پیشگیری سرطان پروستات، مضرات امگا سه


پیشگیری سرطان پروستات، مضرات امگا سه

خوردن مقدار زیادی از ماهی های روغنی یا مصرف مکملهای امگا ممکن است برای سلامت انسان مضر باشد.

امگا 3 موجود در روغن ماهی با خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است
خوردن مقدار زیادی از ماهی های روغنی یا مصرف مکملهای امگا ممکن است برای سلامت انسان مضر باشد. تحقیقات جدید نشان می دهد مردانی که غلظت اسیدهای چرب امگا 3 در خونشان بالا ست در معرض خطر بالاتری از ابتلا به سرطان پروستات هستند .
این یافته از یک مطالعه بزرگ در مجله موسسه ملی سرطان منتشر شده است.افزایش ۷۱ درصد ی خطر ابتلا به سرطان پروستات در سطوح وخیم تر و افزایش ۴۳ درصدی همه انواع سرطان پروستات با غلظت بالایی از EPA، DHA و DPA همراه بود.
محققان هنگامی که خون با سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 را که برای قلب مناسب می دانستند در آزمایشات عاملی مخاطره آمیز برای ابتلا به سرطان پروستات در مرحله وخیم یافتند ، شوکه شده بودند.
ارتباط این یافته ها می تواند به این معنی باشد که " این اسیدهای چرب در تومورزایی پروستات نقش دارد و در توصیه پزشکان برای افزایش زنجیره مصرفی اسید چرب امگا 3 ، به ویژه از طریق مکمل های غذایی ، باید خطرات بالقوه آن نیز در نظر گرفته شود ."
نویسنده ارشد مقاله و عضو عمومی بخش علوم سلامت ، گفت: "ما یک بار دیگر به این نتیجه رسیدیم که استفاده از مکمل های تغذیه ای ممکن است برای سلامتی مضر باشد.
"تئودور برسکی استادیار تحقیقات دانشگاه ایالتی اوهایو افزود: " مهم این است که ما قادر به تکرار یافته های مان از سال ۲۰۱۱ بوده ایم و به این نتیجه رسیدیم که اسیدهای دریایی چرب امگا 3 نقش مهمی در بروز سرطان پروستات ایفا می کند . با این حال، خاطر نشان کردن این مطلب مهم است؛ نتایج بدست آمده، برای این سوال که آیا امگا 3 نقش مضری در شناخت پیش از موعد سرطان پروستات بازی می کند یا خیر پاسخی ندارد . "
دکتر آین، مدیر تحقیقات سرطان پروستات انگلیس، می گوید: مردانی که به مطالعه در مورد نتایج این تحقیقات می پردازند در مورد مقدار امگا 3 مصرفیشان نباید وحشت کنند . ایشان می گویند: "امگا 3 ای که در ماهی های روغنی یافت می شود، به عنوان یکی از مهم ترین موارد در تحقیقات سال های اخیر بوده است، تحقیقاتی که اکثرا اشاره دارد به این که اگر غذاهای حاوی امگا ۳ به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مورد استفاده قرار گیرد مزایای بسیاری برای سلامتی خواهد داشت... "
"مطالعات بیشتر و پیچیده تری باید صورت پذیرد قبل از اینکه ما به طور کامل چگونگی خطرات ناشی از یک رژیم غذایی دارای مقادیر زیاد امگا 3 را در برابر منافع آن بیابیم."
دکتر فریم اضافه می کند:
" بنابراین ما نباید به خاطر نتیجه این مطالعه هیچ مردی را به تغییر رژیم غذایی اش تشویق کنیم، اما با دکترشان صحبت کنیم تا در صورتی که هر گونه نگرانی در مورد سرطان پروستات در آنها وجود دارد برطرف شود."
در مطالعه ای دکتر کریس غلظت سطح اسیدهای چرب امگا 3 خون ۸۳۴ مرد را که مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده شده بودن را با نمونه های گرفته شده از ۱۳۹۳ مرد که در آزمایش پیشگیری از سرطان از کمبود سلنیم و ویتامین E رنج می بردند مقایسه کرد .
پایین ترین گروه در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات با غلظت ۳.۲ درصدی سطح اسیدهای چرب امگا 3 خون بودند ، در مقایسه با افراد دیگر که غلظت ۵.۷ درصدی داشتند و در گروه پر خطرها بودند .
نتایج ممکن است برای برخی شگفت آور باشد ، با توجه به تعداد بسیاری از مزایای مثبتی که اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامتی می تواند داشته باشد.
اینکه چرا غلظت بالایی از این اسیدهای چرب با خطر بالای ابتلا به سرطان پروستات همراه است هنوز هم نامشخص است .
محققان می گویند این امکان وجود دارد که اسیدهای چرب امگا 3 مضر باشند به خاطر اینکه آنها با هم ترکیب شده و می توانند به سلول ها و DNA آسیب برسانند .
در نتیجه ، این یافته ها نشان می دهد که سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 می تواند خطر انسان را در ابتلا به سرطان پروستات افزایش دهد .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس