تفکیک زباله؛ حرکتی خیرخواهانه برای کمک به معلولان نیازمند


تفکیک زباله؛ حرکتی خیرخواهانه برای کمک به معلولان نیازمند

گروه اجتماعی ـ یک فعال محیط زیست گفت: با یک همکاری ساده رستوران‌های سطح شهر برای تفکیک زباله، می‌توانیم به رقم بالایی برسیم و نیاز معلولان را به تجهیزات پرشکی و توانبخشی برطرف کنیم.

تفکیک زباله؛ حرکتی خیرخواهانه برای کمک به معلولان نیازمند

حسن ناصر، فعال محیط زیست در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان با بیان اینکه مدت زیادی است که برای فرهنگ‌سازی تفکیک زباله در رستوران‌ها و تالارهای سطح شهر اهواز تلاش می‌کنیم، گفت: این حرکت اخیرا در باشگاه نفت اهواز توسط یکی از دوستدار محیط زیست انجام شد و در مدت کمتر یک ماه و نیم موفق شد هزینه خرید یک عدد ویلچر را برای افراد نیازمند تأمین کند.

وی اظهار کرد: این حرکت موفق موجب شده است که رئیس باشگاه نفت ترغیب شود که این اتفاق بین همه باشگاه‌های نفت شکل بگیرد. اگر این اتفاق در تالارها و رستوران‌های ما بیفتد مؤسسات خیریه و بهزیستی دیگر دغدغه‌ای برای خرید ویلچر و سمعک و تشک مواج ... برای افراد معلول و نیازمند نخواهند داشت. رستوران‌های ما روزانه بیش از هزار یا دو هزار درب بطری مصرف می‌کنند. درب بطری در زباله‌های ما حجم بسیار بالایی دارد و اگر در هر رستوران یک نفر آنها را تفکیک کند، این مسأله حل خواهد شد.

ناصر گفت: هدف ما از انعکاس این مطلب این است که بگوییم یک رستوران در مدت یک ماه و نیم توانست ویلچر بخرد و قطعا در همین مدت باز هم می‌تواند سمعک، تشک مواج و ... خریداری کند و دیگر نیازمندی در نوبت دریافت این تجهیزات پزشکی نخواهد بود. ویلچر خریداری شده قرار است به فردی نیازمند در قلعه چنان اهواز تقدیم شود. از این افراد صدها نفر در خوزستان هستند.

به گفته این فعال محیط زیست، زباله برخلاف تصور مردم ما که آن را بی ارزش می‌دانند، به مثابه طلای کثیف است و همین تفکیک می‌تواند به سرعت نتایج خوبی برای شهر داشته باشد.

ناصر با اشاره به قیمت بالای تجهیزات توان‌بخشی گفت: یکی از وسایل توانبخشی مهم که چندان مورد توجه مؤسسات خیریه نیست، صندلی حمام است. یکی از دلایل مهم خراب شدن همه ویلچرها، نداشتن صندلی حمام برای معلولین است. گاهی مؤسسه خیریه یا بهزیستی ویلچر در اختیار فرد معلول قرار می‌دهد ولی صندلی حمام نمی‌دهد، این درحالی است که صندلی مخصوص وجود دارد و همین امر باعث می‌شود ویلچر در زمان کوتاهی در اثر رسیدن آب به آن خراب ‌شود.

وی بیان کرد: با یک همکاری ساده رستوران‌ها در سطح شهر اهواز برای تفکیک زباله، می‌توانیم به رقم بالایی برسیم و نیاز معلولان را به تجهیزات پرشکی و توانبخشی برطرف کنیم.

این عضو جمعیت درختکاری شوش با تأکید بر ضرورت تفکیک زباله در خانه توسط مردم، گفت: برخی سؤال می‌کنند که تفکیک زباله در خانه چه فایده‌ای دارد در صورتی که بعد از تحویل این زباله‌ها دوباره مخلوط می‌شوند؟ مردم می‌توانند زباله‌هایی مثل کاغذ و بطری را به صورت جداگانه در پلاستیک دیگری قرار دهند تا افرادی که از این راه کسب درآمد می‌کنند آنها را ببرند. شهرداری چندین طرح برای تفکیک زباله اجرا کرده؛ اما به هر دلیلی چون نتیجه‌ای نگرفته است، خسته شده است. مردم باید از خود شروع کنند. تفکیک زباله در شهری مثل اهواز خیلی مهم است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان