بایدها و نبایدهای حقوق شهروندی


بایدها و نبایدهای حقوق شهروندی

گروه اجتماعی ـ برای تحقق حقوق شهروندی که اصول اسلامی در آن نهادینه شده، باید به توسعه فرهنگی توجه کرده، از آموزش‌های نادرست دوری کرده و ایمان و تقوا را در جامعه نهادینه کنیم.

بایدها و نبایدهای حقوق شهروندیحقوق شهروندی، یکی از این اصول است که در صورت فراموشی یا غفلت از آن، کل جامعه دچار خسران شده و به هدف متعالی خود نمی‌رسد.
هدف متعالی که مدنظر دین مبین اسلام است و برای رسیدن به آن باید تمام افراد جامعه دست به دست هم دهند. برای رسیدن به قرب الهی، باید آرامش داشت و این آرامش به دست نمی‌آید مگر با رعایت حقوق شهروندی و مراعات یکدیگر.
آموزش حقوق شهروندی نیز نکته‌ای مهم و حائز اهمیت است که باید از همان دوران کودکی برای آن همت گماشت تا در جامعه نهادینه شود.
برای تحقق حقوق شهروندی که اصول اسلامی در آن نهادینه شده، باید به توسعه فرهنگی توجه کرده، از آموزش‌های نادرست دوری کرده و ایمان و تقوا را در جامعه نهادینه کنیم.
به توسعه فرهنگی توجه کنیم
علیرضا اسلام، پژوهشگر و جامعه شناس دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: باید برای تحقق اصول حقوق شهروندی، به توسعه فرهنگی در تمام ابعاد دست یابیم.
وی گفت: فرهنگ‌‌ سازی و آگاهی بخشی یکی از مهم ترین اهداف در تحقق حقوق شهروندی است که باید دست اندرکاران فرهنگی جامعه به آن توجه کنند.

این جامعه شناس اظهار کرد: اگر نتوانیم به توسعه فرهنگی دست پیدا کنیم، در توسعه مسائل دیگر از جمله حقوق شهروندی نیز نمی‌توانیم به موفقیت کاملی دست یابیم.

وی بیان کرد: ناآگاهی افراد و عدم آموزش صحیح در این حوزه از مصادیق حقوق شهروندی است که باید مدنظر قرار گیرد.

این جامعه شناس افزود: از مهم‌ترین ابعاد حقوق شهروندی از دیدگاه قانون اساسی کشور، برخورداری از حقوق اجتماعی و سیاسی است که از ارکان اصلی حقوق بشر محسوب می‌شود.

اسلام خاطرنشان کرد: آموزش نادرست زمینه‌ساز عدم آگاهی بسیاری از افراد جامعه نسبت به حقوق شهروندی است، بنابراین اگر آموزش را درست به افراد از سنین کم ندهیم، نخواهیم توانست حقوق شهروندی را در جامعه پیاده کنیم.
علم و ایمان؛ لازمه تحقق حقوق شهروندی
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی ابراهیم زاده، رئیس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان خوسف نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: اسلام برای نوع بشر با هر دین و آیین احترام قائل است.

وی ادامه داد: بهتر است به جای حقوق شهروندی از واژه دینی حق الناس استفاده کنیم با فرض اینکه منظور از حقوق شهروندی همان حق الناس است.

رئیس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان خوسف اظهار کرد: آنچه موجب نادیده گرفته شدن حقوق شهروندی از ناحیه حاکمان نسبت به مردم و مردم نسبت به یکدیگر شده است جهل و فقدان ایمان است.

ابراهیم زاده با بیان اینکه علم و ایمان نسبت به آموزه‌های دینی سبب توجه همگان به حقوق یکدیگر می‌شود، خاطرنشان کرد: جامعه آرمانی قرآنی جامعه‌ای است که برنامه‌ها، قوانین، نظارت، قضاوت، تشویق، تنبیه و هر نوع رفتار حقیقی و حقوقی رهبران و رهروان آن بر طبق آموزه‌های قرآنی باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟