تفاوت دیدگاه امام (ره) و نهضت آزادی‌ها درباره فلسطین


تفاوت دیدگاه امام (ره) و نهضت آزادی‌ها درباره فلسطین

حجت‌الاسلام حمید روحانی، رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهشی و دانشنامه انقلاب اسلامی گفت: اصولا نهضت آزادی‌ها طرز فکرشان درباره فلسطین با امام خمینی(ره) و انقلابیون تفاوت داشت. آنها درباره فلسطین آن گونه فکر...

خبرگزاری فارس ـ تاریخ: روز جهانی قدس آخرین جمعه ماه رمضان است که حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ . ش (رمضان ۱۳۹۹ . ق) آن را روزی رسمی برای حمایت از مردم فلسطین دانست و از مسلمانان جهان خواست تا برای کوتاه کردن دست دولت اسرائیل و پشتیبانان آن به هم بپیوندند. پیام امام در واکنش به حمله نیروهای اسرائیلی به مسجدالاقصی و همچنین بمباران جنوب لبنان صادر شد.

جالب است بدانید نامگذاری آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز قدس، توسط حضرت امام (ره) با حمایت بسیاری از روشنفکران و هنرمندان مواجه شد. پیش از برگزاری روز قدس، ۲۵ نفر از نویسندگان و روشنفکران، از جمله داریوش آشوری، داریوش شایگان، سیمین دانشور، داریوش مهرجویی و احمد شاملو، در بیانیه‌ای اعلام کردند که در کنار همه مبارزان راه آزادی و دموکراسی در راهپیمایی روز قدس شرکت خواهند کرد. امروزه علاوه بر ایران، در کشورهای مختلفی از جهان، راهپیمایی و مراسم روز قدس برگزار می‌شود که بنابر گزارش منابع خبری، این تعداد به ۸۰ کشور در قاره‌های مختلف جهان می‌رسد.

نخستین راهپیمایی روز قدس در سال ۱۳۵۸ ه. ش در تهران در حالی برگزار شد که سفیر فلسطین در ایران، پیام یاسر عرفات را قرائت کرد. مهدی بازرگان، نخست‌وزیر دولت موقت ایران، عبدالحلیم خدام، وزیر خارجه سوریه، حضرت آیت الله سید علی خامنه‌ای، مقام معظم رهبری ایران و محمد مجتهد شبستری سخنرانی کردند.

ابراهیم یزدی، وزیر امور خارجه دولت موقت مدعی است که برای نخستین بار روز قدس را در نماز جمعه پیشنهاد کرده اما وقتی امام روز قدس را اعلام کرد، اصلاً اسمی از او نبردند. برای صحت و سقم این ادعا به سراغ حجت‌الاسلام حمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی رفتیم.

حجت‌الاسلام روحانی در این گفت وگو عنوان کرد: راه نهضت آزادی‌ها با امام خمینی(ره) متفاوت بود. روز قدس توسط خود امام خمینی(ره) نامگذاری شد تا به گفته امام هر یک از مسلمانان یک بشکه آب به سمت اسرائیل سرازیر کند، اسرائیل را آب می‌برد و فلسطین آزاد می‌شود.

فارس: روز قدس چه نسبتی با انقلاب اسلامی ایران دارد؟

ابتدا این را عرض کنم که امیدواریم روز جهانی قدس روز مبارکی برای مسلمانان و زمینه‌ای برای آزادی سرزمین فلسطین، قطع دست صهیونیست‌ها و تشکیل کشور فلسطین باشد. مسئله فلسطین با نهضت امام خمینی(ره) عجین شده است. حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی در آغاز نهضت دو هدف داشت؛ نخستین هدف امام مبارزه علیه رژیم استبدادی شاه بود. دومین هدف امام مبارزه علیه استعمار جهانی یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی بود.

امام خمینی(ره) در بُعد دوم مبارزه خود ، مبارزه با صهیونیست‌ها را در برنامه خود قرار داد مبارزه علیه استعمار به خصوص رژیم صهیونیستی دو بعد داشت. نخست اینکه صهیونیست‌ها وقتی فلسطین را اشغال کردند هدفشان این بود از سرزمین فلسطین به عنوان یک پایگاه برای چنگ انداختن به مناطق نفت خیز کشورهای اسلامی استفاده کنند لذا شعارشان سرزمین اسرائیل از نیل تا فرات بود. در حقیقت آنها خواهان تصرف سرزمین‌های نفت خیز چون عراق ، ایران و عربستان بودند. این یک عاملی بود که امام (ره) احساس وظیفه می‌کرد تا با صهیونیست‌ها مبارزه کند چرا که خدایی ناکرده اگر صهیونیست‌ها پیروز می شدند مراکز مقدس اسلامی در خطر بود.

صهیونیست‌ها وقتی فلسطین را اشغال کردند هدفشان این بود از سرزمین فلسطین به عنوان یک پایگاه برای چنگ انداختن به مناطق نفت خیز کشورهای اسلامی استفاده کنند

چون در صورت تحقق این هدف صهیونیستی ما باید در کشور خودمان با رژیم صهیونیستی می‌جنگیدیم و این کار عاقلانه‌ای نبود.

به تعبیر حضرت علی (ع) بدبخت ملتی است که آنقدر در خانه بنشیند تا دشمن وارد خانه‌اش بشود و در آنجا با دشمن خود بجنگد. در حقیقت دفاع از ملت فلسطین دفاع از خاک خودمان محسوب می‌شود. صهیونیست‌ها در فکر آن هستند که از مسلمانان به خصوص حضرت رسول (ص) در فتح خیبر انتقام بگیرند و سرزمین مدینه را دوباره اشغال کنند.

دوم اینکه یهودیان حدود دو هزار سال پیش در دوران خشایار شاه در مناطقی از ایران حکومت داشتند و ملکه‌ای آن دوره به نام استر از شیراز تا قزوین حکومت داشت ، آنها هنوز آن قسمت را برای خودشان می‌دانند. چند سال قبل نتانیاهو در یک سندی که به رییس جمهور وقت آمریکا ارائه داد مدعی شد که این قسمت از خاک ایران به اسرائیل تعلق داشته است.

بنابراین امام خمینی(ره) از روزی که نهضت را آغاز کردند مبارزه با صهیونیست‌ها را به عنوان یک خطر جدی مطرح و خطر اسرائیل را برای توده‌های مسلمان ایران و جهان بازگو کردند. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران این نهضت همراه با مبارزان فلسطینی دنبال و مبارزان ایرانی و مبارزان فلسطینی با هم آمیخته شدند.

بنیانگذار انقلاب اسلامی از روزی که نهضت را آغاز کرد،‌مبارزه با صهیونیست‌ها به عنوان یک خطر جدی برایش مطرح بود

قهرا امام خمینی(ره) برای اینکه مبارزه ضد صهیونیستی متوقف نشود و همیشه هم ادامه پیدا کند، جمعه آخر ماه مبارک رمضان را روز قدس اعلام کردند. نامگذاری روز قدس هر سال مسئله فلسطین را زنده نگه داشته و آن را جهانی می‌کند. روز قدس بنا به تعبیر مقام معظم رهبری ادامه خواهد داشت تا زمانی که ملت‌های اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به پا خیزند، دیری نخواهد پایید که رژیم صهیونیستی از بین خواهد رفت.

فارس: آیا آن گونه که نهضت آزادی مدعی است پیشنهاد انتخاب روز قدس توسط این نهضت به حضرت امام (ره) داده شد؟

اصولا نهضت آزادی‌ها طرز فکرشان درباره فلسطین با امام خمینی(ره) و انقلابیون تفاوت داشت. آنها درباره فلسطین آن گونه فکر می‌کردند که آمریکایی‌ها و خود دولت‌های غربی بدان می‌اندیشیدند.

هشتم خرداد 1398 روزنامه شرق قسمتی از خاطرات ابراهیم یزدی درباره فلسطین را منتشر کرد. در این مطلب می‌بینیم که ابراهیم یزدی از ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطین حمایت می‌کند. جالب اینجاست که مردم فلسطین را از دست زدن به حرکت نظامی برحذر می‌دارد و خواهان اجرای قطع نامه سازمان ملل می‌شود که همان تشکیل دو کشور اسرائیل و فلسطین است.

همین اسناد نشان می‌دهد که تفکر نهضت آزادی با امام خمینی(ره) تفاوت کلی دارد، آنها طوری فکر می‌کنند که غربی‌ها در رأسشان آمریکا درباره مسئله فلسطین فکر می‌کنند و این فکر تثبیت کننده رژیم صهیونیستی است. دیدگاه نهضت آزادی از سال 1340 که تأسیس شد، نسبت به اشغال فلسطین دلسوزانه و انقلابی نبوده است.

تفکر نهضت آزادی با امام خمینی(ره) درباره فلسطین تفاوت کلی داشت

در سال 1328 ه.ش رژیم صهیونیستی تشکیل شد و از همان دوران مخالفت‌های جدی از سوی رهبران مذهبی به خصوص آیت الله کاشانی مشاهده شد. آیت الله کاشانی سعی می‌کند مردم را علیه رژیم صهیونیستی برای مقابله بسیج کند. اما در آن زمان نیروهای ملی که به مصدقی‌ها معروف بودند حرکتی عملی علیه صهیونیست‌ها انجام ندادند.

حتی برخی از آنان که در لبنان حضور داشتند مانند امام موسی صدر و مصطفی چمران به شدت مخالف بودند که از پایگاه لبنان برای مقابله با رژیم صهیونیستی استفاده شود، البته نظر سوء نداشتند یعنی با فلسطینی‌ها مخالف نبودند و معتقد بودند که حضور فلسطینی‌ها در جنوب باعث می‌شود رژیم صهیونیستی مدام جنوب لبنان را بمباران کند و مردم تهیدست و شیعه جنوب لبنان خسارت ببینند.

نهضت آزادی و ملی‌گراها آن حساسیتی که امام خمینی(ره) نسبت به فلسطین داشت را نداشتند. آنها هرگز در جهت دفاع از فلسطین اینگونه فکر نمی‌کردند که مثلا اسرائیل باید نابود و فلسطین باید آزاد شود و دست صهیونیست ها از فلسطین قطع شود چرا که آن حقیقتی که امام خمینی(ره) درک می کرد که رژیم صهیونیستی فقط آنجا مستقر نشده بلکه هدفش تصرف منابع نفت خیز است را درک نمی کردند.

بنابراین راه نهضت آزادی‌ها با امام خمینی(ره) متفاوت بود. روز قدس توسط خود امام خمینی(ره) نامگذاری شد تا به گفته امام هر یک از مسلمانان اگر یک بشکه آب به سمت اسرائیل سرازیر کند، اسرائیل را آب می‌برد و فلسطین آزاد می‌شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس