دبیرکل سازمان ملل: جهان با جنگ سرد جدیدی مواجه شده است


دبیرکل سازمان ملل: جهان با جنگ سرد جدیدی مواجه شده است

آنتونیو گوترش با بیان اینکه کشورهای جهان باید از جنگ سرد جدید بپرهیزند، اظهار داشت: باید از اشتباهات گذشته درس گفت و برای مقابله با چالش ها اختلافات را کنار گذاشت.

به گزارش جماران؛ دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: جهان با جنگ سرد جدیدی مواجه شده است و من از تمام کشورهای انتظار دارم برای پایان دادن به این جنگ و تغییر این وضعیت با یکدیگر همکاری کنند.

آنتونیو گوترش روز جمعه در نشست عمومی بیست و سومین همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ اظهار داشت: ما معتقدیم که همه کشورها باید در نظام چندقطبی جهانی و همکاریها و تلاش های چندجانبه سهم داشته باشند و دنیا تنها آمریکا و چین نیست چرا که قدرت های اقتصادی جدیدی همچون هند و روسیه بوجود آمده اند.

گوترش با بیان اینکه کشورهای جهان باید از جنگ سرد جدید بپرهیزند، اظهار داشت: باید از اشتباهات گذشته درس گفت و برای مقابله با چالش ها اختلافات را کنار گذاشت.

دبیر کل سازمان ملل با بیان اینکه چالش های جهانی نیاز به پاسخ های جهانی دارد و هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی بر مشکلات بین الملل چیره شود، اظهار داشت: سیستمی (سازمان ملل متحد) که ۷۵ سال پیش پس از پایان جنگ جهانی دوم بوجود آمد توانسته بشر را از جنگ های زیادی نجات دهد اما امروز ما شاهد آن هستیم که ارزش های بوجود آمده توسط ملل متحد بی اعتبار شده یا از سوی برخی (دونالد ترامپ) به چالش کشیده می شود.

گوترش از اولویت های اصلی این سازمان به عدالت در عرصه جهانی در شرایط جهانی شدن اشاره کرد و افزود: بسیاری امروز به دلیل شرایط حاکم بر جهان ثروتمند شده و از رفاه نسبی برخوردار هستند اما موج رفاه و توسعه همه بشریت در سراسر جهان را فرا نگرفته است از این رو ما در نقاط مختلف جهان شاهد مهاجرت مردم هستیم و روز بروز بدهی برخی کشورها بیشتر می شود.

وی به تغییرات آب و هوایی نیز به عنوان چالش بزرگ بشر اشاره کرد و هشدار داد که این مساله بر وضعیت تک تک مردم دنیا تاثیر منفی می گذارد و تنها شامل حال برخی کشورها نمی شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان اینکه این سازمان در دستور کار خود برنامه ای دارد تا نهایتاً در سال ۲۰۳۰ سیستمی برای بهبود وضع همه مردم جهان ارایه کند، اظهار داشت: روند گرم شدن زمین ادامه دارد و متاسفانه اراده سیاسی برای مقابله با این وضعیت دیده نمی شود هرچند که تلاش ها در این زمینه همچنان با قدرت ادامه دارد.

نشست عمومی همایش اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ در حالی برگزار شده است که درآن روسای جمهوری روسیه، چین، بلغارستان و نخست وزیران ارمنستان و اسلواکی حضور دارند.

خانم سوفیکا شواردنادزه مجری این اجلاس است.

همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ از دیروز پنجشنبه با حضور نمایندگانی از بیش از ۱۴۰ کشور از جمله سید ضیا هاشمی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آغاز به کار کرد و ولادیمیر پوتین در نخستین برنامه کاری خود برای شرکت در این همایش، میزبان مدیران رسانه‌های شاخص جهان بود.

در نشست بین المللی دو روزه سن پترزبورگ، ده‌ها کنفرانس اقتصادی و رسانه‌ای برگزار می‌شود و بیش از ۱۴ هزار نفر از جمله مقام‌های ارشد کنونی و پیشین کشورها، سازمان‌های بین المللی و شخصیت‌های مختلف حضور دارند.

رئیس صندوق بین المللی پول و رئیس سازمان ملل ازجمله دیگر مقام‌های عالی شرکت کننده در همایش سن پترزبورگ هستند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید