روز جهانی اقیانوس‌ها


آیا می دانید بیش از 50 درصد از اکسیژن کره زمین از اقیانوس ها تامین می شود؟ در واقع اقیانوس ها ریه های سیاره ما هستند. روز جهانی اقیانوس ها بهانه ای است برای یادآوری اهمیت اقیانوس ها در کره زمین و انجام اقداماتی برای حفاظت از آنها. اگر می خواهید راجع به اقیانوس ها، نحوه تولید اکسیژن از آنها و راه های حفاظت شان بیشتر بدانید ادامه مطلب را دنبال کنید.

آیا می‌دانید بیش از 50 درصد از اکسیژن کره زمین از اقیانوس‌ها تامین می‌شود؟ در واقع اقیانوس‌ها ریه‌های سیاره ما هستند. روز جهانی اقیانوس‌ها بهانه‌ای است برای یادآوری اهمیت اقیانوس‌ها در کره زمین و انجام اقداماتی برای حفاظت از آنها. اگر می‌خواهید راجع به اقیانوس‌ها، نحوه تولید اکسیژن از آنها و راه‌های حفاظت‌شان بیشتر بدانید ادامه مطلب را دنبال کنید.

پیشینه روز جهانی اقیانوس‌ها

نخستین بار در سال 1992 بود که مفهوم «روز جهانی اقیانوس‌ها» در اجلاس سران در ریودوژانیرو مطرح شد. در سال 2002 نیز کمیته ملی اقیانوس‌ شناسی یونسکو 8 ژوئن را روزی برای افزایش آگاهی در مورد نقش حیاتی اقیانوس در زندگی ما و راه‌های حفاظت از آن توسط مردم مطزح کرد.

چرا روز جهانی اقیانوس‌ها؟

ما هر ساله روز جهانی اقیانوس ها را جشن می گیریم تا به همه نقش اصلی اقیانوس‌ها را در زندگی روزمره را یادآوری کنیم. آنها ریه های سیاره ما هستند، در اعماق اقیانوس‌ها گیاهان میکروسکوپی‌ای به نام فیتوپلانکتون زندگی می‌کنند که قسمت زیادی از اکسیژن کره زمین را فراهم می‌کنند. علاوه براین اقیانوس‌ها منبع اصلی تامین غذا، دارو و بخش مهمی از بیوسفر هستند

روز جهانی اقیانوس‌ها

چطور این روز را جشن بگیریم؟

بیش از چند دهه است که افزایش بیش از حد پلاستیک‌های یکبار مصرف تبدیل به فاجعه زیست محیطی شده‌اند. طبق آمار یونسکو سالانه 13 میلیون تن پلاستیک از راه‌های مختلف به اقیانوس‌ها می‌رسند و سالانه جان 100 هزار موجود دریایی می‌گیرند. این آسیب به ریه‌های کره زمین مستقیم با جان ما در ارتباط خواهد بود. این روز فرصت خوبی است تا نگاهی به سبک زندگی خود بیندازیم و ببینیم چطور می‌توانیم روزانه پلاستیک کمتری تولید کنیم و حتی مصرف آن را به صفر برسانیم.

در روز جهانی اقیانوسها این کارهای ساده را امتحان کنید:

تمرین کنید یکروز در هفته از هیچ پلاستیک یکبار مصرفی استفاده نکنید.

یک کیسه پارچهای برای خود تهیه کنید و آن را در کیف خود بگذارید.

به جای خرید بطری آب یک قمقمه در کیف خود بگذارید.

راجع به اهمیت اقیانوسها در کره زمین مطالعه کنید.



1398/03/11 | کد مطلب: 4521
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
روز جهانی اقیانوس‌ها
روز جهانی اقیانوس‌ها پرستو صاحبی
روز جهانی اقیانوس‌ها

طراح، کوهنورد، علاقمند به نویسندگی، عاشق طبیعت و حیوانات...


ترجمه آزاد: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی