تنگ براق اقلید


تنگ براق اقلید ، نام دره‌ای دیدنی و زیبا در شمال روستای تنگ براق است. به دلیل واقع شدن این روستا در نیمه جنوبی کشور و البته قرار گرفتن آن در ناحیه کوهستانی، سبب شده که این روستا در فصول بهار و تابستان، آب و هوایی معتدل و خنک و در فصول پاییز و زمستان […] نوشته تنگ براق اقلید اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای دیدنی ایران - سیری در ایران....

تنگ براق اقلید ، نام دره‌ای دیدنی و زیبا در شمال روستای تنگ براق است. به دلیل واقع شدن این روستا در نیمه جنوبی کشور و البته قرار گرفتن آن در ناحیه کوهستانی، سبب شده که این روستا در فصول بهار و تابستان، آب و هوایی معتدل و خنک و در فصول پاییز و زمستان سرد باشد.از آنجا‌ که اطلاعات بسیار کمی در خصوص تنگ براق در دسترس عموم مردم قرار دارد، طبیعت دره براق سال‌هاست که بکر و دست نخورده باقی مانده است. دره تنگ براق زیبا و چشم‌نواز، همچون مرواریدی در صدف برای گردشگرانی که شانس حضور در آن را دارند به نمایش در آمده است.
تصور کنید بر بالای ناحیه کوهستانی ایستاده‌اید و گویی مزارع سرسبز جنگل‌ها و باغ‌های اطراف که در نهایت زیبایی هستند، زیر پای شما به چشم می‌خورد. از سمت کوه به داخل دره وارد شده و دره‌نوردی را آغاز می‌کنید. در گوشه‌ای از منظره‌ پیش رو تنگه‌ای را مشاهده می‌کنید که در آن درختان فراوانی سر به آسمان کشیده‌اند. رودخانه‌ای خروشان نیز از زیر درختان این منطقه در گذر است. در گوشه ای دیگر نیز چشمه‌های بسیاری به چشم می‌خورد که اکنون پس از سال‌ها در حال جوشش هستند. همچنین از سویی دیگر غار‌ی با دیواره‌های سبز و پوشیده از خزه، آبچک‌ها و وجود ستون‌های آهکی معلق می‌بینید. تمامی این‌ها از جاذبه های طبیعی تنگ براق به شمار می‌آیند که از سفر به آن شگفت‌زده خواهیدشد. به راستی گویی این نقطه از شیراز، تکه‌ای از بهشت است.

تنگ براق اقلید

در رودخانه تنگ براق شیرجه نزنید

سرچشمه اصلی رودخانه تنگ براق، رودخانه پالنگان است. عبور این رودخانه از این تنگه سبب شکافته شدن صخره‌هایی شده که بر سر راه آن قرار داشته است و این رخداد زیبایی‌های فراوانی ازجمله آبشارها و حوضچه‌های زیبا و هیولای فیل مانند را به وجود آورده است. حوضچه‌های واقع در مسیر این رودخانه و البته تنگ براق در بعضی نقاط ۱۰متر عمق دارند اما پریدن و شیرجه از ارتفاعات تنگه به درون این حوضچه‌ها به دلیل وجود صخره‌های بزرگی که زیر آب وجود دارد، بسیار خطرناک بوده و تاکنون جان چندین نفر را گرفته است. اگر قصد آبتنی در این حوضچه‌ها را دارید با یک راهنمای آشنا به محل، طبیعت‌گردی در تنگ براق را آغاز کنید.

تنگ براق اقلید

کتیبه‌های تاریخی

شاید بتوان گفت مهم‌ترین جاذبه گردشگری روستای تنگ براق، کتیبه‌ای است که در وسط روستا قرار گرفته است. این کتیبه نبشته به دو زبان پهلوی و پارتی است و گفته می‌شود قدمت آن به دوران ساسانی باز می‌گردد. در این کتیبه به طور خلاصه شاپور اول، نام و عنوان خود و پدر و جدش را ذکر می‌کند و درباره مهارت او در تیراندازی شرح داده شده است. در انتهای متن کتیبه نیز جمله دعایی نگاشته شده است. این کتیبه‌ها در سال ۷۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌‌اند.

تاریخی و قدیمی بودن بافت روستا نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری آن به شمار می‌آید. معماری روستا از فعالیت و سبک زندگی‌ مردم محلی تاثیر گرفته است. اغلب خانه‌های روستای تنگ براق دارای انبار علوفه ، طویله و تنوری خانگی هستند. همچنین حیاط بیشترخانه‌های این روستا نیز بسیار وسیع، سرسبز و پر از درخت است. خانه‌‌های قدیمی روستای تنگ‌براق، یک طبقه و با مصالحی از جمله سنگ، چوب و گل ساخته شده اند. البته در سال‌های اخیر خانه‌های آهنی، آجری و سیمانی نیز در این روستا ساخته شده اما همچنان این خانه‌های جدید نیز هماهنگ با بافت قدیمی به‌صورت یک طبقه هستند.

سبک زندگی مردم روستای تنگ براق

فعالیت اکثریت مردم روستای تنگ براق کشاورزی و دامداری است. از جمله محصولات کشاورزی این روستا می‌توان به گندم، حبوبات، سیب، هلو و البته برنج چمپای خضردشتی اشاره کرد. همچنین از محصولات دامداری این روستا نیز می‌توان از ماست، کره، دوغ و کشک محلی نام برد که پیشنهاد می‌کنیم اگر به تنگ براق سفر کردید از این محصولات محلی نیز استفاده کنید. البته مردم روستا علاوه بر کشاورزی و دامداری به تولید صنایع دستی نیز اشتغال دارند.

گلیم و قالی‌های دستبافت از تولیدات مردم این روستاست که بسیار ارزشمند هستند. جالب است بدانید که مردم روستا به زبان‌های لری و ترکی سخن می‌گویند‌.اگر گذرتان به تنگ‌براق افتاد به دره زیبای این روستا که با همین نام و در شمال آن قرار دارد، بروید. در اینجا می‌توانید آبشار مارگون را ببینید که روبه‌روی تنگ براق از بلندی‌های صخره‌ای سرازیر می‌شود و یکی از حیرت‌انگیزترین آبشارهای ایران است.در همین‌جا غار زیبای تنگ براق را نیز می توانید ببینید که منشأ آهکی دارد و از سقف آن، قطرات آب باران به کف غار فرو می‌ریزد.

سه مسیر اصلی برای دسترسی به تنگ براق وجود دارد؛درمسیر بهشت گمشده مرودشت و در امتداد کامفیروز شمالی و در کنار رود کر به تنگ براق دسترسی خواهید داشت.

اما برای دیدن جنگل‌های بلوط و شالیزار‌های برنج باید مسیری راکه عبور از آن به اندازه ۲۰ دقیقه طول می‌کشد، در جاده خاکی طی کنید.در مسیر جاده سپیدان وارد شهر کمهر شده و از آنجا باید به کاکان و چوبخله بروید. پس از عبور از این شهرها به تنگ براق خواهید رسید.مسیر جاده سرحد چهار دانگه که البته راه ارتباطی به شهرستان اقلید و آباده بوده و به جاده شیراز- اصفهان مرتبط است نیز شما را به تنگ براق خواهد رساند.

تنگ براق اقلید

تنگ براق اقلید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در