رسانه ذاتاً سکولار نیست


رسانه ذاتاً سکولار نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم بیان کرد: برخی رسانه را ذاتاً سکولار و هنرهای ملهم از آن مانند سینما را سکولار می دانند درحالیکه می توانیم سینمای دینی با خاستگاه خودمان را تولید کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «رهیافت» رادیو گفت و گو با موضوع هنر و رسانه و تعارضات دین و مدرنیته و با حضور حجت الاسلام کریم خان محمدی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم به روی آنتن رفت.

حجت الاسلام خان محمدی در آغاز با اشاره به اینکه مدرنیته در برابر دین قرار می گیرد، گفت: اگر مولفه های اصلی مدرنیته را مرور کنیم متوجه می شویم این مولفه ها برخلاف دین هستند و در واقع مدرنیته واکنشی به تحکم کلیسا بود و بنابراین مدرنیته نه یک رویکرد ایجابی بلکه یک رویکرد سلبی است.

وی با اشاره به اینکه اوج دوران مدرنیته قرن ۱۹ است، اظهار داشت: این قرن را با دو ویژگی می شناسیم؛ نخست دین ستیزی یعنی روشنفکران غربی در این قرن نه فقط دین گریز بلکه دین ستیز بودند. دومین ویژگی این قرن تجربه گرایی است که اوج مدرنیته است و بنابراین مدرنیته واکنشی به درون قرون وسطی است که دین حاکمیت داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم در گفتگو با رادیو گفت و گو مولفه های مدرنیته را ضد دینی دانست و اظهار کرد: مهمترین مولفه دین اومانیسم است و اگر با رویکرد نشانه شناختی به این مفاهیم نگاه کنیم، متوجه می شویم ذاتاً با دین معارض بوده است.

وی در عین حال بیان کرد: همه غرب بر خلاف پیش بینی متفکرین آنها، سکولاریسم نشد. سکولاریسم تنها در میان روشنفکران مطرح شد و در مرحله بعد به مردم عادی نیز سرایت کرد اما هیچ گاه جهان شمول نشد.

حجت الاسلام خان محمدی در ادامه با اشاره به اینکه درباره هنر، رسانه و نسبت آنها با مدرنیته نظرات مختلفی وجود دارد، اظهار کرد: از آنجا که پیدایش رسانه های جدید با مدرنیته همگام بوده است، این تلقی به وجود آمده است که رسانه ذاتاً سکولار است اما نظرات دیگری نیز وجود دارد.

وی اضافه کرد: اگر رسانه را به عنوان فناوری در نظر بگیریم، شاهد خواهیم بود برخی رسانه را ذاتاً سکولار و هنرهای ملهم از آن مانند سینما را سکولار می دانند. اگر با این رویکرد به هنر و رسانه نگاه کنیم، دستمان بسته خواهد بود درحالیکه می توانیم سینمای دینی با خواستگاه خودمان را تولید کنیم و حتی کسانی که معتقد به این مفهوم بودند، بعدها نظرات خود را معتدل کردند.


به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «رهیافت» رادیو گفت و گو با موضوع هنر و رسانه و تعارضات دین و مدرنیته و با حضور حجت الاسلام کریم خان محمدی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم به روی آنتن رفت.

حجت الاسلام خان محمدی در آغاز با اشاره به اینکه مدرنیته در برابر دین قرار می گیرد، گفت: اگر مولفه های اصلی مدرنیته را مرور کنیم متوجه می شویم این مولفه ها برخلاف دین هستند و در واقع مدرنیته واکنشی به تحکم کلیسا بود و بنابراین مدرنیته نه یک رویکرد ایجابی بلکه یک رویکرد سلبی است.

وی با اشاره به اینکه اوج دوران مدرنیته قرن ۱۹ است، اظهار داشت: این قرن را با دو ویژگی می شناسیم؛ نخست دین ستیزی یعنی روشنفکران غربی در این قرن نه فقط دین گریز بلکه دین ستیز بودند. دومین ویژگی این قرن تجربه گرایی است که اوج مدرنیته است و بنابراین مدرنیته واکنشی به درون قرون وسطی است که دین حاکمیت داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم در گفتگو با رادیو گفت و گو مولفه های مدرنیته را ضد دینی دانست و اظهار کرد: مهمترین مولفه دین اومانیسم است و اگر با رویکرد نشانه شناختی به این مفاهیم نگاه کنیم، متوجه می شویم ذاتاً با دین معارض بوده است.

وی در عین حال بیان کرد: همه غرب بر خلاف پیش بینی متفکرین آنها، سکولاریسم نشد. سکولاریسم تنها در میان روشنفکران مطرح شد و در مرحله بعد به مردم عادی نیز سرایت کرد اما هیچ گاه جهان شمول نشد.

حجت الاسلام خان محمدی در ادامه با اشاره به اینکه درباره هنر، رسانه و نسبت آنها با مدرنیته نظرات مختلفی وجود دارد، اظهار کرد: از آنجا که پیدایش رسانه های جدید با مدرنیته همگام بوده است، این تلقی به وجود آمده است که رسانه ذاتاً سکولار است اما نظرات دیگری نیز وجود دارد.

وی اضافه کرد: اگر رسانه را به عنوان فناوری در نظر بگیریم، شاهد خواهیم بود برخی رسانه را ذاتاً سکولار و هنرهای ملهم از آن مانند سینما را سکولار می دانند. اگر با این رویکرد به هنر و رسانه نگاه کنیم، دستمان بسته خواهد بود درحالیکه می توانیم سینمای دینی با خواستگاه خودمان را تولید کنیم و حتی کسانی که معتقد به این مفهوم بودند، بعدها نظرات خود را معتدل کردند.

کد خبر 4632474

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ غمگین یا رب آیا تا کدامین لحظه باید سوخت مهستی