تحلیلی از علت افزایش قیمت‌ها در بازار دارایی‌ها


تحلیلی از علت افزایش قیمت‌ها در بازار دارایی‌ها

عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور قزوین گفت: به‌علت کاهش منابع ارزی داخل کشور و افزایش نقدینگی طی سه سال گذشته، قیمت دلار به‌طور ناگهانی رشد کرد و تأثیر مستقیم خود را بر بازار مختلف داخلی کشور گذاشت که بازار خودرو، طلا، سکه، بورس و صنایع ازجمله بازارهای تحت تأثیر مستقیم قیمت دلار هستند.

فرشاد فصاحت عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در علم اقتصاد تورم به معنای بالا رفتن سطح عمومی قیمت‌هاست. قیمت کالاها و خدمات در بازار مشخص شده و از تعادل عرضه و تقاضای کالا و خدمات به دست می‌آیند.

وی با اشاره به این که بازارها یا به‌صورت رقابتی یا به‌صورت انحصاری و یا ترکیبی از این دو هستند، عنوان کرد: عوامل متعددی در افزایش قیمت‌ها در بازار نقش‌آفرینی می‌کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در همه کشورها تورم پدیده‌ای نکوهیده محسوب می‌شود، تشریح کرد: دولت‌ها همواره درصددند تا نرخ تورم را در پایین‌ترین سطح خود نگه دارند، چراکه با وجود تورم و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در جامعه و عدم توانایی دولت‌ها در پوشش آن، شکاف طبقاتی و نارضایتی در میان اقشار مختلف به وجود می‌آید و دولت‌ها را از مهم‌ترین هدف خود که تأمین رفاه عمومی است دور می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کاهش عرضه، افزایش تقاضا، تحریم‌ها، افزایش تعرفه واردات، افزایش نقدینگی در کشور را می‌توان از مهم‌ترین عوامل اقتصادی در بالا رفتن قیمت‌ها دانست؛ افزود: اما عوامل سیاسی و اجتماعی نظیر تنش‌های داخلی و منطقه‌ای، بسته شدن مرزهای کشور، نبود شفافیت در بازار و عدم توانایی پیش‌بینی آینده نیز به بی‌ثباتی قیمت‌های بازار دامن می‌زند.

فصاحت تشریح کرد: در کشور ما نیز پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال 1397 و اعمال تحریم‌های ظالمانه که علاوه بر قطع ارتباط خارجی ایران با سایر کشورها، کاهش فروش نفت را نیز به دنبال داشت، درآمدهای دولت به نسبت گذشته کاهش یافت و همچنین بسیاری از تولیدات داخلی که وابستگی به مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای خارجی داشت به‌واسطه افزایش قیمت دلار و همچنین تحریم واردات به کشور دچار افزایش قیمت شدند.

وی توضیح داد: به علت کاهش منابع ارزی داخل کشور و افزایش نقدینگی طی سه سال گذشته، قیمت دلار به‌طور ناگهانی رشد کرد به‌گونه‌ای که قیمت دلار از 3600 تومان به حدود 19 هزار تومان رسید و هم‌اکنون در کانال 14 هزار تومان است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور قزوین با اشاره به اینکه قیمت کنونی دلار با در نظر گرفتن رشد چهار برابری نقدینگی کشور در سال‌های اخیر قیمتی تعادلی به نظر می‌رسد، بیان کرد: قیمت دلار تأثیر مستقیم خود را بر بازار مختلف داخلی کشور که متأثر از قیمت دلار بودند گذاشت که بازار خودرو، طلا، سکه، بورس و صنایع ازجمله بازارهای تحت تأثیر مستقیم قیمت دلار هستند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج