کاهش تلفات غرق شدگی در سال گذشته


کاهش تلفات غرق شدگی در سال گذشته

سال 97، 935 نفر بر اثر غرق شدگی جان باخته اند، این رقم در مقایسه با سال قبل، 8.9 درصد کاهش یافته است

کاهش تلفات غرق شدگی در سال گذشتهبه گزارش خبرگزاری ­­صدا و سیما به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور، سال ۹۷، ۹۳۵ نفر بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با سال قبل از آن که آمار تلفات غرق شدگی یکهزار و ۲۶ نفر بود، ۸.۹ درصد کاهش یافته است و از کل تلفات غرق شدگی ۱۳۵ نفر زن و ۸۰۰ نفر مرد بودند.

بیشترین تلفات غرق شدگی در استان خوزستان
بر اساس آمار‌های موجود بیشترین آمار تلفات غرق شدگی در سال گذشته مربوط به استان خوزستان است. طی این مدت ۱۱۸ نفر (۱۰۲ مرد و ۱۶ زن) در این استان بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده اند.
پس از آن استان‌های مازندران با ۹۹ (۹۱ مرد و ۸ زن) و گیلان با ۸۵ فوتی (۷۵ مرد و ۱۰زن) در رتبه‌های بعدی بیشترین تلفات غرق شدگی قرار دارند.

بیشترین آمار تلفات مربوط به رودخانه است
بر اساس این گزارش مطابق هر سال بیشترین آمار تلفات غرق شدگی مربوط به رودخانه‌ها است. به نحوی که ۲۵۰ نفر از کل متوفیات غرق شدگی سال گذشته (۹۳۵ نفر) در رودخانه‌ها جان باخته اند.
از این جان باختگان ۲۱۷ نفر مرد و ۳۳ نفر زن بوده اند. تعداد افراد فوت شده بر اثر غرق شدگی در رودخانه‌ها در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن با کاهش ۱۲.۹ درصدی مواجه بوده و از ۲۸۷ فوتی در سال ۹۶ به ۲۵۰ فوتی در سال ۹۷ رسیده است.

مرگ ۱۷۸ نفر در دریا
بعد از رودخانه ها، دریا بیشترین آمار تلفات غرق شدگی را دارد. در سال گذشته ۱۷۸ نفر در دریا جان باختند که ۱۵۶ نفر از آنان در مناطق خارج طرح محدوده مجاز جان خود را از دست داده اند.
بعد از دریا به ترتیب استخر کشاورزی با ۱۰۴، دریاچه مصنوعی و سد با ۹۸، استخر شنا با ۸۳، کانال با ۷۷، چاه با ۳۸، حوض و حوضچه با ۳۷ و دریاچه طبیعی با ۱۳ فوتی بیشترین تلفات غرق شدگی را داشته اند. بر اساس آمار‌ها ۵۷ نفر نیز در سایر مکان‌های آبی فوت کرده اند.

مرداد بیشترین آمار تلفات غرق شدگی را دارد
از آنجا که عمده تلفات غرق شدگی در فصل تابستان اتفاق می‌افتد در سال گذشته نیز بیشترین آمار تلفات در فصل تابستان و مرداد ماه (۱۵۱ نفر) به ثبت رسیده است. کمترین آمار تلفات غرق شدگی نیز با ۳۹ نفر مربوط به اسفند ماه سال گذشته است.

چند توصیه
با توجه به نزدیکی فصل تابستان و نیز تعطیلات پیش رو و به تبع آن افزایش سفر هموطنان و رفتن به مناطق تفریحی، سازمان پزشکی قانونی کشور به هموطنان توصیه می‌کند حتماً مناطق امن و ایمن سازی شده را برای شنا کردن انتخاب کنند و به نکات و توصیه‌های لازم توجه کافی داشته باشند.
فراموش نکنیم که بر اساس آمار‌های موجود تعداد قابل توجهی از موارد غرق شدگی در رودخانه‌ها و آب‌های کم عمق اتفاق می‌افتد لذا توصیه‌ها برای پیشگیری از غرق شدگی در این اماکن را جدی بگیریم:

به علائم هشدار دهنده در محل‌های شنا توجه کنیم..
آشنایی با فنون اولیه شنا و آشنایی با محدودیت‌ها و رعایت آن‌ها از ابتدایی‌ترین الزامات قبل از شنا محسوب می‌شود.
اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است. شیرجه در آب‌های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد. در عین حال ورود به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق شدگی را افزایش می‌دهد.
بررسی دمای آب قبل از شنا ضروری است، به عنوان مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده اید، از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.
به هیچ وجه تنها و در محیط‌هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید.
در آب و در موقع شنا از شوخی‌های خطرناک بپرهیزید.
پس از مصرف دارو‌هایی که موجب خواب آلودگی یا شل شدن عضلات می‌شود، شنا نکنید.
دریا، رودخانه و یا دریاچه سد محل مناسبی برای آموزش شنا نیستند. لطفاً آموزش شنا را به کلاس‌های آموزشی و تحت نظر مربی شنا موکول کنید.
توانایی خود را در شنا کردن بیش از حد در نظر نگیرید. به یاد داشته باشید یک سوم قربانی‌های غرق شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده اند.
به هیچ وجه تشت‌های آب و لگن‌ها و یا حوضچه‌های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید. در صورتی که به هر دلیل مجبور به ترک محل شدید، حتماً کودک را نیز با خود همراه ببرید و از تنها رها کردن او خودداری کنید.
در حمام و حین استفاده از وان، مراقب کودکان و سالمندان باشید.
در صورت مواجهه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید.
برای نجات یک غریق، اول امنیت خود را در نظر بگیرید. از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند.
پس از رساندن غریق به ساحل به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.
بسیاری از رودخانه‌ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن و گرفتار گردآب می‌شود بنابراین توصیه می‌کنیم بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید. به یاد داشته باشیم بیشترین غرق شدگی در رودخانه‌های کشور اتفاق افتاده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حرف های داغ و تازه حسین رضازاده درباره بیماری‌اش