قدرت مانور بالای شاهین آفریقایی در حال پرواز | فیلم


قدرت مانور بالای شاهین آفریقایی در حال پرواز | فیلم

شاهین گاس آفریقایی (African goshawk) گونه‌ای از خانواده شاهین‌هاست. قدرت مانور پروازی این پرنده بسیار بالاست و برای ساخت تجیزات نظامی جنگی ساختار بدن و پرواز او مورد مطالعه قرار گرفته است. ناخن بلند انگشت دوم پای این پرنده منحصر به فرد است و در هیچ پرنده شکاری دیگری دیده نمی‌شود که در سرعت بالا برای شکار مورد استفاده قرار می‌گیرد.توان مانور...

شاهین گاس آفریقایی (African goshawk) گونه‌ای از خانواده شاهین‌هاست. قدرت مانور پروازی این پرنده بسیار بالاست و برای ساخت تجیزات نظامی جنگی ساختار بدن و پرواز او مورد مطالعه قرار گرفته است. ناخن بلند انگشت دوم پای این پرنده منحصر به فرد است و در هیچ پرنده شکاری دیگری دیده نمی‌شود که در سرعت بالا برای شکار مورد استفاده قرار می‌گیرد.توان مانور پروازی بالای این پرنده به حدی است که درختان انبوه جنگل نیز نمی‌توانند از سرعت او کاسته یا مانع پروازش شوند.

سرعت پرواز این پرنده تیزبال در حالت عادی تا ۶۰ کیلومتر در ساعت و در حالت شیرجه تا ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.دلیل این سرعت بالای او شکل بالهایش است. شکل گرد وسط بالهای او مقاومت هوا در برابر بدنش را کاهش داده و حجم کوچک بدن و بالهایش در مقایسه با سایر پرندگان شکاری در عبور از لابه لای درختان بسیار موثر است.علاوه بر اینها دم بلند این پرنده مانند یک فرمان به او کمک می‌کند تا بدون کاهش سرعت چشمگیر جهت حرکت خود را به سرعت تغییر دهد.

علاوه بر بالها و شکل خاص بدن، برای عدم برخورد با موانع بسیار جنگل در سرعت بالا این پرنده به سنسورهای قدرتمندی مجهز است.شاهین قدرتمندترین قوه بینایی در میان حیوانات را داراست. بخش بینایی مغز این پرنده قابلیت دریافت حدود ۱۰۰ میلیون تصویر در هر سانتی متر مربع را داراست و همچنین چشم‌های این پرنده دارای ماهیچه‌های ثانویه‌ای هستند که منحصر به این گونه است.

یک سایبان استخوانی در بالای چشم این پرنده وجود دارد که از چشم آن در مقابل آسیب دیدگی هنگام شکار محافظت می‌کند و ظاهر جذابی به او می‌بخشد.این پرنده سلطان قلمرو خود است و با سرعت بالا و حمله ناگهانی جان شکار خود را می‌گیرد.

(۱۰۰۲)


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیات وحش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403