با تکه پارچه های اضافه خود چه کاری انجام دهیم؟


با تکه پارچه های اضافه خود چه کاری انجام دهیم؟

خیاط هستید؟ به شکل مداوم با پارچه سر و کار دارد؟ مدام تکه های پارچه در دسترستان هست؟ با آنها نوشته با تکه پارچه های اضافه خود چه کاری انجام دهیم؟ اولین بار در روچی. پدیدار شد.

با تکه پارچه های اضافه خود چه کاری انجام دهیم؟با تکه پارچه های اضافه خود چه کاری انجام دهیم؟با تکه پارچه های اضافه خود چه کاری انجام دهیم؟با تکه پارچه های اضافه خود چه کاری انجام دهیم؟
امتیاز خود را ثبت کنید

خیاط هستید؟ به شکل مداوم با پارچه سر و کار دارد؟ مدام تکه های پارچه در دسترستان هست؟ با آنها چه کار می کنید؟ آنها را دور می ریزید یا مجددا طرحی نو برایشان تدارک می بینید؟ باید بدانید که تکه های پارچه می توانند خود منبعی غنی برای هنرنمایی های شما محسوب شوند. در واقع شما با استفاده مجدد از تکه پارچه های اضافه مانده از خیاطی می توانید یک چیز تازه بسازید آن هم به شکل کاملا رایگان زیرا برای تهیه پارچه ها هیچ هزینه ای پرداخت نکرده اید و یک به یک آنها را به صورت مجانی در اختیار گرفته اید.

از سویی دیگر اگر بخواهیم برای حفظ محیط زیست کاری انجام دهیم بهتر است که کمترین زباله را ایجاد کنیم از همین رو استفاده مجدد از پارچه لباس های کهنه و یا تکه پارچه های باقی مانده از خیاطی می تواند سبب شود علاوه بر آن که در کاهش تولید زباله گام برمی دارید، می توانید هر آنچه به نظرتان زیبا جلوه می کند را با دستان خود بسازید و از انجام آن لذت ببرید.

و اما اکنون سوالی که ایجاد می شود آن است که با پارچه های اضافه چه باید کرد و چه چیزهایی را می توانیم با کمک آنها درست کنیم؟ اگر دوست دارید برای کاهش زباله هم که شده از تکه پارچه هایتان استفاده کنید، بهتر است در ادامه مطالب با ما همراه باشید تا شما را با راه های استفاده مجدد از پارچه های کهنه و تکه پارچه ها آشنا کنیم.

با تکه پارچه های اضافه خود چه کاری انجام دهیم؟

چهل تکه دوزی را بیاموزید

حتما نام چهل تکه دوزی را شنیده اید، هنری که از دیرباز با خیاطان این مرز و بوم همراه بوده است و سبب شده بسیاری از مادربزرگ ها برای صرفه جویی در هزینه و همچنین گذران اوقات فراغت به سمت چهل تکه دوزی پیش بروند. اما به واقع چهل تکه دوزی چیست و چگونه انجام می شود؟ چهل تکه دوزی در واقع به اتصال پارچه های دور ریختنی گفته می شود که می توانند در کنار هم قرار گرفته و کاربردی جدید و ظاهری زیبا به دست آورند. از مهمترین ویژگی هایی که چهل تکه دوزی دارد آن است که ما می توانیم با کمک تکه پارچه های دور ریختنی که به تنهایی هیچ کارکردی ندارد، چنین کاری را انجام دهیم و به جای دور ریختن پارچه ها با کمک چهل تکه دوزی، هر آنچه می خواهیم برای خود تدارک ببینیم.

یکی از سوالاتی که اکنون مطرح می شود آن است که چهل تکه دوزی در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد؟ باید بگوییم شما با توجه به علایق خود می توانید از آنها در مصارف گوناگون استفاده کنید اما یکی از مهمترین و زیباترین کاربردهای چهل تکه دوزی آن است که شما پارچه های اضافه را کنارهم قرار دهید و با ظرافت آنها را به یکدیگر بدوزید و در نهایت یک رومیزی زیبا تدارک ببینید.

با تکه پارچه های اضافه خود چه کاری انجام دهیم؟

تصور کنید شما در یک روز زیبا کمد خود را باز کنید و از میان چمدان ها، لوازم خیاطی و محتویات کمدتان تعداد زیادی پارچه های رنگین آن هم در اندازه های گوناگون پیدا کنید. پارچه هایی که هر کدام طرحی ویژه دارند و کنار هم می توانند رنگین کمانی زیبا ایجاد کنند. آن وقت است که شما باید هر تکه از پارچه ها را در سایز های یکسان و شکل های همسو بریده و کنار هم قرار دهید. مثلا شما تصمیم می گیرید که همه پارچه ها شکلی مستطیل داشته باشند از همین رو پارچه ها را به این شکل اندازه گیری کرده و می برید. آن وقت است که باید یک به یک پارچه ها را اتو زده و صاف کنید و در نهایت با قرار دادن آنها کنار هم، به سراغ دوختنشان بروید. شما می توانید برای دوختن تکه های پارچه از چرخ خیاطی هم استفاده کنید تا سرعت کارتان بالا برود اما اگر تصمیم به استفاده از چرخ خیاطی ندارید، بهتر است با کوک ساده یا دندان موشی این کار را انجام دهید.

در نهایت پس از دوخت یک به یک تکه های پارچه باید مجددا آنها را اتو کرده و سبب شوید اگر چروکی حین دوخت و دوز بر روی پارچه های ایجاد شد، از بین برود. اکنون باید بگوییم شما کار خود را به اتمام رسانده اید و توانسته اید یک رومیزی بسیار زیبا و رنگین دوخته و با کمک آن زیبایی میز خود را دو چندان کنید.

یک نکته بسیا مهم در مورد چهل تکه دوزی، حاشیه آن و پارچه زیرین آن است که کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. شما می توانید برای حاشیه آن از انواع نوارهای موجود در بازار استفاده کنید. از سوی دیگر شما می توانید یک آستر زیبا برای زیر آن تدارک ببینین تا درزهای دوخته شده را بپوشاند و زیبایی رو میزی شما را صد چندان کند.

البته باید بگوییم چهل تکه دوزی تنها به دوختن رومیزی خلاصه نمی شود بلکه شما می توانید از آن به عنوان رو فرشی، رو مبلی، رو بالشتی و رو تختی نیز استفاده کنید و با توجه به نیاز و سلیقه خود از این هنر زیبا بهره مند شوید. یک نکته جالب دیگر که در این خصوص باید بدانید آن است که اگر می خواهید چهل تکه دوزی را برای دوخت پارچه جهت استفاده بر روی زمین به کار بگیرید، می توانید یک لایه پشم شیشه نیز بین آستر و چهل تکه بدوزید. این کار باعث ایجاد نرمی بیشتر در آن شده و برای پهن کردن بر روی زمین و نشستن بر روی آن مناسب به نظر می رسد.

دوخت جا مدادی با تکه های پارچه

اگر در خانه خود فردی را دارید که از جامدادی استفاده می کند، بهتر است فکری خلاقانه به خرج دهید و از تکه پارچه های موجود در منزلتان، جامدادی بدوزید زیرا این کار می تواند یک جامدادی منحصر به فرد و زیبا را ایجاد کرده که نمونه آن در بازار یافت نمی شود.

شما علاوه بر این کار کمک می کنید تا فرزندتان یاد بگیرد که می تواند با لوازمی که ظاهرا نیازی به آنها ندارد، محصولاتی زیبا، خلاقانه و کاربردی بسازد و کمتر زباله ایجاد کند. برای دوختن جامدادی تنها کافی است ظاهر آن را برای خود ترسیم کنید. این که می خواهید جامدادی شما استوانه ای شکل باشد یا مثلثی، امری است که شما را در انتخاب تکه های پارچه راهنمایی می کند. شما می توانید یک پارچه تک رنگ را کنار بگذارید و با آن جامدادی بدوزید یا می توانید از تکه های رنگین و متنوع بهره گرفته و با استفاده از خلاقیت خود، بدنه ای رنگین و جذاب برای جامداری فرزند خود تدارک ببینید.

نکته مهم هنگام دوخت جامدادی با تکه های پارچه آن است که شما باید اندازه گیری دقیق را در دستور کار خود قرار دهید زیرا تنها یک اشتباه محاسباتی کوچک سبب می شود در نهایت زیپ جامدادی در جای درست خود قرار نگیرد و تمام زحمات شما بر باد برود.

با تکه پارچه های اضافه خود چه کاری انجام دهیم؟

نکته دیگر در خصوص اتو کردن تکه های پارچه پیش از دوخت آنها است زیرا پارچه های چروک می توانند شما را در انجام محاسبات و اندازی گیری ها با مشکل رو به رو کنند. از همین رو پیش از اقدام برای دوخت جامدادی با پارچه حتما پارچه را اتو بزنید.

همچنین انتخاب یک زیب مناسب مطلبی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. این که سایز، رنگ و مقاومت زیپ تا چه حد با جا مدادی شما همسو است، امری بسیار مهم بوده و می تواند زیبایی جامدادی را صد چندان کند.

در نهایت هم اگر دوست دارید جامدادی که از تکه های پارچه ساخته اید، ماندگار باشد، بهتر است حتما برای آن استر تدارک ببینید تا نوک خودکار، مداد و … به آن آسیبی وارد نکند.

از تکه های پارچه برای دوخت کوسن های رنگی استفاده کنید

حتما قبول دارید یکی از چیزهایی که می تواند سبب زیبایی اتاق پذیرایی و نشیمن خانه شما شود، وجود کوسن های زیبا و رنگین است. اما آیا تمام کوسن های موجود در بازار با سلیقه شما همخوانی دارند؟ آیا می توان کوسنی پیدا کرد که دقیقا با دکوراسیون خانه شما همسو باشد و زیبایی آن را صد چندان کند؟ اگر دوست دارید یک کوسن منحصر به فرد داشته باشید که با اتاق نشیمن و پذیرایی شما همخوانی داشته باشد و شما را راضی نگه دارد، بهتر است خودتان دست به کار شوید و برای دوختن کوسن با تکه های پارچه آستین های خود را بالا بزنید. اگر دوست دارید کلیه بخش های کوسن را خودتان بدوزید که هیچ اگر نه بهتر است به بازار بروید و کوسن هایی ساده و تک رنگ انتخاب کنید و سپس بر روی آن با تکه های پارچه تزئینات مورد علاقه خود را انجام دهید.

با تکه پارچه های اضافه خود چه کاری انجام دهیم؟

برای این کار لازم است شما یک طرح دقیق برای خود ترسیم کنید و آن را روی کاغذ بیاورید و همچون الگو بریده و بر روی تکه های پارچه قرار دهید. آن وقت است که پیش از دوخت می توانید نسبت به زیبایی نهایی آن اطمینان حاصل کنید.

اگر هم تصمیم دارید تمام بخش کوسن را خودتان بدوزید، بهتر است برای بخش بدنه کوسن، از پارچه های یک رنگ، ساده و مقاوم استفاده کنید که رنگ تکه های پارچه ای که بر روی آن قرار می گرید، به خوبی مشخص شود.

دوخت کیف با تکه های پارچه لی

یکی از بهترین پارچه ها برای کیف، پارچه لی است زیرا هم زیبایی لازم را برای یک کیف دارد و هم مقاومت آن باعث ماندگاری کیف شما می شود.

اگر در منزل شما یک شلوار، بلوز یا مانتو لی وجود دارد که خیلی سال است از آن استفاده نمی کنید و به نظرتان کهنه می آید، می توانید با کمی خلاقیت آن را به یک کیف زیبا تبدیل کرده و از آن استفاده کنید.

در اینجا لازم است تاکید کنیم حتما بخش هایی از پارچه لی را مورد استفاده قرار دهید که بر اثر استفاده زیاد مقاومت خود را از دست نداده باشد و بتواند در جایگاه یک پارچه سالم شما را همراهی کند.

با تکه پارچه های اضافه خود چه کاری انجام دهیم؟

همچنین باید بگوییم استفاده از پارچه لی تنها به کیف خلاصه نمی شود بلکه شما می توانید از آن به عنوان یک کیف پول، رویه کتاب، دمپایی و… نیز استفاده کنید.

یکی دیگر از کاربردهای پارچه لی به خصوص جیب های شلوار لی آن است که شما میتوانید از آنها برای دوختن رویه کوسن بهره بگیرید. به تصویر زیر دقت کنید.

تصور می کنید چقدر بابت این رویه کوسن زیبا هزینه شده باشد؟ باید بگوییم هیچ. طراح و خیاط آن تنها با استفاده از تکه های جیب شلوار جین که دیگر کاربردی نداشتند، چنین طرح زیبایی را ابتدا در ذهن خود تصور کرده و در نهایت آن را به مرحله عمل رسانده است.

در نهایت

در انتها باید بگوییم استفاده از تکه های پارچه که عموما به تنهایی کارکرد زیادی ندارند، بسیار آسان است. شما می توانید با کمترین هزینه و با استفاده از سلیقه و خلاقیت خود محصولاتی را بدوزید که علاوه بر ایجاد انگیزه در شما سبب شوند همگان شما را تحسین کنند و بابت هنرتان به شما آفرین بگویند.

همچنین این عمل می تواند چرخه تولید زباله را کند کرده و سبب شود محیط زیست کمتر از قبل آسیب ببیند زیرا حتما میدانید بخش از جنس پارچه هایی که این روزها در دسترس ما قرار دارند از پلاستیک بوده و زمان بسیار زیادی را نیاز دارند تا تجزیه شوند و به چرخه طبیعت باز گردند. پس یادتان نرود استفاده مجدد از پارچه های استفاده شده و تکه پارچه های کوچک می تواند تاثیرات بسیار زیادی بر طبیعت داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خیاطی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن