باغ‌موزه دفاع مقدس سبزوار در پیچ و خم وعده‌های مسئولان


باغ‌موزه دفاع مقدس سبزوار در پیچ و خم وعده‌های مسئولان

گروه شهرستان‌ها ــ بعد از گذشت 5 سال از وعده احداث باغ‌موزه دفاع مقدس که یادآور ایستادگی و مقاومت بزرگ‌مردانی است که جانشان را برای ذره ذره خاکشان فدا کردند، به سراغ مسئولان شهرستان می‌رویم تا از نزدیک با مشکلات احداث این پروژه آشنا شویم.

باغ‌موزه دفاع مقدس سبزوار در پیچ و خم وعده‌های مسئولاندر چهارمین روز از هفته نکوداشت سبزوار در اردیبهشت سال ۱۳۹۴، کلنگ احداث باغ‌موزه دفاع مقدس سبزوار در پارک شهدای گمنام به زمین زده شد. علی ارغیانی، رئیس کمیسیون ایثارگران شورای اسلامی شهرستان در این مراسم با بیان اینکه امید است با احداث این باغ موزه بتوانیم تنها اندکی از تجربه هشت سال مقاومت، ایثار و رشادت رزم‌آوران این سرزمین را در معرض نمایش قرار دهیم، بیان کرد: امروزه رسالت ثبت، ضبط و یادآوری ارزش‌ها و فرهنگ گرانقدر دفاع مقدس برعهده ما است.
در اردیبهشت سال ۹۵ ارغیانی با اشاره به اینکه سال گذشته پروژه ساخت باغ‌موزه دفاع مقدس سبزوار در کنار گلزار شهدای گمنام کلید خورد و با وعده افتتاح فاز اول این پروژه در همان سال افزود: حفظ آثار شهدا یک امر واجب و ضروری است که میراث ماندگاری به شمار می‌رود و می‎تواند تداعی‌کننده رشادت‎ها و شجاعت‎های آن غیورمردان باشد.
وی در رابطه با ساخت حسینیه شهدا نیز که سال 94 در کنار گلزار شهدای شهرستان سبزوار عملیات آغازین آن آغاز شد، عنوان کرد: امسال با مشارکت شورای شهر، شهرداری، بنیاد شهید و امور ایثارگران و خانواده‌های معظم شهدا این شهرستان، فاز اول آن به بهره‌برداری می‌رسد.
اکنون بعد از گذشت سه سال از کلنگ‌زنی این پروژه و طی شدن 5 سال از مطرح شدن ایده اولیه آن از طریق مسئولان تنها پیشرفت حاصل شده برای ساخت این باغ موزه هموار شدن بخشی از زمین‌های مربوطه در جوار شهدای گمنام است و احداث فوندانسیون ساخت حسینیه توسط خانواده شهداست.

تلاش برای حذف ردیف بودجه
علی ارغیانی در رابطه با مشکلات احداث باغ‌موزه دفاع مقدس و ساخت حسینیه شهدای سبزوار با بیان اینکه این پیشنهاد از دوره سوم شوراها برای زنده کردن نام و یاد شهدا و مستندسازی و تندیس آن‌ها آغاز شد، در گفت‌وگو با ایکنا خراسان رضوی، بیان کرد: سبزوار اولین شهری است که بعد از مراکز استان‌ها به دنبال احداث چنین مجموعه‌ای است و با پیگیری‌های فراوان از طریق سردار نجاتی و اداره‌کل حفظ آثار شهدای استان مجوز کتبی آن اخذ شده است.

وی با اشاره به اینکه در کنار محل تدفین شهدا به دلیل باز بودن فضای محیط بسیاری از بستگان و مادران شهدا در کنار فرزندانشان در هوای برفی و بارانی، سرمای هوا و گرمای تابستان حضور دارند و زیبنده نیست، افزود: پیشنهاد شد در کنار این محل با کمک خانواده شهدا و از طریق کمک شهرداری حسینیه شهدا احداث شود.

ارغیانی با تأکید بر اینکه با کمک خانواده شهدا فوندانسیون و سازه اصلی بنای حسینیه در همان ابتدا احداث شد، اما به دلیل عدم شناخت برخی از مسئولان از حوزه ایثار و مقاومت به بهانه منع قانونی در سال جاری بودجه تخصیص ندادند، گفت: برخی تلاش کردند تا ردیف بودجه کل این طرح حذف شود که با ممانعت و تلاش برخی دیگر از همکاران از این کار جلوگیری شد.

این آزاده دوران دفاع مقدس با تأکید بر اینکه هیچگونه منع قانونی در این طرح و احداث باغ موزه دفاع مقدس که مجوزش از طریق مسئولان تهران و مشهد و در سبزوار اخذه شده وجود ندارد، اضافه کرد: با پیگیری مجدد کمیسیون ایثار و کمک شهردار سبزوار مجددا موضوع از طریق کمیسیون انطباق بررسی و برخی دیگر از دوستان قانع شدند ردیف بودجه برگردد و بخشی از بودجه سال 98 به آن اختصاص داده شد.

هزینه برای شهدا اسراف نیست
رئیس کمیسیون ایثار شورای اسلامی سبزوار اظهار کرد: با داشتن بیش از هزار شهید و چندین هزار ایثارگر و داشتن تاریخی کهن در زمینه مقاومت نیاز به بیان تاریخ دفاع مقدس برای نسل جوان و مستندسازی دارد، برخی از مسئولان هزینه اینگونه بودجه‌ها را برای شهدا و ایثارگران اسراف بیان می‌کنند، در حالی که جز عبادت و بندگی برای خدا نیست و مشکل ما در جامعه امروزی به علت فراموشی ایثار و فداکاری گذشتگان و فراموشی و ایستادگی و مقامت جانبازان و شهداست.

وی بیان کرد: حسینیه شهدا و باغ موزه دفاع مقدس به صورت هیات امنایی در حال ساخت و اداره می‌شود. در این هیات امام جمعه شهرستان که در راس آن قرار دارند، تعدادی از اعضای شورا، شهردار و مسئولان بنیاد شهید حضور دارند و بهانه‌ای برای عدم نظارت بر بودجه‌های مصوب وجود ندارد.

ارغیانی با اظهار امیدواری برای تکمیل حسینیه شهدا تا هفته دفاع مقدس سال جاری اضافه کرد: اگر مشکلات بودجه و بحث‌های مطرح شده وجود نداشت، ساخت این مجموعه‌ها با جدیت بیشتری دنبال می‌شد و تاکنون بخشی از کار پیشرفت کرده بود.

این رزمنده دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه احداث باغ‌موزه دفاع مقدس هزینه زیادی دارد و دارای 8 فاز و متشکل از بخش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است، اضافه کرد: انتظار داریم در احداث این یادمان‌های دوران دفاع مقدس خیرین به کمک بیایند و فکر نکنند این مجموعه تنها توسط سپاه، بسیج، شهرداری، جهادسازندگی و یا بقیه ارگان‌های دولتی ساخته می‌شود و متعلق به فرد و مجموعه خاصی است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟