به گزارش خبرنگار برنا، شهر اهواز روزهای سختی را سپری کرده و روزهای سخت تری را نیز پیش رو دارد. علاوه بر مشکلات زیرساختی و دیرینه مانند ریزگردها، وضعیت شبکه فاضلاب، رکود پروژه های عمرانی و معضلات شهری فراوان، بروز سیل در ابتدای سال ۹۸ نیز مشکلات عدیده ای را برای اهواز و استان خوزستان به وجود آورد.

سیل بیش از ۴۰۰ هزار نفر از مردم خوزستان را آواره کرده و میلیاردها ریال خسارت به بار آورده است. در این میان تلاش های شبانه روزی مسوولین ارشد استانی بر کسی پوشیده نیست.

وجه بارز غلامرضا شریعتی، از ابتدای انتصابش، تلاش و پشتکار شبانه روزی است. او نشان داد مرد روزهای سخت است. از همان ابتدای کارش هر روز با یک بحران جدید و غریب الوقوع دست و پنجه نرم کرد و نشان داد علی رغم جوانی، می تواند نیروهای مختلف فکری و اجرایی را بسیج و مدیریت کند.

کاری که در بحران سیل و پسا سیل انجام داد و هنوز هم ادامه دارد. کنترل ورودی و خروجی سدها، تعیین برنامه زمانبندی برای تخلیه روستاها و شهرهای سیل زده، حضور دایم و شبانه روزی در میدان عمل، تنها گوشه ای از عملکرد استاندار خوزستان است‌.

هر چند عده ای تلاش کردند نقطه قوت فعالیت های استاندار خوزستان را، به ندیدن خانواده و فرزندانش تقلیل دهند؛ اما واقعیت این است که نقطه قوت عملکرد او، سوای از فداکاری و خویشتن داری، گرفتن مشاوره های تخصصی و تنظیم برنامه کارشناسی برای کنترل و برون رفت از بحران سیل بود. نکته ای که در میان انتقادها و تمجید های ابتدای سالِ سیل، مغفول ماند.

از دیگر سو، موسی شاعری نیز بلافاصله پس از بحران سیل، به عنوان جوانترین شهردار اهواز انتخاب شد. شاید اگر او سودای میز و مقام در سر داشت، هرگز در این موقعیت، این مسوولیت خطیر را نمی پذیرفت؛ شهری سیل زده با سیل بندهایی شبیه سنگرهای دوران جنگ، همان قدر مظلوم، همانقدر بحران زده.

قبول مسوولیت در این شرایط سخت، واقعا جرات می خواهد و شاعری نشان داد این ویژگی را دارا است.

او نیز به مثابه شریعتی در روزهای آغازین کار، سرکشی و بازرسی از پروژه های شهری و مناطق محروم مانند عین دو را در اولویت کاری خود قرار داد. جلسات اداری مدیران شهری را به بعد از وقت اداری موکول کرد و در اقدامی شجاعانه اعلام کرد"شهرداری اهواز باید اتاق شیشه ای باشد".

شاعری همچنین در برنامه ی پیشنهادی خود به اعضای شورای شهر اهواز، از جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی خبر داد. این نکته نشان دهنده ی این است که شهردار جوان مشکلات و نیازهای شهر اهواز را شناخته و راه برون رفت از آنها را نیز یافته است.

این اولین باری است که شهر اهواز و استان خوزستان، همزمان از حضور استاندار و شهرداری جوان و پر تلاش بهره مند هستند و شاید تنها فرصت طلایی برای پیشرفت و توسعه نیز باشد.

فرصتی که تنها با همدلی و همگرایی می توان از آن سود برد و کلانشهر محروم اهواز را از وضعیت فعلی نجات داد.

شاید در نگاه اول به نظر برسد این دو فرد، تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند اما واقعیت این است که شریعتی و شاعریِ جوان بسیار شبیه هم هستند!

شاعری و شریعتی هر دو پر تلاش و جوان هستند. هر دو نشان داده اند سوای از جناح و طرز تفکر های سیاسی، اهل مذاکره اند و کیفیت عملکرد، اولویت هر دوی آنها است.

جوان گرایی در گام دوم انقلاب اسلامی، یکی از نکات شاخصی است که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر آن تاکید فراوان داشته است.

قطعا بهره مندی از این نیروهای تلاشگر، بومی و نخبه، نیازمند حمایت همه جانبه اقشار و طیف‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. نکته ای که در کنار پتانسیل های فراوان، می تواند هم راهگشا و هم مانع باشد؛ به شرطی که اولویت با منافع مردم باشد نه منافع فردی و جناحی.

یادداشت: پروا آقاخانی