روز جهانی صنایع دستی


سفالگری، قالی بافی، چاپ قلمکار، لنج سازی، قلم زنی، مشبک، معرق، فیروزه و طلاکوبی، پته دوزی، گلابتون دوزی و... این فهرست را می توان هم چنان ادامه داد. تعداد هنرهای مختلفی که در خلق آن ها دست زنان و مردان نواحی و مناطق مختلف ایران و جهان در کار است کم نیست. هنر و زحمت تمام این افراد مطمئنا شایسته تقدیر است.

سفالگری، قالی‌بافی، چاپ قلمکار، لنج‌سازی، قلم‌زنی، مشبک، معرق، فیروزه و طلاکوبی، پته‌دوزی، گلابتون‌دوزی و... این فهرست‌ را می‌توان هم‌چنان ادامه داد. تعداد هنرهای مختلفی که در خلق آن‌ها دست زنان و مردان نواحی و مناطق مختلف ایران و جهان در کار است کم نیست. هنر و زحمت تمام این افراد مطمئنا شایسته تقدیر است.

صنایع دستی چیست؟

صنایع دستی به آثاری اطلاق می‌شود که با دست و ابزارهای دستی تولید می‌شوند. هر یک از این صنایع بیانگر ذوق، هنر، خلاقیت و فرهنگ یک سرزمین هستند. این صنایع اغلب از امکانات محیط اطراف به دست می‌آیند و تبادل این صنابع منجر به تبادل فرهنگ خواهد شد. البته برای اینکه یک اثر را صنایع‌دستی بنامیم شرط‌هایی لازم است. اصالت فرهنگی، متکی به مواد اولیه داخلی، قابلیت توسعه، عدم نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان و...در ایران، 370 رشته صنایع دستی ثبت شده و برخی از آن‌های به ثبت جهانی یونسکو رسیده‌اند.

پیشینه روز جهانی صنایع دستی

توجه به صنایع دستی کشورهای مختلف به دوران بعد از جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. در این دوران، به جنبه‌های فرهنگی و هنری کشورهای مختلف بسیار توجه و نخستین همایش جهانی در این زمینه در روز 10 ژوئن سال 1964 برگزار شد. یونسکو در این همایش تاسیس نهادی با عنوان «شورای جهانی صنایع دستی» را تصویب کرد. اما جالب‌ترین بخش این رویدادها پیشنهادی بود که ایران در سال 2010 در این شورا مطرح کرد: نامگذاری روز 10 ژوئن به عنوان روز جهانی صنایع دستی. با این پیشنهاد موافقت شد و این روز را روز جهانی صنایع دستی (World Handicafts Day) به اختصار WHD نامیدند.

روز جهانی صنایع دستی

چرا روز جهانی صنایع دستی؟

همایش جهانی صنایع دستی، شورای جهانی صنایع دستی و روز جهانی صنایع دستی رویدادهای متفاوتی هستند که در همه آن‌ها هدف مشترکی دنبال شده است: تشویق و راهنمایی صنعت‌کاران هنرهای دستی و تزیینی و افزایش اطلاعات تخصصی و حرفه‌ای این افراد با توجه به زمینه‌های متفاوت فرهنگی کشورها. هدف دیگر این رویدادها حفظ صنایع دستی به عنوان میراث ارزشمند جهانی بود. علاوه بر این، این روز فرصتی است برای تعامل بیشتر صاحبان این حرفه.

چطور این روز را جشن بگیریم؟

10 ژوئن (20 خرداد) روز جهانی صنایع دستی است. این روز در ایران آغاز هفته صنایع دستی است و در سطح کشور نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های بی‌شماری برپاست. در این روز، شاید بد نباشد در بازارهای محلی و قدیمی به دیدار هنرمندان شهرتان بروید، کسانی که عمرشان را صرف تولید ظریف‌ترین هنرها می‌کنند. پای صحبت‌شان بنشینید، چای بنوشید و برای حمایت از آن‌ها آثار ارزشمندشان را بخرید. حتی یک اثر کوچک حمایت مهمی از صنایع دستی هر منطقه به شمار می‌رود و هر بار با نگاه کردن به آن یاد این روز و خاطرات خوش آن خواهید افتاد.

در روز جهانی صنایع دستی این کارهای ساده را امتحان کنید:

ببینید صنایع دستی کدام شهرهای ایران را می‌شناسید. با توجه به مواد و مصالح موجود در هر منطقه، حدس بزنید صنایع دستی مناطقی که با هنر آن‌ها آشنا نیستید چه چیزی ممکن است باشد. به نظرتان کدام کشورها عضو شورای جهانی صنایع دستی هستند؟ حدس بزنید کدام یک از صنایع دستی ایران در فهرست یونسکو ثبت شده‌اند.

1398/03/07 | کد مطلب: 1947
برچسب‌ها: مجله دالاهو
روز جهانی صنایع دستی
روز جهانی صنایع دستی سپیده اقتداری
روز جهانی صنایع دستی

کارشناس ارشد فلسفه هنر، مترجم و ویراستار، علاقه‌مند به خواندن و نوشتن.


تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی