کاریزمای اساتید و نقش آن در برنامه درسی تجربه شده دانشجویان


کاریزمای اساتید و نقش آن در برنامه درسی تجربه شده دانشجویان

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که کاریزمای اساتید دانشگاه فرهنگیان در برنامه درسی تجربه شده دانشجویان از نظر حیطه شناختی، عاطفی و مهارتی نقش دارد.

به گزارش ایسنا، مریم سبکتکین ریزی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی، برنامه‌ریزی درسی در دانشگاه کاشان به "ارزیابی کاریزمای اساتید و نقش آن در برنامه درسی تجربه شده دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان اصفهان" پرداخت.

این پژوهش با هدف ارزیابی کاریزمای اساتید و نقش آن در برنامه درسی تجربه شده دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان اصفهان انجام پذیرفت.

تحقیق از نظر روش و ماهیت گردآوری داده‌ها از نوع کمی، همبستگی است. در این تحقیق تعداد ۱۹۷۸ نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان فاطمه‌الزهرا و دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی (مرکز دخترانه) و دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر (مرکز پسرانه) در شهر اصفهان در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ مورد ارزیابی قرار گرفتند. حجم نمونه بر مبنای فرمول کوکران ۳۲۲ نفر برآورد شده است.

در این پژوهش از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم بهره گرفته شد. برای جمع‌آوری اطلاعات از دو پرسشنامه کاریزمای تدریس و پرسشنامه محقق ساخته برنامه درسی تجربه شده استفاده شد.

نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که اساتید مورد تحقیق از ویژگی‌های رفتاری و توانمندی‌های علمی و تخصصی برخوردار بودند، زیرا آزمون t تک نمونه‌ای برای هر دو مورد مذکور معنی‌دار بود. اما واجد روحیه شوخ‌طبعی و مهارت‌های تدریس لازم نبودند، زیرا آزمون t تک نمونه‌ای برای ویژگی‌های مذکور معنی‌دار نبود. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه بیانگر آن بود که کاریزمای اساتید دانشگاه فرهنگیان در برنامه درسی تجربه شده دانشجویان از نظر حیطه شناختی، عاطفی و مهارتی نقش دارد.

میزان نقش کاریزمای اساتید در برنامه درسی تجربه شده دانشجویان از نظر حیطه شناختی ۵۰ درصد، حیطه عاطفی ۱۶ درصد و حیطه مهارتی ۲۳ درصد است. همچنین یافته‌های پژوهش نشان داد نقش کاریزمای اساتید در برنامه درسی تجربه شده دانشجویان بر حسب متغیرهای جنسیت و سال ورود به دانشگاه تفاوت معناداری ندارد، اما بر حسب متغیرهای رشته تحصیلی و معدل تفاوت معنادار بود.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان