کدام بانک‌ها بیشترین شعب را دارند؟


کدام بانک‌ها بیشترین شعب را دارند؟

حدود 10 سال پیش تقریباً تمامی خدمات بانکی به مشتریان، به صورت حضوری و از طریق شعب انجام می‌شد، اما چند سالی می‌شود که بانک‌ها با افزایش خدمات آنلاینی، اپلیکیشنی، پیامکی، تلفنی و … خود نیاز حضور مشتریان در شعبه را بسیار کاهش داده‌اند.

به گزارش بنکر (Banker)، در حال حاضر بسیاری از خدمات بانکی بدون نیاز به مراجعه به شعب قابل انجام است و این در حالی است که حجم افراد حاضر در شعب بانک‌ها نیز به طور محسوسی کاهش یافته است و اغلب مردم نیز ترجیح می‌دهند کارهای بانکی خود را تا حد امکان بدون مراجعه حضوری انجام دهند.
علاوه بر آن، نقاطی در شهرهای مختلف هستند که اندکی دقت در آن‌ها می‌تواند سبب تعجب بسیاری از مردم شود و اینکه در محدوده بسیار کوچکی از شهر، چندین شعبه از یک بانک با فاصله کمی از هم قرار گرفته‌اند و عملاً هیچ‌کدام کار خاصی انجام نمی‌دهند.
این در حالی است که اداره شعب بانکی برای بانک‌های مختلف، هزینه‌های سنگینی دارد و به نظر می‌رسد با توجه به هزینه سنگین اداره این شعب و کاهش استفاده از آن‌ها کاهش شعب بانکی با توجه به نیازسنجی از مناطق مختلف، می‌تواند تا حد زیادی از هزینه‌های بانک‌ها را کاهش دهد.
بانک مرکزی نیز از سال گذشته به دنبال پیگیری جدی‌تر اصلاح نظام بانکی کشور، از برنامه این بانک برای کاهش هدف‌مند شعب بانکی خبر داده و به نظر می‌رسد که این موضوعی است که در دستور کار بانک‌ها نیز قرار گرفته است.
فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در سال گذشته تاکید کرده بود که تعداد شعب بانکی با در نظر گرفتن نیازها و ملاحظات منطقه‌ای کاهش می‌یابد.
وی با بیان اینکه برنامه جدی برای کاهش شعب داریم، اما باید در این زمینه نیازمندی‌ها و ملاحظات منطقه‌ای را در نظر بگیریم، اظهار کرد: در مورد شعب بانکی، لزوماً کاهش موضوعیت ندارد و ممکن است در برخی نقاط، ایجاد شعب جدید، کارکرد اقتصادی و اجتماعی داشته باشد، اما در مجموع تعداد شعب کاهش پیدا خواهد کرد.
به این ترتیب بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی از تعداد شعب بانک‌های مختلف کشور، در حال حاضر بانک ملی ایران، بیشترین تعداد شعب را در میان بانک‌های مختلف کشور داراست و در مجموع ۳۳۱۵ شعبه دارد.
البته در صورتی که ادغام بانک‌های مهر اقتصاد، قوامین، حکمت ایرانیان، انصار و مؤسسه مالی و اعتباری کوثر در بانک سپه انجام شود و شعبه‌های این بانک‌ها نیز کاهش پیدا نکند، بانک سپه در صدر جدول بیشترین شعب بانکی قرار خواهد گرفت.
بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی در حال حاضر، بانک سپه ۱۸۱۸ شعبه، انصار ۶۳۱ شعبه، حکمت ایرانیان ۲۰۵ شعبه، قوامین ۷۳۵ شعبه، مهر اقتصاد ۸۰۰ شعبه و مؤسسه مالی و اعتباری کوثر ۳۵۲ شعبه دارند که با ادغام این بانک‌ها در بانک سپه، شعب این بانک به بیش از ۴۵۰۰ شعبه می‌رسد.
پس از این بانک‌ها، بانک‌های صادرات با ۲۸۸۲ شعبه، تجارت با ۲۱۰۱ شعبه و کشاورزی با ۱۹۶۶ شعبه بیشترین شعب بانکی را در اختیار دارند.
بر اساس آمار بانک مرکزی، تعداد شعب سایر بانک‌ها نیز در اردیبهشت ماه سال جاری، به این شرح است: اقتصاد نوین ۲۸۰ شعبه، استاندارد چارتر یک شعبه، ایران زمین ۳۳۹ شعبه، آینده ۱۶۵ شعبه، پارسیان ۳۳۳ شعبه، پاسارگاد ۳۳۰ شعبه، تجارت ۲۱۰۱ شعبه، ایران و اروپا دو شعبه، توسعه تعاون ۴۳۴ شعبه، توسعه صادرات ۴۲ شعبه، خاورمیانه ۱۶ شعبه، دی ۸۰ شعبه، رفاه کارگران ۱۰۶۱ شعبه، سامان ۱۳۹ شعبه، سرمایه ۱۲۰ شعبه، سینا ۲۶۸ شعبه، شهر ۳۴۷ شعبه، صادرات ۲۸۸۲ شعبه، صنعت و معدن ۶۱ شعبه، قرض‌الحسنه رسالت ۲۱۴، قرض‌الحسنه مهر ایران ۵۸۱ شعبه، کارآفرین ۱۰۸ شعبه، کشاورزی ۱۹۶۶ شعبه، گردشگری ۸۸ شعبه، مسکن ۱۲۷۲ شعبه، ایران و ونزوئلا یک شعبه، ملت ۱۵۳۶ شعبه، پست بانک ۴۲۲ شعبه، تعاون اسلامی یک شعبه و فیوچر بانک یک شعبه.
همچنین در بخش مؤسسات نیز مؤسسه اعتباری توسعه ۴۹ شعبه، کاسپین ۱۲۰ شعبه، ملل ۳۲۰ شعبه و نور نیز ۳۳۶ شعبه دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در