شوخیای در کار نیست، این یک کانسپت واقعی است!
سیستم چهار چرخ محرک را با یک پیشرانهی بزرگ و قوی جفت کرده و آن زمان یک خودروی آفرود قوی خواهید داشت؛ اما لامبورگینی و سوپرکارهای آن به ندرت مناسب حرکت در مسیرهای صعبالعبور هستند. ولی این موضوع باعث نشده لامبورگینی به خلق چنین خودرویی حتی بهصورت مفهومی فکر نکند. امروز شاهد رونمایی یک کانسپت تک دستگاهی توسط ایتالیاییها هستیم که از نظر هیجان آفرود چیزی کم ندارد. این خودرو لامبورگینی اوراکان استراتو نام داشته و استفاده از مواردی همچون قوسهای چرخ گیرا، چراغهای متفاوت، سیستم تعلیق با ارتفاع بالا و… باعث شدهاند کانسپت لامبورگینی حس و حال یک خودروی آفرود واقعی را تداعی کند.
زیرساخت کانسپت موردبحث اوراکان اوو است که از همان پیشرانهی 10 سیلندر 5.2 لیتری تنفس طبیعی 640 اسب بخاری استفاده میکند. سیستم LDVI یا همان مغز سوپرکار لامبورگینی هم در استراتو بکار رفته است. این سیستم چندین سیستم خودرو از جمله سیستم چهار چرخ محرک، فرمان پذیری تمام چرخها، هدایت گشتاوری و… را کنترل کرده و حرکت بعدی راننده را پیشبینی میکند. البته لامبورگینی این سیستم را برای رانندگی خارج از جاده تنظیم کرده و بنابراین انتقال قدرت به چرخهای عقب و کشش و شتاب گیری نیز بهبود یافته است.
این خودروساز ایتالیایی سختافزار اوراکان استراتو را نیز ارتقا داده است. مهندسان این شرکت ارتفاع خودرو را 47 میلیمتر بالاتر برده و بنابراین زوایای حمله و فرار نیز بهتر شده است. فاصلهی بین چرخهای روبرویی نیز با افزایش 30 میلیمتری روبرو شده و لاستیکهای متمایز با رینگهای 20 اینچی همراه شدهاند تا ظاهر بهتری را به ارمغان بیاورند.
لامبورگینی یک فلاپ عقب نیز برای حفاظت از زیر بدنه در نظر گرفته است. در بخش جلو هم قطعات آلومینیومی به منظور تقویت فریم وجود دارند. از دیگر قطعات محافظ بدنه میتوان به رکابهای جانبی تقویت شده با آلومینیوم، بخشهای اطراف پیشرانه و ورودیهای هوا و فیبر کربن اشاره کرد.
به منظور جذابیت ظاهری این خودروی آفرود نیز نوار LED روی سقف نصب شده است. این شرکت میگوید اوراکان استراتو از تریم کابین اسپورت و آفرود سود برده و در بخش داخلی یک رول کیج تیتانیومی، کمربندهای ایمنی 4 نقطهای، پانلهای کف آلومینیومی و صندلیهای کربنی جدید وجود دارد. البته فعلاً تصویری از کابین این خودرو منتشر نشده است.
این خودرو فعلاً بهصورت مفهومی و به تعداد یک دستگاه تولید شده و هیچ برنامهای برای ورود آن به خط مونتاژ وجود ندارد ولی شاید لامبورگینی در صورت بازخوردهای مثبت حرکتی انجام دهد. قبلاً شاهد تولید رامبو لامبو و اوروس بودهایم و لامبورگینی شاید یک روزی کوپهی آفرود هم تولید کند.