سالن صخره نوردی شهدای اوقاف تهران


سالن صخره نوردی شهدای اوقاف بزرگترین و تخصصی‌ترین سالن صخره‌نوردی در ایران به شمار می رود که در مساحت 2 هزار و پانصد متر مربع ساخته شده است.هرکدام از دیواره‌ های این سالن ارتفاعی 15 متری دارند و از ویژگی های سالن صخره نوردی شهدای اوقاف آن است که 50 صخره ‌نورد می توانند به […] نوشته سالن صخره نوردی شهدای اوقاف تهران اولین بار در جامع ترین پایگاه...

سالن صخره نوردی شهدای اوقاف بزرگترین و تخصصی‌ترین سالن صخره‌نوردی در ایران به شمار می رود که در مساحت ۲ هزار و پانصد متر مربع ساخته شده است.هرکدام از دیواره‌ های این سالن ارتفاعی ۱۵ متری دارند و از ویژگی های سالن صخره نوردی شهدای اوقاف آن است که ۵۰ صخره ‌نورد می توانند به طور همزمان از دیواره ها صعود کنند.سالن صخره نوردی شهدای اوقاف علاوه بر استفاده خانواده‌ها، قابلیت برگزاری مسابقات قهرمانی و حرفه ‌ای را نیز دارد، به بیان دیگر سالن صخره نوردی شهدای اوقاف دارای فضایی خانوادگی با قابلیت بهره برداری جهت مسابقات حرفه ای و قهرمانی است. در عین حال این سالن ظرفیت برگزاری مسابقات قهرمانی و حرفه ای را نیز دارد.
شهرداری تهران از سال گذشته و با راه اندازی نخستین سالن صخره نوردی پایتخت و مجهز ترین مرکز صعود های ورزشی کشور بستری را فراهم کرد تا نسبت به استعداد یابی و شناسایی علاقه مندان این رشته ورزشی اقدام شود.
این سالن از پروژه های نیمه تمامی به شمار می رفت که علاقه مندان به صخره نوردی چشم انتظار اتمام آن بودند اما در طول سال های گذشته شهرداری تهران با اختصاص مبلغی افزون بر ۴ میلیارد ریال، کار ساخت این سالن ورزشی را به اتمام رساند و در نهایت سالن صخره نوردی شهدای اوقاف در سال ۱۳۹۱ با حضور محمد باقر قالیباف، شهردار تهران به بهره برداری رسید.
صخره نوردی یکی از ورزش های شدید و قدرتی است که در طول سال های گذشته به عنوان یک فعالیت رقابتی و تفریحی رایج شده است. این ورزش اخیرا در سرتاسر اروپا و آمریکا توسعه یافته است، به نحوی که تخمین زده می شود که بیش از ۳۰۰ هزار نفر از مردم آمریکا بر روی دیواره های سنگی، صخره نوردی می کنند.
اما در کنار ورزش صخره نوردی، سالیانی است که سنگ نوردی سالنی که از آن با عنوان صعودهای ورزشی یاد می شود نیز در حال رواج است. سنگ نوردی سالنی در ابتدا تلاشی برای شبیه سازی سنگ نوردی اسپورت در طبیعت بود اما به تدریج به رشته ورزشی مستقلی تبدیل شد و هواداران خود را نیز پیدا کرد.
دیواره های سنگ نوردی سالنی از جنس فایبر گلاس یا چوب هستند و گیره های مصنوعی به وسیله پیچ و مهره روی این دیواره ها نصب می شوند. این رشته هم اکنون زیر نظر فدراسیون جهانی صعود های ورزشی به نام IFSC فعالیت می کند.
با این وجود پیش از این جای خالی یک سالن مجهز برای آموزش و تمرین صعود های ورزشی در تهران محسوس بود؛ چه آنکه علاقه مندان به سنگ نوردی سالنی تا پیش از سال جاری در شرایطی دشوار و یا محیط طبیعی به تمرین رشته ورزشی مورد علاقه خود می پرداختند و پایتخت از کمبود امکانات ورزشی در حوزه سنگ نوردی سالنی رنج می برد.
آدرس : خیابان دلاوران – خیابان سراج – بعد از پمپ بنزین – جنب کوچه ثقفی – مجموعه ورزشی شهدای اوقاف

سالن صخره نوردی شهدای اوقاف تهران
سالن صخره نوردی شهدای اوقاف تهران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طحان نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است