مقام سابق پنتاگون: سعودی‌ها فقط سلاح آمریکایی انبار می‌کنند، اما استفاده از آن را بلد نیستند


مقام سابق پنتاگون: سعودی‌ها فقط سلاح آمریکایی انبار می‌کنند، اما استفاده از آن را بلد نیستند

 «مایکل مالوف»، تحلیلگر ارشد وزارت دفاع آمریکا در سال‌های گذشته بامداد شنبه (به وقت تهران) درباره ناتوانی عربستان سعودی در استفاده از سلاح‌های آمریکایی توضیحاتی کرد.

مقام سابق پنتاگون: سعودی‌ها فقط سلاح آمریکایی انبار می‌کنند، اما استفاده از آن را بلد نیستند

مالوف در واکنش به گزارش‌هایی که رسانه‌ها در خصوص همکاری‌های هسته‌ای اخیر میان آمریکا و عربستان سعودی منتشر کرده‌اند گفت: «هدف از این کار این است که به آن‌ها توانمندی ساخت بمب‌های هسته‌ای داده شود، اما ما شاهد هستیم بمب‌هایی که آن‌ها تا به حال دریافت کرده‌اند برای کشتن غیرنظامیان در یمن مورد استفاده قرار گرفته‌اند.»

او تصریح کرد در صورتی که عربستان سعودی موفق به ساخت سلاح هسته‌ای شود، آمریکا هیچ کنترلی روی اوضاع نخواهد داشت. وی گفت: «من در وهله اول توانایی‌های آن‌ها در این زمینه را زیر سوال می‌برم، چون الان هفت سال است که درگیر جنگ هستند و به نظر نمی‌رسد در شُرف پیروزی می‌شوند. دوم اینکه، آن‌ها همه این تجهیزات را در اختیار دارند، اما بلد نیستند [از آن‌ها استفاده کنند.]می‌دانید، فقط آن‌ها را انبار می‌کنند، بلد نیستند از آن استفاده کنند.»

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

مالوف در بخش دیگری از این مصاحبه نظرش را در خصوص تصمیم روز جمعه دولت ترامپ برای تحریم بخشی از صنعت پتروشیمی ایران نیز ارائه کرد.

خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای جمعه اعلام کرد «شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس» و ۳۹ شرکت پتروشیمی زیرمجموعه آن و همچنین عاملان فروش این شرکت را به دلیل حمایت مالی از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

مقام سابق پنتاگون در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص این اقدام گفت: «آن‌ها می‌خواهند فشار فزاینده‌ای به ایران تحمیل و این کشور را وادار به تسلیم کنند. مسئله بسیار بسیار روشن است. نمی‌دانم در مقطع کنونی چه انتظاری از ایرانی‌ها دارند.»

او با بیان اینکه ایران به توافق هسته‌ای برجام پایبند بوده و این طرف آمریکایی بوده که از آن خارج شده تصریح کرد که تهران در حال حاضر اعتمادی به واشنگتن ندارد.

مالوف گفت: «ایرانی‌ها ممکن است درباره انگیزه‌های دولت ترامپ دچار تردید باشند و به آن اعتمادی نداشته باشند. باید این را به خاطر داشت که این دولت ترامپ بود که بعد از این همه تلاش برای حاصل شدن توافق هسته‌ای نتوانست به تعهداتش پایبند باشد- آن‌ها (ایرانی‌ها) کاملاً پایبند بودند.»

وی اضافه کرد: «بنابراین، می‌توان حدس زد که ایرانی‌ها در مقطع کنونی ممکن است به چه نقطه‌ای رسیده باشند. [آن‌ها می‌گویند]ببینید، به شما اعتماد نداریم، چون شما نمی‌توانید توافق‌هایتان را نگهدارید؛ آن‌ها می‌توانند برجام را مثال بزنند، چون دولت‌ها قرار است توافق‌های دولت قبلی را حفظ کرده و ادامه دهند.»

مقام اسبق پنتاگون در پاسخ به سوالی در خصوص پیام‌های متناقض ترامپ در خصوص ایران- که از یک طرف بر تهدید نظامی و از طرف دیگر بر دعوت به دیپلماسی استوار است- گفت: «او سعی دارد از اهرم فشار علیه آن‌ها استفاده کند، مشابه همان کاری که با کره شمالی انجام داد.»
منبع: «راشاتودی»،

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان