کشاورزی بی دردسر با تسطیح لیزری اراضی


کشاورزی بی دردسر با تسطیح لیزری اراضی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه با بیان اینکه به جای افزایش میزان آبیاری مزارع، می‌توان بهره‌وری از آب موجود را افزایش داد، گفت: اینکه بگوییم با تسطیح مزارع خود، بهره‌وری آب را تا دو برابر افزایش دهیم، یک ادعا نیست.

مریم جوادی بایگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: بحران کم‌آبی مشکلی است که شاید هیچ‌کس را به ‌اندازه کشاورزان نگران نمی‌سازد.

وی افزود: سال‌های زیادی است که کشاورزان کشور با این مسئله درگیرند و نظر به کاهش بارش‌های آسمانی و کمبود سفره‌های آبی زیرزمینی گویا راه‌حلی برای آن یافت نمی‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه ادامه داد: علی‌رغم اینکه حدود 95 درصد آب استحصالی کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، اما بازده آبیاری در این بخش پایین است که این تلفات نه ‌تنها باعث از دست رفتن آب می‌شود بلکه باعث صدمات جدی دیگر از قبیل شور و ماندآبی شدن اراضی، فرسایش خاک، کاهش حاصلخیزی خاک، کاهش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی و نهایتاً‌ آلودگی‌ آب‌های سطحی و زیرزمینی می‌شود.

جوادی بایگی ادامه داد: مهم‌ترین دلایل پایین بودن بازده آبیاری در ایران را می‌توان ناهمواری اراضی زراعی، خاکی و غیرفنی بودن مسیر انتقال و توزیع آب و عدم برنامه‌ریزی آبیاری در مزارع توسط کشاورزان نام برد که البته فناوری‌های جدید این مشکل را تا حد زیادی مرتفع کرده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه با بیان اینکه ناهمواری اراضی زراعی باعث کاهش قابل ملاحظه بازده محصول و توزیع غیریکنواخت آب در مزارع می‌شود، بیان کرد: این امر باعث می ‌شود نقاط پست بیش از اندازه و نقاط مرتفع کمتر از اندازه آبیاری شوند که هر دو برای محصول مضر است.

جوادی بایگی اظهار کرد: اگر فراتر رویم، حتی زمین‌های ناهموار از کودهای شیمیایی و کار ماشین‌آلات کشاورزی نیز به خوبی بهره‌مند نمی‌شوند.

وی ادامه داد: یک زمین با شیب‌بندی و تسطیح مناسب نه تنها موجب گسترش یکنواخت آب و در نتیجه بالا بردن راندمان آبیاری می‌شود، بلکه دیگر فعالیت‌های زراعی(کاشت، داشت، برداشت) را آسان می‌سازد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه بیان کرد: مدیریت یک مزرعه تسطیح شده به مراتب آسان‌تر، مقرون‌تر و به صرفه‌تر از مزرعه مشابهی با توپوگرافی طبیعی نامناسب بوده و علاوه بر این، تسطیح، یک روش خوب حفاظتی برای خاک‌های در حال فرسایش است.

جوادی بایگی اظهار کرد: لزوم انجام تسطیح اراضی زراعی در ایران به منظور بهبود مدیریت آبیاری در مزرعه و استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی امری اجتناب ناپذیر است و در این میان تسطیح لیزری اراضی یکی از چشمگیرترین پیشرفت‌ها در آبیاری سطحی است.

وی افزود: از این تکنولوژی در تسطیح اراضی زراعی در کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا، کشورهای اروپایی و استرالیا به طور وسیع و در کشورهای در حال توسعه نظیر پاکستان، مصر، هند و ترکیه به طور نسبی استفاده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه بیان کرد: در همین راستا، کارگاه‌ها و کلاس‌های ترویجی مختلف در شهرستان در راستای ترغیب کشاورزان به بهره‌گیری از تکنولوژی برگزار شده است.

جوادی بایگی یادآور شد: امکان معرفی کشاورزان متقاضی برای خرید این دستگاه‌ها از محل خط اعتباری مکانیزاسیون فراهم است که باید درخواست خود را به مدیریت جهاد کشاورزی ارائه کنند.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز