ها پیدا کرد؛ قطعا حفظ این منابع آب نیازمند عزمی ملی و فرابخشی و ورود جدی مجلس و دولت و قوه قضائیه و نهادی فرهنگی کشور خواهد بود.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403