چه در انتظار رودخانه کرج است؟ (+عکس)


چه در انتظار رودخانه کرج است؟ (+عکس)

طرح «انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران» نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

این طرح که از سال ۸۴ شروع شده روزهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارد، طبق اعلام آب منطقه‌ای البرز تیرماه سال ۹۷ کار تونل به پایان رسید و برای تکمیل پروژه فقط تصفیه‌خانه شماره شش باقی مانده و قرار بود تا آخر سال ۹۷ این تصفیه‌خانه هم تکمیل و کار انتقال آب آغاز شود اما به دلایل نامعلومی کار به تعویق افتاد و دیگر خبر جدیدی از آن منتشر نشد.

تونل، توان انتقال کل دبی آب رودخانه کرج را دارد

«خسرو ارتقایی» مدیرعامل وقت شرکت آب منطقه‌ای تهران، در اردیبهشت ۹۵ این پروژه را یکی از فنی‌ترین پروژه‌های صنعت تونل‌سازی کشور دانسته و گفته بود که طول این تونل ۳۰ کیلومتر بوده و قادر است در هر ثانیه ۱۶ مترمکعب آب از سد کرج به تهران منتقل کند.

وی همچنین اعلام کرده بود که با راه‌اندازی این تونل علاوه بر کاهش هزینه پمپاژ آب (از بیلقان یعنی محل فعلی انتقال آب رودخانه کرج به تهران-حدود ۳۰ کیلومتر پایین‌تر از سد کرج) آلودگی‌های مسیر (از سد کرج تا بیلقان) هم حذف می‌شود.

جالب اینجاست که ارتقائی پس از آن به عنوان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز مشغول به کار بود.

نکته نگران کننده این پروژه آنجاست که دبی معمول رودخانه کرج ۱۶ متر مکعب بر ثانیه است یعنی دقیقاً برابر با چیزی که تونل آب کرج-تهران قادر به انتقال آن است.

برای مشاهده عینی دلیل نگرانی‌هایی که بین شهروندان و فعالان محیط زیست البرز از طرح تونل انتقال آب رودخانه کرج به وجود آمده یک عکس تهیه کرده‌ایم.

چه در انتظار رودخانه کرج است؟ (+عکس)

این عکس آبگیر بیلقان را نشان می‌دهد یعنی همانجایی که سهم آب تهران منتقل می‌شود، مشخص است که پس از این تأسیسات، دیگر چیزی از آب رودخانه کرج باقی نمی‌ماند، مرز بین سرسبزی و درخت‌های انبوه اطراف رودخانه کرج با خشکی و کاهش آب این رودخانه در همین نقطه قرار دارد.

حال مساله اینجاست که اگر قرار باشد این آب از ۳۰ کیلومتر بالاتر منتقل شود آیا نقطه میان سرسبزی و طراوت رودخانه کرج و خشکی و بی جانی این رودخانه هم ۳۰ کیلومتر بالاتر می‌رود؟ آیا رودخانه کرج از بین خواهد رفت؟

پیش از این عباس زارع، رئیس شورای شهر کرج هم در گفت و گو با ایسنا خواستار شفاف‌سازی در خصوص سرنوشت رودخانه کرج شده و گفته بود که مردم حق دارند در خصوص این طرح نگران باشند.

گزارش از وحید صالحی، خبرنگار ایسنا منطقه البرز


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟