دلیل اختلالات سیستم اقلیمی چیست؟


دلیل اختلالات سیستم اقلیمی چیست؟

دبیر کارگروه پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران، گفت: اوجود خشکسالی‌های بزرگ و ادامه دار، کمتر شدن ترسالی‌ها و بالا رفتن میزان تبخیر، کاهش بارندگی و از بین رفتن پوشش گیاهی به دلیل تابش زیاد، بالا رفتن دمای زمینه‌ای و فراگیر شدن بخشی از انواع بیماری‌ها و تغییرات بزرگ جمعیتی از دیگر اختلالات در سیستم اقلیمی است.

عزیر عابسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه حدود ۴ هزار و ۶۰۰ میلیون سال از سن زمین می‌گذرد، اظهار کرد: پس از گذشت حدود ۳۰۰ میلیون سال از سرد شدن گدازه آتشین، پوسته زمین شکل و به تدریج روی آن آب جمع شد که تقریباً ۳ میلیارد سال در آن آب حیات ادامه پیدا کرد تا در نهایت ۶۰۰ میلیون سال پیش حیات در زمین شکوفا شد.

وی با اشاره به اینکه متان و دی اکسید کربن باقیمانده از میلیاردها سال پیش زمین را آلوده کرده است، تصریح کرد: جلبک‌ها میلیاردها سال با تلاش خود کربن هوا را جذب و وارد رسوبات و اعماق خاک کردند که اکنون پس از گذشت ۲۵۰ سال از انقلاب صنعتی، کربن تجمیع شده استخراج و مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث زیاد شدن غلظت دی اکسید کربن اتمسفر شده است.

دبیر کارگروه پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با بیان اینکه از ۲۵۰ سال گذشته پدیده گلخانه‌ای در حال رخ دادن است و غلظت دی اکسید کربن در اتمسفر که ۲۵۰ پی تی ام بود هم اکنون از مرز ۴۱۵ گذشته، گفت: پدیده گرمایش جهانی یکی از دلایل تغییر اقلیم بوده که از حالت نرمال و طبیعی خودش به سمت گرم‌تر شدن می‌رود و تا هر جا که برداشت جمعیت از منابع فسیلی بیشتر باشد این پدیده تشدید شده است.

عابسی در ادامه با اشاره به اینکه مصرف وحشتناک سوخت‌های فسیلی، کشاورزی، کارخانه‌های سیمان و مشابه آنها باعث شده تا غلظت دی اکسید کربن به این سرعت بالا رود و زمین به پدیده تغییر اقلیم دچار شود، افزود: گرم شدن یخ‌های یخچال‌های گرینلند، قطب شمال و جنوب یکی از عوارض گرمایش جهانی زمین بوده و پیش بینی می‌شود تا ۵۰ الی ۱۰۰ سال آینده با گرم شدن یخچال‌ها و بالا آمدن سطح آب دریاها بخشی از جزایر در اقیانوس آرام اطلس و حتی خلیج‌فارس را از دست خواهیم داد.

عضو هیأت علمی گروه عمران دانشگاه نوشیروانی بابل، خاطرنشان کرد: وجود خشکسالی‌های بزرگ و ادامه دار، کمتر شدن ترسالی‌ها و بالا رفتن میزان تبخیر، کاهش بارندگی و از بین رفتن پوشش گیاهی به دلیل تابش زیاد، بالا رفتن دمای زمینه‌ای و فراگیر شدن بخشی از انواع بیماری‌ها و تغییرات بزرگ جمعیتی از دیگر اختلالات در سیستم اقلیمی است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: پاک کردن صورت مسئله و انداختن مسئولیت دیگران چیزی را تغییر نمی‌دهد و با پذیرفتن اینکه در دنیای تکنولوژی و علم به سر می بریم، ایده و ایدئولوژی‌های قدیمی در این حوزه‌ها پاسخ نمی‌دهد بلکه باید با بالا بردن اطلاعات و برنامه ریزی دقیق به فکر چاره بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل ادامه داد: از دیگر راهکارها سوق دادن استراتژی و طرح‌های توسعه کشور و برنامه‌های اجتماعی، تولیدی و کشاورزی بوده چرا که کشور دچار خشکسالی طولانی‌تر و کمبود منابع آب می‌شود.

عابسی حاکم شدن علم در فرهنگ کشور را مهم دانسته و گفت: آگاهی مردم از مدارس تا دانشگاه‌ها و کتب درسی متناسب با دنیای مدرن و تغییر الگوهای مصرف می‌تواند مؤثر باشد، اگر چه در کشور ایران از نظر منابع نفتی غنی هستیم اما از نظر منابع آب و کشاورزی فقیریم و نمی‌توان آب را وارد کشور کرد.

این استاد دانشگاه با ابراز نگرانی از اینکه در ضایعات نان، مصرف بیش از حد آب در منزل و ضایعات کشاورزی جز کشورهای با رتبه‌ی بالا هستیم، خاطرنشان کرد: توسعه و شکل گیری فرهنگ و الگوی مصرف به تطبیق با دنیای جدید و تغییرات اقلیمی می‌تواند کمک بسیار بزرگی باشد و با توجه به اینکه در دنیای دیجیتال و الکترونیک به سر می بریم فرهنگ عمومی باید به سمت تغییر سوق داده شود.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403