زباله‌هایی با بوی هنر


وقتی واژه laquo;زباله raquo; را می شنوید یاد چه چیزهایی می افتید؟ فکر کردن و لمس کردن آن چیزها برای تان دلچسب است؟! فکر نمی کنیم جواب تان بله باشد. اما در گو شه هایی از دنیا، هستند کسانی که با آشغال هایی که شما روی تان را از آن ها برمی گردانید، آثار هنری جالبی خلق می کنند. هزاران کیلومتر دورتر از ما، هنرمندانی از زباله های کثیف، هنری بی نظیر را...

وقتی واژه «زباله» را می‌شنوید یاد چه چیزهایی می‌افتید؟ فکر کردن و لمس کردن آن چیزها برای‌تان دلچسب است؟! فکر نمی‌کنیم جواب‌تان بله باشد. اما در گو‌شه‌‌هایی از دنیا، هستند کسانی که با آشغال‌هایی که شما روی‌تان را از آن‌ها برمی‌گردانید، آثار هنری جالبی خلق می‌کنند. هزاران کیلومتر دورتر از ما، هنرمندانی از زباله‌های کثیف، هنری بی‌نظیر را به تصویر می‌کشند، هنری که می‌ایستید و با دهانی باز به آن خیره می‌شوید و از تماشای آن‌ها لذتی توام با شرمندگی را تجربه می‌کنید. با ما باشید تا نشان‌تان دهیم که چگونه می‌شود از زشتی‌ها، زیبایی را به تصویر کشید.

زباله‌هایی که رنگ هنر می‌گیرند فضای اطراف‌مان را عوض می‌کنند. اما همه هدف هنرمندان برای تولید این آثار هنری این موضوع نیست. در واقع اغلب آن‌ها در اعتراض به تخریب محیط زیست و تولید بیش از حد زباله این کار را انجام می‌دهند. با ما همراه باشید تا نمونه‌هایی از این هنر را ببینیم.

زباله‌هایی با بوی هنر

زباله‌های با بوی هنر در اسپانیا

فرانسیسکو دپاخارو یک نقاش خیابانی اهل کشور اسپانیا است. او خالق آثار هنری مدرن و عجیب است. ابزار فرانسیسکو برای خلق هنرش اشیا قدیمی و کهنه، ظرف‌های یک بار مصرف غذا، یخچال‌ها و وسایل از کار افتاده، لوله‌ها، کیسه‌های زباله و محتویات درون آن‌هاست! دپاخارو با خلق آثار هنری از اشیایی که ما آن‌ها را روزانه به خیابان‌ها می‌اندازیم به جامعه‌ای که از وسایل با ارزش به دنبال کمال است انتقاد می‌کند. او می‌گوید: زیبایی آن بیرون است، اما مناظر نامطبوع و زشتی هم هستند که جزیی از محیط اطراف ما را تشکیل می‌دهند. تصور خیلی از ما این است که هنر محدود به بهترین چیزهاست؛ اما فکرش را می‌کردید روزی هنر از زباله به زیبایی برسد؟!

زباله‌هایی با بوی هنر

سرنوشت آثار فرانسیسکو دپاخارو

مردم اروپا از آثار او خیلی استقبال می‌کنند، اما خب ابزار او زباله و پسماندها هستند! این به این معنی است که ساخته‌های او بیشتر از چند روز دوام ندارند و توسط مردم و زباله‌جمع‌کن‌ها از بین می‌روند.

زباله‌هایی با بوی هنر

زباله‌‎هایی با بوی هنر در پرتغال

حالا در جایی دیگر، مثل کشور پرتغال هنرمندی به نام آرتور بوردالو زندگی می‌کند که از زباله‌های خیابان و مواد بازیافتی آثار هنری جالبی خلق می‌کند. او به تولید زباله‌های بیشتر معترض است! به همین دلیل از زباله‌ها برای ساختن مجسمه‌هایی از حیوانات استفاده می‌کند! بوردالو می‌خواهد طبیعت را با مواد مخرب آن به تصویر بکشد. «ما» زباله تولید می‌کنیم، هر روزی که می‌گذرد بیشتر و بیشتر. کیسه‌های زباله ما پرتر و پرتر می‌شوند و بدون اهمیت به سرنوشت طبیعت و محیط زیست در شکنجه آن سهیم می‌شویم.

زباله‌هایی با بوی هنر

آثار هنری بوردالو چه می‌گویند؟

آثار هنری بوردالو فریادهایی است که با دستانش ساخته می‌شوند. فریاد برای رهایی طبیعت از رنج زباله! او برای خلق آثارش، از ورق ایرانیت‌های پاره، لوله‌ها، آهن‌های قراضه، لاستیک و پلاستیک و هر تکه آشغالی که برای آدمی بی‌ارزش است استفاده می‌کند و در خلق آثار خود از آن‌ها به طرز هنرمندانه‌ای بهره می‌برد. آثار او تقریبا به شکل سه بعدی هستند و دیده می‌شود گاهی عابرین می‌خواهند آن‌ها را از نزدیک لمس کنند.

بوردالو اخیرا در پاریس نمایشگاهی برپا کرده و آثار به دست آمده از برخی از زباله‌ها را در دید عموم قرار داده است. برای مثال تابلوی میمون لمور او از سپر آسیب‌دیده و دربازکن ساخته شده یا مثلا تابلوی جغد او از ضایعات پلاستیکی به دست آمده. نمایشگاه او در پاریس «پیمان پاریس» نام گرفت که اشاره به توافقنامه اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۶ دارد. او به رویترز گفته هدف او نمایش آثار زیبا نیست و از مخاطبین خود می‌خواهد که ببینند چه چیزی پشت آثار نهفته. هدف او از خلق این آثار این است که نشان دهد چگونه ما با رفتارمان در حال تخریب محیط زیست هستیم.

زباله‌هایی با بوی هنر

در پایان خواندن مطلب «چگونه زباله کم‌تری تولید کنیم؟» را از دست ندهید.



1398/03/07 | کد مطلب: 2732
زباله‌هایی با بوی هنر
زباله‌هایی با بوی هنر مهناز قاضی

تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سلام فرمانده 3 ابوذر روحی