شهریار پرهیزگار؛ موذن و قاری جوان قرآن


شهریار پرهیزگار؛ موذن و قاری جوان قرآن

اذان پرهیزگار به عنوان یک قاری و موذن ایرانی، سالیان بسیاری است که زینت بخش لحظات اذانگاهی است.

استاد «شهریار پرهیزگار» در 25 مردادماه سال 1343 هــ.ش در شهر تهران دیده به جهان گشود، اشتیاق او به آموختن قرآن و نیز محیط مذهبی خانواده، یکی از عوامل اصلی در گرایش به قرآن در وی شد.

او می‌گوید: میل و اشتیاق درونی به شنیدن نغمات روحانی، اعم از دعا و قرآن که به‌ ویژه توسط مادرم در برخی مواقع به شکلی محزون تلاوت می‌شد، مرا ترغیب می‌کرد و یکی از تفریحات کودکی من این بود که گوشه‌ای می‌نشستم و مسابقه‌ قرآنی برای خودم ترتیب می‌دادم و خود را قاری تجسم می‌کردم و احساس می‌کردم که از من دعوت شده برای اجرای برنامه و در شروع مسابقه باید من بخوانم بعد هم با یک لحن و وضعیت خاصی شروع می‌کردم به خواندن. خانواده این را که دیدند بیشتر توجه‌شان جلب شد و مرا به جلسات قرآن راهنمایی کردند.

استاد شهریار پرهیزگار در سال 1352 که 9 سال بیشتر نداشت، با شنیدن چند تلاوت زیبا از مسابقات جهانی در مالزی که از طریق تلویزیون پخش می‌شد، مجذوب تلاوت قرآن شد و به‌ ویژه تلاوت استاد «محمدتقی مروت» که رتبه نخست آن سال را در مسابقات مالزی کسب کرد، بر او اثری ویژه گذاشت و زندگی آینده‌اش را در مسیر قرآن رقم زد.

شهریار پرهیزگار، روخوانی، روان‌خوانی و مباحث اجمالی در زمینه تجوید مقدماتی را در محضر استاد «ادیب» و تجوید، صوت و لحن قرآن کریم را نیز هم‌زمان در جلسات استاد «مروت» آغاز کرد و سپس با راهنمایی استاد مروت در جلسات درس استاد «مولایی» حضور یافت و بدین ترتیب، حفظ قرآن را نیز آغاز کرد.

وی اولین بار به‌ صورت رسمی در مسابقات قرآنی که در سال 1356 در مسجد «لاله‌زار» و در مقابله با رژیم طاغوت برگزار شد به تلاوت قرآن پرداخت، در این مراسم که بسیار باشکوه برگزار شد آیاتی از سوره مبارکه «یوسف» را به زیبایی تلاوت کرد.

پرهیزگار پس از دریافت دیپلم در سال 1360، در دانشگاه شهید بهشتی تهران و در رشته کامپیوتر و نرم‌افزار تحصیل خود را آغاز کرد و مدرک کارشناسی این رشته را دریافت کرد و در سال 1369 ازدواج کرد که ثمره این ازدواج دو فرزند است.

پرهیزگار قرآن کریم را در طول سه سال در جلسات حفظ استاد مولایی از حفظ ‌کرد و در بسیاری از مسابقات داخلی در کشور شرکت کرد و رتبه‌های ممتاز به دست آورد. در سال 1362 در مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حفظ 15 جزء رتبه نخست را کسب کرد، همچنین در سال 1364 در حفظ 20 جزء رتبه دوم را در کشور عربستان به دست آورد و در سال 66 هم استاد پرهیزگار در رشته حفظ کل قرآن کریم در مسابقات بین‌المللی ایران شرکت کرد و رتبه نخست این مسابقات را از آن خود کرد.

وی علاوه بر این، در سال 71 نیز به رتبه نخست مسابقات کشور عربستان در رشته حفظ کل دست یافت، وی شیرین‌ترین خاطرات فراموش‌نشدنی خود را دست‌بوسی امام خمینی (ره) و تفقد و صمیمیت ایشان با او می‌داند و خاطره دیگر را ورود به داخل کعبه پس از انجام مسابقات عربستان در سال 66 می‌داند.

پرهیزگار از استادانی چون «رفعت، شعشاعی، مصطفی اسماعیل و شعیشع» به‌عنوان قاریان برتر پیشکسوت در کشور مصر یاد می‌کند، همچنین در میان استادان حاضر در کشور مصر از «شحات محمد انور، اللیثی و نعینع» به‌عنوان قاریان برتر کشور مصر نام می‌برد.

وی مانند بسیاری دیگر از استادان و صاحب‌نظران تلاوت قرآن معتقد است که قاری قرآن شایسته است در ابتدای کار از یک قاری مصری برجسته تقلید کند و در این مرحله باید از هرگونه ابداع و ابتکار سبک نوین پرهیز کند.

این قاری قرآن معتقد است پس از سپری‌کردن این دوره می‌توان سبکی نو ابداع کرد، به همین دلیل خود او نیز در ابتدا از مرحوم استاد «عبدالباسط» سپس مرحوم «منشاوی» و پس از آن از «مصطفی اسماعیل» تقلید کرده است.

استاد پرهیزگار به قاریان جوانی که در ابتدای راه هستند سفارش می‌کند که در شنیدن تلاوت‌ها برای یادگیری، توجه و دقت بالایی داشته باشند یعنی به صورت تفننی به تلاوت گوش ندهند بلکه به تمام ظرایف و ریزه‌کاری‌های تلاوت قاری مورد تحقیق، گوش بسپارند.

اذانی با صدای شهریار پرهیزگار در آرشیو صدا و سیما موجود است که بر خلاف نوع اذانهای دیگر، استودیویی نیست؛ بلکه در اصل، پیش از اقامهٔ یکی از نمازهای جمعه در دانشگاه تهران در سالهای اول دههٔ ۶۰ گفته شده‌است. مرحوم مرتضایی‌فر (مجری مراسم نماز جمعه) در همان مراسم، یادآور شد که شهریار پرهیزگار پس از موفقیت در حفظ نصف و سپس دوسوم قرآن کریم، هم‌اکنون در حال حفظ کل قرآن کریم است.

منابع:

ـ sadeghain.net

ـ ویکی پدیا

پایان پیام/500

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج