ریس تاک؛ شی هولبروک راننده سری مسابقات فرمول بانوان


فرمول یک ایران – در این قسمت ریس تاک با توجه به درخواست های مکرر بانوان عزیزی که وبسایت ما را دنبال می کنند، با یکی از راننده های مسابقات فرمول بانوان مصاحبه کردیم، در قسمت های بعدی به سراغ رانندگان دیگر نیز می رویم. در این قسمت با “شی هولبروک” مصاحبه ای را انجام دادیم، امیدواریم که لذت ببرید: شی میشه یخورده از خودت بگی تا برای مردم ایران معرفی...

فرمول یک ایران – در این قسمت ریس تاک با توجه به درخواست های مکرر بانوان عزیزی که وبسایت ما را دنبال می کنند، با یکی از راننده های مسابقات فرمول بانوان مصاحبه کردیم، در قسمت های بعدی به سراغ رانندگان دیگر نیز می رویم. در این قسمت با “شی هولبروک” مصاحبه ای را انجام دادیم، امیدواریم که لذت ببرید:

شی میشه یخورده از خودت بگی تا برای مردم ایران معرفی شی؟

من شی هولبروک هستم، 29 سال سن دارم و در فلوریدا به دنیا اومدم، در مسابقات “SCCA Club Racing”، نسکار،مسابقات جهانی پیرلی و همینطور رقابت های ایندی هم به عنوان راننده توسعه بودم. اخیرا یک مدتی هم در مسابقات درگ IHRA Nitro Jam حضور داشتم. از لحاظ آماری هم در سال 2011 توانستم یک بار پیروزی را در رقابتهای پیرلی کسب کنم و در سال 2014 هم 5 بار به پیروزی رسیدم. در واقع من در سن 16 سالگی به رقابتهای موتوراسپورت علاقمند شدم و این علاقمندی هم اول به این شکل شروع شد که من رکورد دار اسکی روی آب بودم و بعد ها یادگرفتم که چطور با هواپیمای پدرم پرواز کنم اما هیچکدام از این ها نمی توانست به من آن حس ادرنالینی که دنبالش بودم را بدهد. چند وقت بعد یکبار در پیست دیتونا رانندگی کردم و متوجه شدم که رویای من رانندگیست و نه چیز دیگر.

باید اضافه کنم که من همیشه خودم رو یک ورزشکار فرض می کردم چون من یک قهرمان ملی در ورزش اسکی روی آب بودم ولی بعد از یک آسیب دیدگی قرار بر این شد که من کمی از جدیت خودم کم کنم. بعد هم بعد از چندبار رانندگی کردن در نسکار دیگر واقعا کوچکترین شک هایی که برای ادامه زندگیم به این سبک داشتم برطرف شد.

من یک شروع غیر معمولی داشتم. در یک خانواده ای بودم که هیچ ربطی به مسابقات موتوراسپورت نداشت و هیچ اطلاعاتی هم نسبت به این ورزش نداشتم و به طور کل از روی عشق و علاقه وارد موتور اسپورت شدم. اما هیچکدوم از این “نداشتنهام” منو از هدفم دور نگه نداشت و من تمام این ضعف هارو قبول کردم و ادم تازه کاری بودم و در واقع یک ادم تازه کار بودن و بی تجربه بودن اون موقع چیز بدی نبود. من حواسم رو روی موانعی که دیگران هی ازش صحبت می کردن نگذاشتم و فقط روی خودم فشار اوردم تا بتونم به اهدافی که دارم نزدیک شم.

بسیار هم عالی، هیچ سختی برای راضی کردن خانوادت نداشتی؟

پدرم 100% پشتم بود ولی مادرم اوایل دوست نداشت که من وارد چنین ورزشی بشم و مایل بود یک چیز امن تری رو دنبال کنم.

دانشگاه هم رفتی ظاهرا!؟

برای من خیلی مهم بود که تحصیلات آکادمیک داشته باشم و تمام تلاشم رو کردم و بالاخره در دانشگاه مرکزی فلوریدا توانستم در رشته بازاریابی گرایش ارتباطات فردی و شرکتی فارغ التحصیل شوم.

به نظر خودت کدوم یک از دستاورد هات برات جالب توجه هست بیشتر و چه چیزی رو میخوای در آینده به عنوان هدف خودت قرار بدی؟

من به خودم و چیزی که ساختم افتخار می کنم، من همه چیزم را از صفر ساختم، با یک تیم تورینگ که توسط خودم و خانوادم چندین سال اداره شد در رقابتهای جهانی پیرلی شرکت کردم. از وقتیکه وارد این ورزش شدم، هر سال موفق شدم راهی رو پیدا کنم که بتونم مسابقه بدم. با حمایت هایی که از اسپانسر های خودم “Lucas Oil”، “BUBBA Burgers” و “Cool Shirts system” داشتم تونستم خیلی مسیر هموار تری رو داشته باشم. من خیلی فروتنانه بخوام بگم از اینکه هفت بار قهرمان رقابتهای پیرلی شدم فوق العاده به خودم افتخار می کنم و همینطور با دنیس مولر تونستم یک رکورد جهانی در سری دوچرخه های سرعتی( داستانشون یه رقابت جالبیه) تونستم رکورد 183.9 مایل یعنی 294.24 کیلومتر بر ساعت رو به ثبت برسونم و الان هم وارد رقابت های سری فرمول بانوان شدم. من نمیخواهم متوقف شوم و هدف اصلیم هم اینه که بتوانم روزی راننده اصلی یک کارخانه شوم.

اولین قراردادت چطور بود؟ اسپانسرها چطوری بهت نزدیک شدن و خواستند که تو رانندشون بشی؟

در واقع خیلی به ندرت اتفاق میفته که اسپانسر ها بیان سمتت. من فکر نمی کنم که بچه هایی که الان وارد دنیای موتوراسپورت میشند بدونن که چقدر سخته که بشه با یک اسپانسر و سرمایه گذار قرارداد بست. اگر خوش شانس باشی شاید زود این اتفاق بیفته ولی اگر نه میتونه این مسئله به چندین ماه و یا حتی سال بکشه. شما باید حتما بازار را درک کنید و به آنها بفهمانید که چطور می توانید برایشان مفید باشید. مهم ترین نکته اینه که همیشه بیشتر از اون چیزی که قولش رو دادین، نتیجه سازی کنین. حتما حواستون به ارتباطات و روابطتون باشه. اگر شرکتی هست که بهش باور دارید که از شما دریغ نمیکنه از هر نوع حمایتی، سعیتون رو بکنید تا هرجا که می تونید ازشون استفاده کنید. همیشه بهشون بگید که هدف نهاییتون چیه و براشون مشخص کنید که دنبال چی می گردین اما حواستون باشه که چطور میخواین مکالماتتون رو شروع کنید. اسپانسرینگ یک مسئله ای هست که با زمان پیوند خورده و باید بدونید که کی ازشون درخواست حمایت کنید.

ریس تاک؛ شی هولبروک راننده سری مسابقات فرمول بانوانریس تاک؛ شی هولبروک راننده سری مسابقات فرمول بانوان شی هولبروک و تیم لامبورگینی

راستی شی، تا اونجایی که من میدونم تو برای لامبورگینی هم رانندگی کردی، آره؟ من هر بار که باهاشون صحبت می کنم ادمای جالبی به نظر می رسن، نظرت راجبشون چیه؟

آره سید، من برای لامبورگینی سوپر تروفو رانندگی کردم اونم در رقابتهای قهرمانی شمال آمریکا و مسابقه نهایی جهانی هم در ایتالیا شرکت کردم. اونا ادمای فوق العاده خاصی هستند اما امسال متاسفانه نمی تونم در رقابتهای تروفو شرکت کنم. این ماشین فوق العاده هستش برای روندن، خیلی هم رقابت بالاست و جو کارمندای لامبورگینی هم عالیه.

تو داخل رقابتهایی زیادی بودی، چرا فرمول رو انتخاب کردی؟ دوست نداشتی همون نسکار یا ایندی یا چیزهایی دیگه ای که برات امکانپذیر بود رو ادامه بدی؟

سری رقابتهای فرمول بانوان به من امکان رانندگی با خودروهای فرمول رو داد. صادقانه بگم من زیاد نخواستم حتی دنبال خودروهای فرمولا برم چون هزینه هاش وحشتناک بالا بود و هست. من به هرچیز چهارچرخی که سریع بره علاقه دارم. من در نسکار حضور داشتم برای یک مدتی ولی خب به این خاطر که افرادی که با من کار می کردن افراد درستی نبودند دیگر نمی توانستم با آن تیم ادامه دهم و مجبور به تغییر رویه شدم.

اها که اینطور، شی تو چطور هم کارافرینی می کنی هم خودت رو وقف کارای خیریه می کنی و به مسابقات رانندگی هم میرسی و اسکی روی آب هم کار میکنی!؟ چطور آخه همه اینارو باهم انجام میدی؟

من ماوریکم! من باور دارم که آدما میتونن بیشتر از اون چیزی که فکر میکنند باشند و این فلسفه من برای زندگیم هستش. من معتقدم که هر چقدر که تلاش کنی همونقدر نتیجه می گیری و محبت و مهربونی همیشه نتیجش به خودتون برمیگرده. من برای خودم هدفگذاری می کنم چون حس رسیدن بهشون رو با تمام خوبی و بدی مسیر دوست دارم. این باعث میشه که قدرتمند تر باشم و زندگی بهتری رو برای خودم ایجاد کنم.

ریس تاک؛ شی هولبروک راننده سری مسابقات فرمول بانوانریس تاک؛ شی هولبروک راننده سری مسابقات فرمول بانوان شی هولبروک و رانندگان سری مسابقات بانوان

وضعیت رقابت در فرمول بانوان چطوره؟

فرمول بانوان خفن ترین رقابتی هستش که من داخلش شرکت کردم. اگر به فاصله راننده ها داخل مسابقه نگاه کنی متوجه میشی که چقدر این سری به هم نزدیک هستند و رقابت می کنند. برای من که خیلی این مسئله تحسین برانگیزه.

شی، از پست هایی که داخل شبکه های اجتماعی میزاری کامل مشخص هست که ادم خانواده دوستی هستی، این مسئله که همیشه با خانوادتی با تمام مشغله های که داری یک چالش اضافه حساب میشه برات یا یک دلگرمی؟

من خیلی خوشحالم که به خانوادم به عنوان یک تکیه گاه نگاه می کنم. ما همیشه باهم بودیم در تمام اشک ها و لبخند ها کنار هم بودیم. این مسئله باعث شد که خیلی بهم نزدیک شیم. خیلی وقت ها پیش میاد که من میخوام تسلیم شم ولی وقتیکه می بینم خانوادم بیشتر از من میل رسیدن به هدف هامو دارن مشتاق تر میشم و ادامه میدم. من خانوادم رو بدون هیچ شرط و شروطی دوست دارم و همیشه بهشون افتخار می کنم.

ریس تاک؛ شی هولبروک راننده سری مسابقات فرمول بانوانریس تاک؛ شی هولبروک راننده سری مسابقات فرمول بانوان سابر کوک و شی هولبروک

داخل تیمی که الان هستی، شرایط داخلش چطوره مخصوصا رابطه بین تو و همتیمیت!؟ دستور تیمی هم دارین؟

نه به هیچ عنوان هیچ گونه دستور تیمی نداریم جز موفقیت و پیشرفت و قدم رو به جلوی تیم. اما در گذشته مشکلاتی رو با همتیمی هام داشتم اما الان در سری رقابتهای فرمول بانوان هیچ مشکلی ندارم و رابطه خیلی خوبی با همتیمیم دارم. خیلی باهم شوخی می کنیم و صمیمی هستیم ولی موقع کار هم خیلی جدی تمرکز می کنیم تا به موفقیت نزدیک تر بشیم. به عنوان یک زن که در مسابقات اتومبیلرانی شرکت کرده باید بگم که ما خیلی بهتر از مردها داریم فشار ها رو مدیریت می کنیم تا به الان ندیدم که راننده خانمی بیاد و مسئله ای که داخل مسابقه پیش اومد رو به خارج از مسابقه ربط بده و بخواد جنجال درست کنه. البته این مسئله هنوز خلافش ثابت نشده!

به عنوان یک نوجوونی که تازه وارد رقابتهای مختلف می شدی چطور فشار هارو مدیریت می کردی؟

به عنوان یک ورشکار من همیشه اولین منتقد خودم هستم و گاهی اوقات هم این مسئله منجر به یک نتیجه بد میشه. من یک مربی فوق العاده داشتم در دورانی که اسکی روی اب کار می کردم که همش بهم میگفت اول از اینکه بخوای رقابت کنی خودتو بسنج و ببین نقاط ضعف و قوت خودت رو. این نکته بهم کمک کرد تا بتونم هر روز 100 درصد چیزی رو که میخوام انجام بدم رو انجام بدم.

آیا فکر می کنی که یک روزی میاد و خانم ها و اقایون باهم در فرمول یک مسابقه میدن؟

نه، در واقع من فکر می کنم که این سری رقابت های فرمول بانوان روزی خودش رو تبدیل به فرمول یک بانوان می کنه.

فکر میکنی که الان آماده ای برای چالش های بیشتر یا نه می خوای بیشتر به داشته هات اضافه کنی بعد بری سراغ چالش های دیگه؟

نه من همین الان امادم، هیچ زمانی بهتر از زمان حاضر نیست.

اگر شرایط ایده آل باشه و شما امکان رقابت با مردان رو داشته باشید مسیر عادیتون دقیق چطوریه؟

ما باید بریم یک سال در فرمول 2 باشیم و بعد وارد فرمول یک بشیم اگر اوضاع بخواد اینطوری باشه

در سری فرمول بانوان اسپانسرها چقدر نقش دارند به نظرت؟ چه رویداد هایی هست که میتونه راننده رو با اسپانسر آشنا کنه؟

بخوام رک بگم برای اینکه بتونیم اینجا باشیم قشنگ 70 درصدش با اسپانسر امکانپذیر میشه؛ رویداد های مختلفی هست که راننده باید شرکت کنه تا بتونه روابط مختلفی رو ایجاد کنه و استعداد خودشو اثبات کنه البته اگر سفارش خاصی از شرکت صنعتی هم داشته باشی خیلی میتونه کمک کنه به پیدا کردن اسپانسر.

به نظرت اینکه یک راننده خانم اسم میگیری، مزیت خاصی بهت میده؟

ببین بحث این موضوع فقط بهم کمک میکنه که توجه رسانه ای بیشتری بگیرم ولی خب چیزی که همه ما به عنوان راننده می خوایم اینه که بتونیم برنده باشیم در غیر اینصورت صرفا چهره های رسانه ای میشیم.

چه چالش های اضافه ای رو داری به خاطر اینکه یک خانمی و مسابقه میدی؟

بابت این قضیه چون تعداد خانم ها کم بوده در تاریخ اتومبیلرانی، برای مردم سخت هستش که بخوان باور کنند که یک خانم میتونه در این زمینه به موفقیت برسه و دستاورد های مختلفی رو بدست بیاره. ما باید با پشتیبانی مالی مناسب در قسمت های مختلف موتوراسپورت بتونیم شرایطی رو فراهم کنیم تا خانم های بیشتری وارد این رقابت ها بشن.

ریس تاک؛ شی هولبروک راننده سری مسابقات فرمول بانوانریس تاک؛ شی هولبروک راننده سری مسابقات فرمول بانوان شی هولبروک

موقعی که وارد موتوراسپورت شدی هیچوقت فکر می کردی که وارد چنین رقابتی بشی؟

من هیچوقت فکر نمی کردم که تا به اینجا پیشرفت کنم. سالهای زیادی من نمی دونستم که دقیقا چه هدفی رو دنبال می کنم بیشتر اون موقع داستان این بود که هر موقعیتی که پیش میومد استفاده کنم ولی الان دیگه داستان فرق کرده برام.

خیلی از مردم الان دارن اینو میخونن و خیلی ها هم ممکنه شرایط مشابه تو رو داشته باشند به نظرت اگر بخوای بهشون نصیحتی کنی چی میگی؟

به بهترین منابع دسترسی داشته باشین و یک مربی خوب داشته باشین که بتونه شما رو حتی خارج از پیست هم در بهترین حالت روانی و جسمانی نگه داره و بتونه بهتون کمک کنه تا در هر زمانی به یادگیریتون ادامه بدین.

اگر برگردی عقب و بخوای دوباره همه چیز رو که ساختی از اول بسازی، اما فرض کن که تجربه الانت رو هم داری، حالا 3 تا چیزی که فکر می کنی لازمه تغییر بدی چیا میتونه باشه برات؟

3 تا چیز لازم نیست ولی اولین پولی که از اسپانسر بدستم رسید رو خیلی عاقلانه تر خرج می کنم و سریعتر از رقابت های تورینگ خارج میشدم.

خیلی ممنون از شی هولبرک عزیز، سعی می شود که از این به بعد ریس تاک های بین المللی نیز در وبسایت فرمول یک ایران قرار داده شود.

ریس تاک را دنبال کنید

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موتورسواری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار