میترا استاد پرستو بود؟


میترا استاد پرستو امنیتی وزارت اطلاعات نبوده است؛ این امر را وزارت اطلاعات در بیانیه اعلام کرده و عنوان داشته این وزارتخانه به هیچ عنوان با استاد همسر نجفی در ارتباط نبوده است.

میترا استاد پرستو بود؟

میترا استاد پرستو امنیتی وزارت اطلاعات نبوده است؛ این امر را وزارت اطلاعات در بیانیه اعلام کرده و عنوان داشته این وزارتخانه به هیچ عنوان با استاد همسر نجفی در ارتباط نبوده است.

به گزارش صدای ایران، پرستو بودن میترا استاد ادعایی است که به دنبال قتل میترا استاد توسط نجفی در فضای مجازی درباره آن صحبت شده و بعضی از فعالین سیاسی نیز به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به آن اشاره کرده اند.

این در حالی است که نجفی در گفتگو با خبرنگاران نیز تلویحا عنوان کرد که درباره پرستو بودن میترا استاد تردید دارد و شاید ارتباط وی در واتس آپ فقط مرتبط با یک فرد بوده و نه یک نهاد بوده است. ادعایی که از اساس هم تایید نشده است.

همچنین رسانه ها گزارش داده اند که دختر نجفی نامه ای شش صفحه ای که نجفی خطاب به وی نوشته را در اختیار مقامات قضایی داده است، ولی محتوای این نامه افشا نشده است که مشخص است شود آیا این نامه با ادعای پرستو بودن میترا استاد در ارتباط بوده است یا خیر.

در عین میان دیگر تحلیل گران احتمال پرستو بودن میترا استاد را رد می کنند. به عنوان نمونه حسین بشیری گیوی درباره قتل میترا استاد و احتمال پرستو بودن وی می نویسد: قتل محمد علی نجفی سیاسی و امنیتی نبوده است. محمدعلی نجفی از اول انقلاب با سیاسی-امنیتی‌ها بزرگ شده با آن‌ها زندگی کرده به آداب و سیستم‌های سیاسی-امنیتی اشراف کامل دارد و به زعم اصولگرا‌ها و اصلاح‌طلب‌ها نجفی باهوش، زیرک و دارای رفتار تشکیلاتی است. حال چه شده که اسیر یک پرستو گشته است؟ نجفی می‌تواند هزاران پرستو را به پرواز در بیاورد بدون اینکه پرستو‌ها بدانند از کدامین آشیانه برخواسته و در کدامین آشیانه به زمین نشسته اند. ماجرای نجفی و استاد نه سیاسی-امنیتی است و نه مربوط به پرستو‌های مهاجر است، بلکه یک مسئله کاملا اجتماعی است.

همچنین برخی رسانه های اصولگرا معتقدند عنوان کردن اینکه میترا استاد پرستو بوده است، پروژه ای از سوی برخی اصلاح طلبان برای منحرف کردن افکار عمومی است.

برای نمونه خبرگزاری فارس در گزارشی عنوان کرده است اصلاح‌ طلبان، صبح چهارشنبه را با خروج از شوک اولیه و گرفتن گارد هجومی آغاز کردند؛ با این حال، نشانه‌های شوک هولناکی که به آن‌ها وارد شده بود، کماکان باقی بود و باعث شد، آن‌ها نتوانند روایت واحدی از ماجرا به‌دست دهند؛ بلکه هر تیری که در کمانشان جای می‌گیرد را در حمایت از نجفی از «چله» خارج کنند.

در این میان سایت رجا نیوز نیز این موضوع را مطرح کرده که اصلاح طلبان پس از قتل همسر نجفی جمله سازی درباره اینکه میترا استاد پرستو بوده است را آغاز کرده اند. این سایت عنوان کرده است: یکی از روایت‌های جدی که این ایام از اهالی رسانه‌های اصلاح‌ طلب برای تطهیر قتل توسط محمدعلی نجفی شنیده می‌شود، پرستو خوانی همسر دوم و مقتول وی، میترا استاد است. ‏اگر میترا استاد، پرستو و محمدعلی نجفی در حال تقابل با یک جریان سیاسی-امنیتی بوده است، چرا نجفی این موضوع را علنی و علیه آن سیستم سیاسی-امنیتی استفاده نکرده است؟

پرستو امنیتی چیست؟

مهرداد فرهمند نیز در کانال تلگرامی خود به تاریخچه ای درباره پرستوها امنیتی اشاره کرده است.
وی درباره پرستو‌ امنیتی نوشته است: در ایران به زنی که مأمور فریفتن مردان صاحب جاه، با هدف کسب اطلاعات یا سوء استفاده‌های دیگر شود، پرستو می‌گویند. فعلا بر این باور نیستم که کاربرد اصطلاح پرستو برای مرحومه میترا استاد درست باشد. در زبان روسی به پرستو می‌گویند: لاستاچکا. این پرنده در فرهنگ روسی، محبوب و مقدس است. به این جایگاه طبیعی، قداست مذهبی هم داده‌اند. این باور در فرهنگ عامه روسی هست که هنگامی که مسیح را بر صلیب کشیده بودند پرستو‌ها می‌کوشیدند تاجی را که از خار بر سرش گذاشته بودند، جدا کنند تا از درد و رنجش بکاهند. برای روس‌ها، صدای پرستو‌ها تسبیح خداوند بوده است. انگلیسی‌ها به این صدای پرستو‌ها توییت می‌گویند و توییت کردن و توییتر را هم از آن گرفته‌اند.

اما کمونیست‌های خداستیز پرستو را از عرش به فرش آوردند و زیبایی و قداستش را گرفتند. در سال ۱۹۳۱ سازمان اطلاعاتی وقت شوروی آموزشکده‌ای برای تربیت جاسوس به نام مدرسه تخصصی لنین در حومه مسکو برپا کرد با دو بخش فوق سری: آشیانه پرستو‌ها و دخمه کلاغ‌ها.

در آشیانه پرستو‌ها دختران زیبارو و در دخمه کلاغ‌ها پسر‌های خوش تیپ را گرد می‌آوردند که قابلیت‌های لازم دیگری همچون هوش و تسلط به زبان‌های خارجی هم داشتند. فنون افسونگری و مهارت‌های آمیزش جنسی به آن‌ها می‌آموختند تا مسئولان و دیپلمات‌های خارجی را در داخل و خارج شوروی به دام بیندازند.

این پرستو‌ها و کلاغ‌ها خدمات بزرگی به دستگاه اطلاعاتی شوروی کردند که نمونه‌های آن‌ها در تاریخ ثبت است. از جمله به دام انداختن سفیر فرانسه در مسکو در سال‌های دهه پنجاه و شصت میلادی که دوست نزدیک ژنرال دوگل، رئیس جمهور وقت فرانسه بود و رسوایی بزرگی به بار آورد.

کلاغ‌ها موفقتر از پرستو‌ها از آب درآمدند. مهمترین کلاغی که در مدرسه لنین تربیت شد، نیکلای کوزنتسف بود که با همسران سفرای خارجی در مسکو رابطه برقرار می‌کرد. نوشته شده که همسران سفرای ایران در مسکو هم به دام او افتادند. با توجه به اینکه فعالیت کوزنتسف بین سال‌های ۱۹۳۸ تا ۱۹۴۴ بوده، اگر این ادعا درست باشد، همسران محمد ساعد مراغه‌ای و مجید آهی بوده اند که طعمه کوزنتسف شده اند. در وصف نیکلای کوزنتسف نوشته‌اند هر زنی که با او به بستر می‌رفت، بنده‌اش می‌شد. کوزنتسف در جنگ کشته شد و عنوان قهرمان اتحاد شوروی به او دادند. تمبر یادبودی هم با نقش او چاپ شد.

پرستو‌های کا گ. ب. هر چه بودند به وطنشان خدمت می‌کردند. انصاف نیست برای هر رابطه‌ای که در مثلث شهوت و قدرت و ثروت جا بگیرد، این عنوان را به کار ببریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دیوونم دیوونم دیوونه حال امشبمو جز تو کی میدونه احسان خواجه امیری