گسترش پدیده «شاغلان فقیر» در استان تهران


گسترش پدیده «شاغلان فقیر» در استان تهران

معاون برنامه‌ریزی استان تهران با اشاره به گسترش درآمدزایی شهروندان تهرانی از محل اجاره مسکن یا دریافت سود بانکی گفت: پدیده «افراد دارای درآمد بیکار» به مرور به فرآیند مسئله‌دار استان تبدیل می‌شود.

به گزارش مشرق، شهرام عدالتی امروز در جلسه کارگروه اشتغال استان ضمن تحلیل وضعیت اشتغال و بیکاری استان تهران اظهار داشت: در سال ۹۵ با افزایش سطح تحصیلات در استان تهران شاهد افزایش نرخ مشارکت در استان بودیم.

بیشتر بخوانید:

طرح کارورزی چند نفر را مشغول به کار کرد؟+ جدول

افزایش سهم فارغ التحصیلان بیکار در کشور+ جدول

وی بیان کرد: استان تهران رتبه نخست جمعیت فعال و غیرفعال دانشگاهی کشور را دارد و اگر برای جمعیت دارای تحصیلات دانشگاهی چاره‌ای اندیشیده نشود با بیکاری فزاینده‌ای روبه رو می‌شویم می‌شویم، همچنین از ۷ میلیون جمعیت غیرفعال ۴۸ درصد خانه‌دار، ۲۸ درصد محصل و ۲۸ درصد دارای درآمد بیکاری هستند.

پدیده «افراد دارای درآمد بیکاری» چالش جدی استان تهران است

معاون برنامه‌ریزی استان تهران ادامه داد: افراد دارای درآمد بیکاری که از طریق اجاره دادن مسکن یا دریافت سود بانکی درآمد دارند در استان تهران در حال افزایش است که به مرور به فرآیند مسئله‌دار استان تبدیل می‌شود، همچنین اکثر افراد ۲۵ تا ۲۹ سال بیکار هستند که این سن به سمت ۳۲ سال در حال افزایش است و بیشترین بیکاری در میان افراد دارای تحصیلات عالی است و افراد بیسواد میزان اشتغال بیشتری نسبت به افراد باسواد دارند.

عدالتی با بیان اینکه در سال ۹۵ نرخ بیکاری استان تهران ۱۱ درصد بود عنوان کرد: در سال ۹۶ نرخ بیکاری استان تهران ۱۱.۱ درصد و در سطح کشور ۱۱.۹ درصد بود که در سال ۹۷ به ۱۲ درصد در کشور رسید، که اگر در ۲۰ سال گذشته نرخ بیکاری استان و کشور مقایسه شود به طور متوسط نرخ بیکاری استان تهران از تراز کشوری کمتر بود.

وی همچنین با اشاره به نرخ بیکاری در میان شهرستان‌ها گفت: نرخ بیکاری در پاکدشت ۵.۷ درصد و تهران ۱۱.۵ درصد می‌باشد که مسأله اصلی شهرستان تهران است یعنی هرچه بار جمعیتی آن بیشتر می‌شود نرخ بیکاری نیز افزایش پیدا می‌کند.

عدم توجه به استان تهران به عنوان استانی صنعتی خطای استراتژیک است

معاون سازمان برنامه‌ریزی استان تهران با اشاره به میزان اشتغال در استان تهران تصریح کرد: میزان اشتغال استان در حوزه کشاورزی ۲.۲ درصد، در حوزه صنعت ۳۲.۴ درصد، در حوزه خدمات ۶۰.۹ درصد و اظهار نشده ۴.۵ درصد می‌باشد.

عدالتی با بیان اینکه بخش اعظم شاغلان در بهارستان، پاکدشت و اسلامشهر شامل بخش صنعت است تأکید کرد: خطای استراتژیک است که بگوییم استان تهران صنعتی نیست، استان تهران به شدّت صنعتی است بنابراین اشتغال‌زایی در حوزه صنعت با توجه به اینکه اشتغال پیرامونی ایجاد می‌کند از اهمیت بسیاری برخوردار است.

خطر پس‌زدگی شهری در کمین استان تهران قرار دارد

وی افزود: رکود مسکن به شدّت اشتغال استان تهران را تهدید می‌کند و اگر در ۱۰ سال آینده میزان هزینه زندگی در تهران افزایش پیدا کند شاهد پس‌زدگی شهری خواهیم بود که مردم برای اشتغال و سکونت به اطراف تهران می‌روند ضمن اینکه پدیده شاغلین فقیر را نیز در استان تهران داریم.

معاون سازمان برنامه‌ریزی استان تهران سپس با اشاره به توزیع اعتبارات سال ۹۷ بیان کرد: ۲۰ درصد اعتبارات تخصیص داده شده است و مابقی براساس عملکرد تخصیص داده می‌شود بنابراین دستگاه‌های استان باید اعلام کنند که در قالب تبصره ۱۸ در سال گذشته چقدر تخصیص اعتبار داده شده و چه میزان عملکرد داشته‌اند، همچنین تبصره ۱۸ برای سال جاری نیز اختصاص پیدا می‌کند.

شهرداری‌ها بزرگترین همیار دولت در توسعه اشتغال هستند

عدالتی در پایان با اشاره به نقش شهرداری‌ها در حوزه اشتغال خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اثرگذاری در آینده اشتغال استان تهران را شهرداری‌ها دارند چرا که ۲۰ درصد بافت فرسوده در تهران وجود دارد که اگر بازسازی آن‌ها عملیاتی شود تأثیر شگرفی در حوزه اشتغال دارد چرا که فعال شدن حوزه مسکن به افزایش اشتغال منجر می‌شود، بنابراین شهرداری تهران و شهرداران شهرستان‌ها باید در این جلسات حضور فعالی داشته باشند و حتی می‌توانند به عنوان بزرگترین همیار دولت در توسعه اشتغال ایفای نقش کنند.

منبع: تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی