هدیه دوستانِ نجفی به روزنامه کیهان/ فرمانده جنگ اقتصادی، اختیارات جنگ نظامی می‌خواهد!


هدیه دوستانِ نجفی به روزنامه کیهان/ فرمانده جنگ اقتصادی، اختیارات جنگ نظامی می‌خواهد!

اقتصاددان‌هایی که به دنبال نمایش «کمیته نان» و «تاریکی» در ایران هستند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

هدیه دوستانِ نجفی به روزنامه کیهان!

هدیه دوستانِ نجفی به روزنامه کیهان/ فرمانده جنگ اقتصادی، اختیارات جنگ نظامی می‌خواهد!

کانال امتداد، ارگان رسانه‌ای حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت، در اشاره به پرداخت اخلاقی روزنامه کیهان به اخبار مربوط به محمدعلی نجفی، نوشته است:

«حدس دیروزمان درست بود و برادر حسین دست کم همین یک بار ناامیدمان نکرد»!

امتداد در ادامه می‌افزاید: کیهان امروز در ورود به ماجرای نجفی مسیر نسبتاً منصفانه‌ای در پیش گرفت. نوع ادبیات کیهان و نحوه پرداخت موضوع شاید برای اعتدالگرایان امروز که خود را اصلاح‌طلب می‌نامیدند هم درس‌آموز باشد.

*صد البته اخم و لبخند اصلاح‌طلبان تعیین‌کننده رویکردهای اخلاقی اصولگرایان در سیاست و رسانه نیست و پرداخت‌های اخلاقی روزنامه کیهان نیز زبانزد خاص و عام است.

اما ادبیات سخیف و انتقامجویانه حزب اتحاد ملت علیه روزنامه کیهان و مدیر مسئول این روزنامه می‌تواند یک عبرت تاریخی باشد.

عبرتی تاریخی که نشان می‌دهد یک جریان خاص سیاسی چطور مثبت‌ترین رفتارهای مثبت رقیب را نیز نمی‌بیند و سعی می‌کند از همین اخلاقیات هم حتی در لفافه‌ی عباراتی مثل «منصفانه»؛ ابزار مقابله بسازد و به مخاطب تأکید کند که «برادر حسین دست کم همین یک بار ناامیدمان نکرد»...

اشاره به مثبتات رقیب، بعنوان فاکتور مهم فعالیت‌های حزبی و طیفی، مقوله‌ای است که نبودن آن در اردوگاه اصلاحات سبب می‌شود چپ‌ها همواره گزینه‌های کارآمدتر و اخلاق‌مدارتر را از سبد انتخاب مردم خارج کنند.

***

روحانی به دنبال اختیارات نظامی؟

فرمانده جنگ اقتصادی، اختیارات جنگ نظامی می‌خواهد

هدیه دوستانِ نجفی به روزنامه کیهان/ فرمانده جنگ اقتصادی، اختیارات جنگ نظامی می‌خواهد!

«بهزاد نبوی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ ب ه تازگی طی اظهاراتی که سایت اعتمادآنلاین آنها را منتشر کرد در اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهور روحانی مبنی بر بی‌اختیار بودن دولت؛ از این حرف حمایت کرد!

او با اشاره به فعالیت «شورایعالی پشتیبانی جنگ» در دوران جنگ تحمیلی گفته است:

«این شورا با دستور امام خمینی تشکیل شد و آیت‌الله خامنه‌ای رئیس این شورا بود. آقای هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی و به نظرم رئیس قوه قضائیه هم در این شورا عضو بودند. اگر خواستیم در جنگ، فوق قانون یک تصمیم و مصوبه‌ای بگیریم و اقدامی را انجام دهیم، باید از این شورا، مجوز را می‌گرفتیم. در این حد فعالیت‌های این شورا را به یاد دارم…تصمیمات این شورا در حوزه جنگ بود و اختیارات فراقانونی داشت.»

نبوی سپس درباره اظهارات روحانی نیز گفته است:

«به نظر می‌رسد حرف درستی باشد و مسئولیت و اختیار باید در کنار هم قرار بگیرند. هر کسی که اختیار دارد، باید مسئولیت داشته باشد و هر کسی که مسئولیت دارد باید متناسب با آن اختیارات هم داشته باشد. آقای روحانی هم همین را می‌گوید که هر کسی اختیار دارد باید مسئولیتش هم برعهده بگیرد.»

این مصاحبه با تیتر: «کم بودن اختیارات رئیس‌جمهور حرف درستی است» منتشر شده است .[۱]

*درباره اظهارات نبوی و ماجرای شورایعالی پشتیبانی جنگ لازم به توضیح است که جنگ نظامی با جنگ اقتصادی تفاوت دارد.

در جنگ نظامی هر آن ممکن است به تصمیم یک نهاد خاص نیاز باشد. گزاره‌ای که ضروری می‌نماید تا یک شورایعالی فراقوه‌ای تشکیل شود که بتواند در لحظه؛ تمام این تصمیمات را بگیرد و مانع از ایجاد خلل در روند دفاعی کشور شود.

اما در جنگ اقتصادی ضرورت‌های آنی وجود ندارد و بلکه این فرایندها هستند که بایستی با نگاه اصولی و کارشناسی در قوای مختلف کشور به جنگ با دشمن در عرصه اقتصاد بروند.

این نکته هم بدیهیست که طبق قوانین موضوعه کشور، رئیس‌جمهور از اختیارات کافی برای فرماندهی جنگ اقتصادی برخوردار است.

ضمن اینکه اساساً سایر دستگاه‌های موجود در کشور نیز به دلیل حد وسیع امکانات، اختیارات و بودجه‌ای که در اختیار رئیس‌جمهور است؛ توان این را ندارند که در حرکات اقتصادی با دولت هماوردی کنند و یا احیاناً باعث خارج شدن برخی از اختیارات اقتصادی از دولت شوند.

فلذاست که اظهارات یا به عبارت بهتر بهانه‌جویی بهزاد نبوی در همینجا باطل می‌شود.

گفتنیست، برخی محافل تحلیلی کشور از ۶ سال قبل پیش‌بینی می‌کردند که عده‌ای پس از روشن شدن شکست‌هایشان بلافاصله به سمت «مقصّرتراشی» حرکت می‌کنند و انگشت اشاره را به سمت حاکمیت نظام می‌چرخانند.

این در حالی است که در مقطع فعلی، دولت محترم نیز باید ضمن پذیرش مسئولیت، به فرایندهای معقول حاکمیتی تن در دهد و با استلزام به اختیاراتی که دارد؛ برای استشفای مشکلات پیش آمده تلاش کند.

موضوعات اشاره شده همچنین در حالی است که از درون دولت نیز صداهایی مبنی بر سیاه‌نمایی از اوضاع کشور به گوش می‌رسد که این مسئله جای تأملات جدی دارد.

در همین حال و در ادامه اصرارهای دولت و اصلاح‌طلبان مبنی بر بی‌اختیار بودن رئیس‌جمهور؛ یکی از نمایندگان مجلس به تازگی اینطور مدعی شد که مجلس هم اختیارات لازم را ندارد!

***

اقتصاددان‌هایی که به دنبال نمایش «کمیته نان» و «تاریکی» در ایران هستند

هدیه دوستانِ نجفی به روزنامه کیهان/ فرمانده جنگ اقتصادی، اختیارات جنگ نظامی می‌خواهد!

«فرشاد مؤمنی»، از اقتصاددانان نزدیک به جریان چپ به تازگی طی اظهاراتی با اشاره به فضای عمومی ایران در بحث اقتصاد گفته است: مافیای قدرت و ثروت همه عرصه‌های عمومی را به تسخیر خود در آورده است!

او همچنین در ادامه مدعی می‌شود که در اقتصاد ایران افراد پاکدامن‌تر بیشترین لطمه را می‌بینند .[۲]

* فرشاد مؤمنی چند ماه قبل و در سال ۹۷ نیز طی اظهاراتی گفته بود با تحریم‌های جدید ترامپ در روز ۱۳ آبان، بیش از یک میلیون نفر بیکار می‌شوند ![۳]

او در مقطعی دیگر نیز ادعا کرد که میزان مصرف گوشت مردم ایران طی ۴۰ سال گذشته کاهش یافته است .[۴]

۲ ادعایی که اولی به وضوح هرچه تمامتر تکذیب شد؛ ضمن اینکه نرخ بیکاری تازه اعلام شده ۱۲ درصدی ایران نیز نه تنها افزایش نیافته است بلکه نسبت به سال ۸۹؛ کاهشی ۲ درصدی را نشان می‌دهد.

و دومی نیز به لحاظ آمار و نظرسنجی‌های انجام گرفته به هیچ‌وجه صحیح نیست و میزان مصرف گوشت مردم ایران اتفاقاً طی سال‌های گذشته و حتی با وجود گران شدن قیمت گوشت در دولت آقای روحانی، افزایش یافته است .[۵]

محافل تحلیلی معتقدند این قبیل سیاه‌نمایی‌ها، صحبت‌های عوامانه و عدم عذرخواهی از بابت تحلیل‌های غلط، می‌تواند کشور را در خطر ایجاد «فتنه اقتصادی» قرار دهد.

اظهارات نومیدانه مؤمنی همچنین در حالی است که ایران اسلامی علیرغم تمام مشکلاتی که در اثر ناکارآمدی و ضعف دولت اصلاح‌طلبان بوجود آمده اما دارای کارنامه‌ای مطلوب در بحث کاهش بیکاری، بهبود ضریب جینی، ارتقای جایگاه اقتصاد کلان ایران در جهان و کاهش فقر و گرسنگی است.

بعنوان مثال، جمهوری اسلامی ایران در شاخص جهانی GHI که مربوط به گرسنگی است، در جایگاه سیرترین کشورهای جهان قرار دارد .[۶]

***

1_ https://etemadonline.com/content/308483

2_ https://www.ghatreh.com/news/nn47455515

3_ mshrgh.ir/905877

4_ mshrgh.ir/927542

5_ mshrgh.ir/927542

6_ mshrgh.ir/944980

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس