نگهداری بزرگترین نهج البلاغه جهان و نسخ خطی نایاب آن


نگهداری بزرگترین نهج البلاغه جهان و نسخ خطی نایاب آن

بزرگترین کتاب نهج البلاغه جهان به همراه 34 نسخه خطی منحصر به فرد این کتاب در مرکز بین المللی میکرو فیلم نور نگهداری می شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از دهلی نو؛ بزرگترین کتاب نهج البلاغه جهان به همراه 34 نسخه خطی منحصر به فرد این کتاب در مرکز بین المللی میکرو فیلم نور نگهداری می شود.
در صندوقچه ای سنگین و آهنین اما زیبا و دیدنی کتابی قرار دارد به طول 70 متر و عرض 18 سانتی متر. روی پوست آهو نوشته شده است. سبک ، وزنش به 5 کیلو هم نمی رسد.
به گفته رئیس مرکز بین المللی میکرو فیلم نور ، کتابت این نهج البلاغه حدود 36 ماه طول کشیده است و نویسنده روزانه هفت خط از آن را به سبک نستعلیق می نوشت.
"مهدی خواجه پیری" کتابت این کتاب بلند را یکی از استادان زن کنونی دانشگاه الزهرا (س) معرفی کرد و گفت: خانم "مریم صفارا" در هنگام گذران دوره دکتری خود در دهلی نو این اثر ارزشمند را به نگارش در آورد.
وی با اشاره به از بین رفتن نسخ خطی نهج البلاغه و دیگر آثار نایاب علمای بزرگ جهان اسلام در دهه های گذشته، افزود: برای حفظ این آثار پس از گردآوری ، به چاپ همانند آنها با استفاده از کاغذ دست ساز ، جلد مانند چرم و دقیقا مثل نسخه اصلی اقدام کردیم.
رئیس مرکز بین المللی میکرو فیلم نور گفت: تاکنون 34 نسخه خطی کمیاب متعلق به قرون چهار تا هشت هجری موجود در کشورهای مختلف جهان از جمله یمن ، عراق ، شامات و ایران گردآوری شد.
وی افزود: پس از چاپ همانند این نسخه ها هم اکنون درصددیم از هر کدام از نسخ 200 جلد تهیه و به کتابخانه های ملی کشورهای مختلف جهان ارسال کنیم .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عوامل شکست رژیم غذایی