سفیر اسپانیا: در حال بررسی تمدید 6 ماهه استقرار سامانه پاتریوت در ترکیه هستیم


سفیر اسپانیا: در حال بررسی تمدید 6 ماهه استقرار سامانه پاتریوت در ترکیه هستیم

سفیر اسپانیا در ترکیه گفت که کشورش در چارچوب ناتو در حال بررسی تمدید 6 ماهه استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت در جنوب ترکیه است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «خوان گونزالس باربا» سفیر اسپانیا در آنکارا روز شنبه گفت که کشورش سال 2015 به درخواست ترکیه که عضو ناتو است اقدام به استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت در پایگاه هوایی اینجرلیک کرد.

وی که با خبرگزاری آناتولی مصاحبه می‌کرد، گفت: در حال بررسی تمدید 6 ماهه استقرار سامانه پاتریوت در جنوب ترکیه با هدف فراهم آوردن دفاع هوایی برای این کشور هستیم.

سفیر اسپانیا در ترکیه اضافه کرد که ریشه روابط دو کشور به سال 1782 و زمانی که امپراتوری عثمانی با اسپانیا توافقنامه دوستی امضا کرد باز می‌گردد.

وی افزود که روابط بین دو کشور طی 25 سال گذشته بیشتر تقویت یافته است.

این دیپلمات اسپانیایی اضافه کرد که حجم مبادلات تجاری میان آنکارا و مادرید طی سال 2018 به 13 میلیارد دلار رسید و سرمایه‌گذاری دوجانبه میان دو کشور ادامه دارد.

سفیر اسپانیا در پایان بر حمایت کشورش از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت کرد و گفت که این موضوع برای هر دو طرف مفید خواهد بود.

این مقام اسپانیایی در حالی از تمدید استقرار پاتریوت در جنوب ترکیه سخن می‌گوید که دسامبر سال گذشته (۲۰۱۷) ترکیه اعلام کرد قرارداد خرید دو فروند سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را به ارزش دو میلیارد دلار نهایی کرده است.

البته چند ماه قبل، یک هیأت از کنگره آمریکا با سفر به آنکارا، به ترکیه پیشنهاد داد که اگر سامانه‌های اس-۴۰۰ را از روسیه خریداری نکند، آنگاه می‌تواند جنگنده‌های اف-۳۵ که پول آنها را نیز پرداخت کرده‌، تحویل بگیرد. وزارت خارجه آمریکا همچنین پیش از آن تهدید کرده بود که واشنگتن هر کشوری را که از روسیه، سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ خریداری کند، تحریم خواهد کرد.

ترکیه طی قراردادی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار، ۱۰۰ فروند جنگنده اف-۳۵ از شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» خریداری کرده است. این کشور هم‌اکنون مبلغ ۹۰۰ میلیون دلار را به آمریکا پیش پرداخت کرده است و در تاریخ ۱ تیر، دو فروند از این جنگنده‌ها را طی مراسمی نمادین در پایگاه هوایی «فورت وورث» در تگزاس تحویل گرفت.

انتهای پیام/.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان