دره کلوگان شمیران


دره کلوگان شمیران  در اردیبهشت ماه با شکوفه های زیبای گیلاس و آلبالو به رنگ سفید مزین شده و در تیرماه شاخه های درختان گیلاس و آلبالو -که از کناره باغ ها سر به بیرون خم کرده اند- چشم هایتان را به تماشای هارمونی زیبای قرمز و سبز میوه ها و برگ ها دعوت می […] نوشته دره کلوگان شمیران اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای دیدنی ایران - سیری در...

دره کلوگان شمیران در اردیبهشت ماه با شکوفه های زیبای گیلاس و آلبالو به رنگ سفید مزین شده و در تیرماه شاخه های درختان گیلاس و آلبالو -که از کناره باغ ها سر به بیرون خم کرده اند- چشم هایتان را به تماشای هارمونی زیبای قرمز و سبز میوه ها و برگ ها دعوت می کنند. آنها که اهل طبیعت‌گردی هستند، منطقه امامه و کلوگان را بیشتر با مسیر دره کلوگان میشناسند. در این مسیر با عبور از میان کوچه‌ها و کوچه‌باغ‌های زیبای امامه بالا خود را به امامه پایین رسانده و سپس وارد دره کلوگان میشوید. مقصد طبیعت گردان در این مسیر، معمولاً روستای کلوگان در انتهای دره و یا آبشار کلوگان در نیمه راه است.کلوگان یا گلوکان یا کلیگان از روستاهای دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران شهرستان شمیران استان تهران ایران است. زبان مردم روستای کلوگان و حاجی‌آباد تاتی است.
مسیر پیاده روی کلوگان به امامه یکی از مسیر های دیدنی و تقریباً بکر اطراف تهران است که طبیعت دوستان در فصول مختلف سال ازجمله بهار و تابستان اقدام به پیمایش این مسیر می کنند. مسیر در امتداد دره و رودخانه کلوگان بوده و از شیب نسبتاً کم و ملایمی برخوردار است. شیب مسیر از امامه به سمت کلوگان است؛ یعنی کلوگان در ارتفاع پایین تر و امامه در ارتفاع بالاتر است. البته برنامه پیاده روی را از امامه به کلوگان نیز اجرا می کنند اما اگر قصد اجرای برنامه رفت و برگشت را دارید، از آنجا که امامه در ارتفاع بالاتری قرارگرفته، پیشنهاد می شود که مبدأ حرکت، کلوگان باشد. کل مسیر در امتداد دره به صورت مالرو یا پاکوب بوده و برای رسیدن به مقصد مشکل خاصی نخواهید داشت؛ به جز بخشی از مسیر (بعد از آبشار کلوگان) که در فصل پر آبی رودخانه شاید مجبور شوید که از مسیر سنگی و ریزشی در سمت چپ و بالای رودخانه عبور کنید.
از‌‌ همان ابتدای مسیر پیاده روی، کوچه باغ‌های زیبا و باغ‌های گسترده میوه نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. با‌غ‌هایی با درختان گیلاس، آلبالو، سیب، گلابی و گردو که در فصل بهار با شکوفه‌های زیبا و رنگارنگ و در تابستان و پائیز با میوه‌های خوش‌رنگ و بهشتی پذیرای نگاه مهمانان امامه هستند. درختان سیب در با‌غ‌های امامه تا اواسط و حتی اواخر مهرماه، مزین به سیب‌های قرمزی هستند که اهالی به آن سیب شمیرانی می‌گویند. تماشای تابلوی هزار رنگ پائیزی همراه با خش خش برگ‌های زیر پا، حس دل‌پذیری از یک پیاده‌روی پائیزی در دل طبیعت است که باید رفت و در امامه تجربه کرد.

دره کلوگان شمیران

آبشار کلوگان در سمت راست و حدود ۵۰۰ متر داخل یک دره فرعی قرار دارد که تا وارد دره نشوید آبشار قابل رؤیت نیست. وارد مسیر دره و رودخانه فرعی که شدید، کمی جلو‌تر، اگر خوب دقت کنید چشمه آب کوچکی را در سمت چپتان خواهید دید. ارتفاع آبشار کلوگان از کف دره، حدود ۳۰ تا ۴۰ متر و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۰۵۰ متر است.
پس از بازدید از آبشار کلوگان می‌توانید مسیر دره اصلی را همچنان به سمت پائین و کلوگان ادامه دهید. در این مسیر پس از حدود ۵/۱ تا ۲ ساعت پیاده روی در کف دره، به روستای کلوگان در ارتفاع ۱۸۵۰ متر می‌رسید. به فاصله حدود نیم ساعت بعد از آبشار، چشمه آبی در سر راه‌تان قرار دارد که می‌توانید از آب این چشمه نوشیده و برای ادامه راه بردارید.
باید یادآور شد که اگر اهل پیاده روی نیستید، به کلوگان نروید چون برای نشستن و اتراق در کنار باغ ها و رودخانه پرآب کلوگان لااقل باید چنددقیقه ای پیاده روی کنید. مقدار این پیاده روی بستگی به روز و ساعت ورود شما به روستا دارد؛ ت
رجیحاً پنجشنبه به کلوگان بروید و صبح زود. در این صورت شاید شانس ورود با خودرو به روستا را نیز داشته باشید؛ دهداری روستا در مبدأ ورودی روستا زنجیر گذاشته و آخر هفته (خصوصاً جمعه ها) از ورود خودروهای غیرساکن به داخل روستا جلوگیری می کند. همچنین در مبدأ ورودی روستا تابلویی نصب شده که در آن از گردشگران خواسته شده از ورود به روستا خودداری کنند! به هر حال اگر جلوی پل ورودی روستا به نگهبان و زنجیر برافراشته برخوردید باید خودروی خود را همانجا کنار جاده فشم پارک کرده و بقیه راه تا روستا را پیاده طی کنید. از سر جاده تا داخل روستا حدود ۵۰۰ متر راه در پیش دارید.
در این مسیر هر از گاهی باید عرض رودخانه را با پرش از روی سنگ ها یا عبور از پل های تنه درختی طی کرده و گاهی برای انتخاب و یافتن بهترین مسیر عبور، از فکر و خلاقیت خود کمک بگیرید. ناگفته پیداست که این جست وخیزها و این تلاش ها، خود یکی از جذابیت های مسیر است. هر چه در این مسیر بیشتر پیش می روید، دره کلوگان بیشتر زیبایی های خود را به رخ شما می کشد. باغ های سرسبز، رودخانه پرآب، گل های کوهی رنگارنگ و آبشار های کوچک و بزرگ در طول مسیر، مناظری هستند که در این دره بکر نگاهتان را به انتظار نشسته اند. در انتهای مسیر به امامه پایین می رسید. اگر قصد بازدید از روستای امامه را داشتید می توانید از مسیر باغ های امامه پایین به سمت امامه بالا رفته و از آنجا مسیر برگشت را مجددا در پیش بگیرید و یا اینکه از امامه بالا با تاکسی یا آژانس خود را به جاده فشم و سپس کلوگان برسانید. پیاده روی از کلوگان به امامه حدود ۳تا ۴ساعت (بسته به سرعت حرکت شما) زمان می برد. پیاده‌روی از امامه بالا تا آبشار کلوگان حدود ۵/۱ ساعت و تا روستای کلوگان در مجموع حدود ۳ ساعت زمان می‌برد.
در دره کلوگان تا آبشار، چشمه آب وجود ندارد. پس آب آشامیدنی به مقدار کافی همراه خود داشته باشید. همچنین پیمودن این مسیر نیازمند کفش مناسب است. تغذیه بین راه را هم فراموش نکنید.

دره کلوگان شمیران

منبع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو