هزار و یک دردسری که ترامپ در انگلیس به وجود آورد


هزار و یک دردسری که ترامپ در انگلیس به وجود آورد

ترامپ پیش از ترک واشنگتن به مقصد لندن، در مصاحبه‌ای اظهاراتی را بیان کرد که آتش خشم مردم انگلیس را شعله‌ورتر کرد.

هزار و یک دردسری که ترامپ در انگلیس به وجود آورد
به گزارش فانوس، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در موجی از اعتراضات مردمی و سیاستمداران بریتانیایی وارد لندن شد تا با دولتی که در پایان عمر خود قرار دارد، دیدار و گفتگو کند. این برای دومین بار است که ترامپ در مقام ریاست جمهوری آمریکا به لندن سفر می‌کند و انتظار می‌رود جنجال‌ها و حواشی این سفر از دیدار قبلی بیشتر باشد.

ترامپ پیش از ترک واشنگتن به مقصد لندن، در گفت و گویی با روزنامه بریتانیایی سان، اظهاراتی را بیان کرد که آتش خشم مردم بریتانیا را شعله ورتر کرد. رئیس جمهوری آمریکا در اظهاراتی کاملا مداخله جویانه، از نخست وزیری احتمالی بوریس جانسون جانبداری کرد و از مقامات لندن خواست به سرعت و به هر شکل ممکن حتی بدون توافق، از اتحادیه اروپا خارج شوند.

البته به نظر می‌رسد ترامپ در نخستین سفر رسمی به بریتانیا که به دعوت ملکه الیزابت انجام گرفته است، موضوعات دیگری را برای بحث با مقامات بریتانیایی مطرح کند. به عنوان مثال، آینده مناسبات دو کشور در دوران پسابرگزیت، آینده ناتو، همکاری‌های اقتصادی و امنیتی وهمچنین، بررسی تحولات جهانی از جمله تحولات منطقه غرب آسیا در دستور کار مذاکراتی ترامپ با ترزا می‌قرار دارد.

با این حال، بحران سیاسی در داخل دولت بریتانیا، تصمیم به کناره گیری می‌از نخست وزیری و ابهام درباره نخست وزیر بعدی، موفقیت مذاکرات سران دو کشور را در لندن زیر سایه ابهام فرو برده است؛ به ویژه این که ترامپ با کنار گذاشتن پروتکل‌های سیاسی، هم اکنون به یکی از حامیان اصلی دو جریان عمده سیاسی بریتانیا، یعنی اروپا گرایان و اروپاستیزان بدل شده است. ترامپ و مشاورانش امیدوارهستند با روی کار آمدن فردی همچون بوریس جانسون، شهردار سابق لندن و وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا، شکاف در درون اتحادیه اروپا بیش از پیش تشدید شود. از دید ملی گرایان اقتصادی در واشنگتن، اتحادیه اروپا محصول روند جهانی شدن و حامی اصلی آن به شمار می‌آید و انسجام در اروپا مانع شکل دادن به نظم آمریکایی حول محور «اول آمریکا» خواهد شد. به همین دلیل ترامپ از افراطی‌ترین مخالفان بروکسل در بریتانیا همچون بوریس جانسون یا «نایجل فراژ» حمایت می‌کند.

این رفتار حمایتگرانه رئیس جمهوری آمریکا از یک جریان سیاسی خاص در بریتانیا، نه فقط خشم عمومی را در این کشور برانگیخته بلکه به اعتراضات کم سابقه سیاستمداران ارشد از جمله جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر منجر شده است؛ تا جایی که وی در آستانه سفر رئیس جمهوری آمریکا با تاکید بر این که دولت کنونی به ریاست می‌نباید فرش قرمز برای ترامپ پهن کنند، افزود: «نخست وزیر بریتانیا را مردم این کشور و نه ترامپ انتخاب می‌کنند.» صادق خان، شهردارمسلمان شهر لندن نیز ترامپ را به فاشیست‌های قرن بیستم تشبیه کرد.

به هرحال، اکنون چنین به نظر می‌رسد با رویکرد مداخله جویانه ترامپ در امور داخلی بریتانیا و همچنین بحران سیاسی ناشی از استعفای ترزا می‌از نخست وزیری این کشور، سفر سه روزه رئیس جمهوری آمریکا به لندن تاثیر چندانی در تقویت روابط دو کشور نداشته باشد. ضمن این که اعتراضات شدید خیابانی علیه ترامپ، به ویژه گرداندن بالن بزرگی از وی موسوم به «بچه ترامپ» در خیابان‌های شهر لندن بیانگر آن است که بسیاری از بریتانیایی‌ها دوست ندارند کشورشان همچنان تابع و دنباله روی سیاست‌های واشنگتن باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت